Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Teachers’ Experiences in Ethnoeducation

Abstract

The main objective of this article is to identify the narratives of the teachers of the Tekoha Porã National School about the challenges of indigenous teaching in the department of Caaguazú, Paraguay. The narratives of educators, which were compiled through letters, interviews, and surveys, are examined. Topics such as the difficulties encountered in implementing indigenous teaching, the planning used to overcome these challenges, the beneficial habits learnt in the process, and the knowledge acquired throughout the educational experience are studied. The line of research corresponding to this study is “Language, Society and Culture” of the Pedagogical and Technological University of Colombia because it addresses the characteristics of teaching in ethnoeducation from the perspective of teachers in an indigenous context.

Keywords

narrative, challenges, practices, ethnoeducation


References

  1. Cappelletti, Graciela. "Autores: Anijovich, Rebeca. Universidad de Buenos Aires. ra@ anijovich. net."
  2. Constitución de la República del Paraguay Const. 1992 (Paraguay). chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://odd.senado.gov.py/archivos/file/Constitucion%20Nacional%20UV%202022.pdf
  3. Cruz Picón, P. E. & Hernández Correa, L. J. (2021). La relación dialógica entre el currículo y modelo pedagógico. Revista Educación, 19(19), 182-201.
  4. Domínguez, A. L. "Maestría en Educación Básica." (2022).
  5. Espinoza Freire, E. & Ley Leyva, N. V. (2020). Educación intercultural en el Ecuador: una revisión sistemática. Revista de Ciencias Sociales, 26(2), 275-288.
  6. Freire, P. (1993). Educación popular. Cuadernos de Educación, 167, 39-50.
  7. Jacir de Lovo, A. E. (2022). Brechas de acceso a la educación en Guatemala: transformación educativa para la igualdad, con énfasis en las poblaciones rurales y los pueblos indígenas. CEPAL.
  8. Jové Navarro, J. (2019). Creencias y actitudes lingüísticas de los profesores de ELE noveles hacia las variedades cultas del español. Tesis. Universitat de Barcelona.
  9. Ley n.° 3231 de 2007, que crea la Dirección General de Educación Escolar Indígena. 29 de junio de 2007.
  10. Pérez Jerez, Y. I. & Silva Escobar, H. M. (2012). La evaluación por competencias y el aprendizaje significativo de los estudiantes de décimos años del Colegio Nacional Experimental Ambato. Tesis de Maestría. Universidad Técnica de Ambato.
  11. Rentería-Jiménez, C. & Vélez de la Calle, C. (2021). Comunidades negras y saberes ancestrales ambientales: un análisis desde los principios de la educación popular ambiental para re (pensar) las relaciones sociedad-naturaleza. Revista Colombiana de Educación, 81, 311-336.
  12. Sampaolesi, S. & León Peláez, Á. (2018). ¿Integralidad o articulación? Reflexiones acerca de experiencias de curricularización de la extensión en universidades de Argentina y Uruguay. Masquedós: Revista de Extensión Universitaria, 3(3), 11.
  13. Vélez Carvajal, J. et al. (2024). La comunicación y la memoria histórica como reterritorialización de la vida colectiva: caso Festival Memoria de la Universidad de Córdoba. Universidad Pontificia Bolivariana.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.