A regard to the gender relations at the Technological University of Pereira, 1661-2010
DOI:
https://doi.org/10.19053/01227238.3302Keywords:
History of the Latin American education Journal, university women, women’s access to higher education, women’s movement, gender equity at the university.Abstract
This text is framed as a research project of the group “Education and Human Development” 1, with the objective of analyzing the way of how the social dimension of the gender in the field of the Technological University of Pereira. It was a fundamental way in the participation of gender positioning and the power relationships. The mobilization of women in the first decades of the twentieth century, by the right of access to higher education and the creation of the Technological University of Pereira in 1958 facilitated the women’s access from “Gran Caldas” region to the university. The pioneering experience began with the engineering field contrasting with trends observed in other universities in the country. Then with the opening of new academic programs with diversified areas of their professionalism, in the lapse of time since the seventies until turn of the century period. The feminization of enrolment and the areas of knowledge in which participates as a student, plays cultural patterns and traditional social in relation to the educational development of women. There were repeated models of teaching and management fields that concerning the dimension of gender equity among the university teachers. Based on the interdisciplinary experience on the construction of the female thinking that arrived in the seventies, it is performed an exploratory analysis onthe journey of this object of study in the academic context, and the relationship between the academic woven and the relationship between the academy and the women’s movement in the region.
Downloads
References
Acevedo Tarazona, Álvaro, Rigoberto Gil Montoya, Pablo Prado Gutiérrez. : La Universidad Tecnológica de Pereira 40 años Una mirada a sus orígenes. Pereira, 2001
Bonder Gloria. Mujer y educación en América Latina: hacia la igualdad de oportunidades. En: Revista OEI, #6, Sep.-Dic.1994
Castellanos, Gabriela, Simone Acorsi, Gloria Velasco (Compiladoras). Discurso, género y mujer. Cali, Editorial Facultad de Humanidades, Universidad del Valle, Centro de Estudios de Género, 1994
Cohen, Lucy. Colombianas en la vanguardia. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia, 2001.
León, Magdalena. Reflexiones para un debate sobre estudios de género. Memorias del Seminario Internacional Género, Mujeres y Saberes en América Latina, Entre el movimiento social, la academia y el Estado. Bogotá Universidad Nacional, Facultad de Ciencias Humanas, 2004
Londoño de Maldonado, Marta Lucía. Encrucijada de Itinerarios Posibles: Historia Global. Del Surgimiento de la Universidad en el Viejo Caldas, 1935-1950, Manizales: Editorial Andina, 1996.
Scott, Joan Wallach. Género e historia. México: Fondo Cultura Económica- Universidad Autónoma Ciudad México, 2008.
Velásquez Toro, Magdala. Condición jurídica y social de la mujer. En Nueva Historia de Colombia, tomo IV. Bogotá: Editorial Planeta, 1989. 9-60.
Wills Obregón, María Emma. Inclusión sin representación. La irrupción política de las mujeres en Colombia 1970-2000. Bogotá: Grupo Editorial Norma, 2007.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).