Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

New meanings for the Córdoba reform: University of Nariño case

Abstract

The purpose of this article is to reflect on the new meanings that the Cordoba reform takes in the 21st Century, because today, as yesterday, it is necessary for the student and teacher movement to embrace this new "university idea" in order to face the neoliberal policies on education proposed by centers of power through the World Bank or the OECD. This is the case of the student and professorial movement in the University of Nariño, which undertakes a struggle to consolidate a University at the service of men and women in the Colombian south-west and not at the service of the market and capital. For this purpose, they have created conditions where the principles of autonomy and democracy, achieved in the Córdoba reform, are lived in a real way in a specific space called; the University Assembly. This paper is the result of a research work entitled "The reforms of the University of Nariño, 1972 and 2009", financed by this Institution. The methodology is based on the proposal of Carlos Rincon Bolivar "the non- simultaneity of the simultaneous" that seeks to analyze and understand the national and international historical processes, but it especially focuses on all the particularities of these processes in specific contexts, thus contributing to the regional history.

Keywords

Education reform; Public university; Journal History of Latin American Education, Democracy; Academic autonomy

PDF (Español) HTML (Español)

Author Biography

María Elena Erazo Coral

Doctora en Ciencias de la Educación – Universidad de Nariño - RUDECOLOMBIA, actualmente es docente de la Universidad de Nariño, línea de investigación estudios regionales.


References

  • FUENTES
  • Secretaría General, Universidad de Nariño, Pasto-Nariño Acuerdo No. 079 de 30 de noviembre de 2010 del Honorable Consejo Superior.
  • Secretaría General, Universidad de Nariño, Pasto-Nariño Resolución Rectoral No 1781 de 2009.
  • Secretaría General, Universidad de Nariño, Pasto-Nariño Resolución Rectoral No. 3063 de 16 de septiembre 2011.
  • Secretaría General, Universidad de Nariño, Pasto-Nariño. Resolución Rectoral No. 0127 del 24 de enero de 2012.
  • Universidad de Antioquia. “Saludo al Proceso de Reforma Universitaria de la UDENAR”. https://www.youtube.com/watch?v=WjPlswMBPkY. (12/02/2015).
  • Universidad de Antioquia. “IV FORO INTERUNIVERSITARIO. Informe y Declaración”. https://www.youtube.com/watch?v=fHerAv8vFJA. (12/02/2015).
  • Universidad de Nariño. Plan de Desarrollo Pensar la Universidad y la Región, 2008-2020. Pasto: Universidad de Nariño, 2008.
  • Universidad de Nariño. Proyecto Educativo Institucional. Pasto: Universidad de Nariño, 2013.
  • Universidad de Nariño. Proyecto de Estatuto General. Pasto: Secretaría General, 2017.
  • Universidad de Nariño. Principios y agenda. Cuadernos Universitarios de la Reforma. No 1. (2009). 3-29.
  • Universidad de Nariño. Oficina de Reforma Universitaria. IV Foro Interuniversitario Poder Constituyente Autonomía y Democracia, para la vida y para la paz. Pasto: Universidad de Nariño, 2015.
  • REFERENCIAS
  • Bourdieu, Pierre y Loïc, Wacquant. Las argucias de la razón imperialista. Barcelona: Paidos, 2001.
  • Buchbinder, Pablo. Entrevista con Pablo Buchbinder. Argentina: Universidad de Buenos Aires. http://www.uba.ar/reforma/download/PabloBuchbinder.pdf (15 de enero, 2017)
  • De Souza Santos, Boaventura. La Universidad en el Siglo XXI. Para una reforma democrática y emancipatoria de la universidad. Ecuador: CIDES-UMSA Y Plural Editores, 2007.
  • Declaración de Bolonia. Declaración conjunta de los ministros europeos de educación. Bolonia: 1999. http://www.educacion.gob.es/boloniaensecundaria/img/Declaracion_Bolonia.pdf (2/05/2017).
  • Erazo Coral, María Elena. “Poderes y Contrapoderes: Movimiento Estudiantil y académico por la construcción colectiva de un proyecto alternativo de universidad, 1972 Y 2009”. Diálogos por la Reforma Universitaria 20 (2014): 3-23.
  • Erazo Coral, María Elena. Las reformas de la Universidad de Nariño, 1972 y 2009. Diálogos por la Reforma Universitaria 22, (2016): 3-24.
  • Erazo Coral, María Elena. Representaciones de Nación desde la Región: Una generación docente, dos campos de poder 1970-1999. Pasto: Universidad de Nariño-RUDECOLOMBIA, 2015.
  • Manifiesto Liminar de la Reforma Universitaria de 1918. La juventud Argentina de Córdoba a los hombres libres de Sudamérica. Argentina: Universidad Nacional de la Plata. http://www.unlp.edu.ar/uploads/docs/manifiesto.pdf (15/8/2016).
  • Murillo, Orlando David. El Movimiento estudiantil de Córdoba y su influencia en Honduras, Revista Historia de la Educación Latinoamericana Vol. 19, No. 28 (2017): 37-52. DOI: https://doi.org/10.19053/01227238.6162
  • Rincón Bolívar, Carlos. La no simultaneidad de lo simultáneo. postmodernidad, globalización y culturas en américa latina. Bogotá: Universidad Nacional, 1995.
  • Samacá, Gabriel David y Acevedo Tarazona, Álvaro. “De la reforma de Córdoba al Cordobazo la Universidad como escenario de las luchas por la democracia en argentina, 19181969 y su impacto en Colombia”. Revista Memorias 15, (2011). http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/memorias/article/viewarticle/3214/4892. (15/11/2016).
  • Schenone, Gabriela Alejandra. La reforma universitaria en sus estatutos. Avances y retrocesos 11918-1925. Argentina: Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades de la Universidad Nacional Córdoba, 2017. http://www.reformadel18.unc.edu.ar/privates/la%20ref%20univ%20en%20sus%20estatutos%201918-1925%20schenone.pdf. (10/3/2017).
  • Tünnermann Bernheim, Carlos. La reforma de Córdoba vientre fecundo de la transformación universitaria. Managua: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, 2008. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/gt/20101109073737/03tunn.pdf (10/10/2016).

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.