Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Women’s social and educational conditions at the end of the Colony and beginning of the Republic.

Abstract

Since the end of the XVIII century, a need for transformation of women’s social conditions by means of work and education began to be addressed by some reformers. Although this proposal was not completely developed, progress was made in actions adopted to achieve this purpose in the early “Gran Colombia”. The educational measures established at this time attempted to make visible social actors that
had been excluded by the educative system during the Colonial period. Although education for girls became an object of legislation by the State, the new educative
measures continued being unequal and insuficient with respect to the amount of people who needed to receive education. Thus, poverty and lack of resources on the part of the new Republican Government and the families made the dissemination of women´s education dificult.

Keywords

Women’s social condition, Education, Colony, Republic.

PDF (Español) HTML (Español)

Author Biography

Bárbara Yadira García Sánchez

Doctora en Ciencias de la Educación, Rudecolombia. Profesora Doctorado Interinstitucional en Educación, Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Grupo de investigación: Formación de Maestros. Líneas de investigación: Historia de la Educación. barbaragarciasanchez@yahoo.com

Doctor en Historia, Universidad Nacional de Colombia. Director del
Doctorado en Historia, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Grupo de Investigación: Conlictos Sociales siglo XX. Líneas de investigación:
Ruta del Bicentenario. jguerrer99@gmail.com

Francisco Javier Guerrero Barón

Doctor en Historia, Universidad Nacional de Colombia. Director del
Doctorado en Historia, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Grupo de Investigación: Conflictos Sociales siglo XX. Líneas de investigación: Ruta del Bicentenario.


References

  1. Archivo General de la Nación (A.G.N). “Carta al intendente de la provincia de Pamplona explicando las razones por las cuales no se ha establecido la escuela para las niñas en el convento de Santa Clara de esa ciudad. Domingo Guerrer (gobernador, Pamplona, 21 de mayo de 1823” Sección: República; Fondo: Ministerio de Instrucción Pública, Tomo 109. Folio 465 recto a 469 verso.
  2. Archivo General de la Nación (A.G.N). “Instrucción de Gremios en General: Para Todos Oicios Aprobada por el Excelentísimo Señor Virrey del Reino”, Sección: Colonia; Fondo: Miscelánea; Tomo: 3. Folio 293 Recto. Por: Francisco Robledo, Asesor General de Gobierno: Santafe, Abril 7 de 1777.
  3. “Aviso al público”, El Constitucional, No. 159, p. 2. Bogotá, 13 de septiembre de 1827.
  4. “Aviso al público”, Gaceta de Cartagena, No. 93, p. 590. Cartagena: 2 de julio de 1823.
  5. Campomanes, Pedro Rodríguez Conde De. Discurso Sobre La Educación Popular de los Artesanos y su Fomento.
  6. Madrid: En a Imprenta de D. Antonio de Sancha, 1775. Cap. XVII. BNC. Constitución de la República de Tunja, diciembre 9 de 1811, Sección VI, Educación Pública.
  7. “Educación del bello sexo”, Gaceta de Colombia, Bogotá, 11 de enero de 1829.
  8. “Ley IX, Establecimiento de casas de educación para niñas”. En: Novísima Recopilación de las Leyes de España, tomo 4, libro VIII.
  9. “Ley X, Establecimiento de escuelas gratuitas en Madrid para la educación de niñas”. En: Novísima Recopilación de las Leyes de España, tomo 4, libro VIII.
  10. “Ley XIII sobre el establecimiento de escuelas de niñas en los conventos de religiosas”. En: Codificación Nacional. Imprenta Nacional, 1924, tomo 1.
  11. “Ley 271 sobre organización y arreglo de la instrucción pública”. En: Codificación Nacional. Imprenta Nacional, 1924 tomo 2.
  12. Márquez, José Ignacio. “Decreto por el cual se funda el Colegio de la Merced en Bogotá”. Gaceta de la Nueva Granada. No. 38. Bogotá, 17 de junio de 1832.
  13. Toscano, Juan Nepomuceno. “Creación de una casa de educación para niñas en el Socorro”. Gaceta de la Nueva Granada, No. 63. Bogotá, 12 de septiembre de 1832.
  14. Ahern, Evelyn. “El desarrollo de la educación en Colombia: 1820-1850”, Revista Colombiana de Educación, No. 22- 23, (Bogotá, 1991).
  15. Dueñas Vargas, Guiomar. Los hijos del pecado. Ilegitimidad y
  16. vida familiar en la Santafé de Bogotá Colonial. Bogotá:
  17. Editorial Universidad Nacional, 1997.
  18. Elias, Norbert. El Proceso de la Civilización: Investigaciones Sociogenéticas y Psicogenéticas. Madrid: Fondo de Cultura Económica, 1987.
  19. Foz y Foz, Pilar, Mujer y educación en Colombia siglos xvi – xix: aportaciones del Colegio de la Enseñanza 1783-1900.
  20. Santafé de Bogotá: Academia Colombiana de Historia, 1997.
  21. García Sánchez, Bárbara Yadira. “De la Educación Doméstica a la Educación Pública: Transiciones de la Colonia a la República”. En: Colección Tesis Doctorales Rudecolombia.
  22. UPTC, Tunja y Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Bogotá, 2007.
  23. Londoño, Patricia. “Educación femenina en Colombia. 1780- 1880”. En Boletín Cultural y Bibliográico del Banco de la República, vol. 31, No. 37 de 1994. En línea:http://www.
  24. banrepcultural.org/blaavirtual/publicacionesbanrep/boletin/boleti1/bol37/rese2.htm.
  25. Martínez Boom, Alberto. Crónicas del desarraigo: historia del maestro en Colombia. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio, 1989.
  26. Martínez Carreño, Aida. “Los oicios mujeriles, manos que no descansan”. En: Revista Historia Crítica No. 09. (enerojunio, 1994): 15-20. DOI: https://doi.org/10.7440/histcrit9.1994.02
  27. Pino Iturrieta, Elías. “Un caso de honor y recogimiento en el siglo XIX venezolano”. En: Género, Familia Y Mentalidades En América Latina. San Juan De Puerto Rico: Universidad De Puerto Rico, 1997.
  28. Ramírez, María Himelda. “Las mujeres de Santa fé de Bogotá a finales de la Colonia 1750-1810”. (Tesis de Magíster en Historia, Universidad Nacional, Bogotá, 1994).
  29. Restrepo, José Félix. “Reglamento para las escuelas de la provincia de Antioquia”. En: Obras Completas. Bogotá: Universidad Santo Tomas, 2002.
  30. Vahos Vega, Luis Arturo. Mujer y Educación en la Nueva Granada. Bogotá: Comunicación Creativa Ramírez Ltda., 2002.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.