Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Space of fresh organic products in supermarket chains: an exploratory analysis

Abstract

Supermarket chains have been transformed to meet the demands of their customers, through the implementation of marketing strategies such as the organization of the space to reduce shopping times and the diversification of products, expanding the possibility of choice. It is then that the organization of the shelves has become a subject of constant analysis by influencing the products to be offered as their location in the establishment. Therefore, the present study focuses on the physical spaces of the supermarket chains, where elements referring to merchandising, layout and consumer were observed, of fresh organic products (fruis and vegetables) due to their growing purchasing potential. The investigation, through direct observation, explained as the location of the articles analyzed impacts in the motivation for their acquisition.

Keywords: merchandising, layout, consumer, supermarket chains, organic products. JELClassification: L11, L22, L81, M21, M31   Received: 06/06/2019.  Accepted: 25/06/2020.  Published: 30/06/2020. 

Keywords

merchandising, layout, consumer, supermarket chains, organic products

PDF (Español)

References

  • ANTAD, Asociación Nacional de Tiendas de Autoservicio y Departamentales, A. C. (2019). Directorio ANTAD 2019, Los formatos de tienda. México. Recuperado el 08 de junio de 2020, de http://directorio.antad.net/tiendas.php
  • Betancourt, R., & Gautschi, D. (1990). Demand complementarities, household production, and retail assortments. Marketing Science, 9(2), 146—161. DOI: https://doi.org/10.1287/mksc.9.2.146
  • Borges, A., Cliquet, G., & Fady, A. (2001). L ́association des produits dans les assortiments de supermarchés: critiques conceptuels et nouvelle approche. En 17ème Congrès de l ́Association Française du Marketing Deauville (Mayo).
  • Borges, A. (2003). Toward a new supermarket layout: from industrial categories to one stop shopping organization through a data mining approach, en Babin, Barry J. y Jean-Charles Chebat, Proceedings of the 2003 society for marketing advances annual symposium on retail patronage and strategy, Canadá, SMA, pp. 28—40.
  • Cacho, Y. (2004). Supermercados cómo nos hacen sus clientes, Revista del Consumidor, Mexico, Profeco ,Septiembre, pp. 18—29.
  • Carreon, A. (2014). El poder del anaquel en el punto de venta, Recuperado el 18 de mayo de 2019 de http://www.merca20.com/el-poder-del-anaquel-en-el-punto-de-venta/
  • Castañeda S., A. (2012). Supermercados: Competencia en precios. Economía mexicana. Nueva época, 21(2), 297—349.
  • Díaz, J. A. (2014). Comercialización de los productos y servicios de la ciencia: retos y perspectivas. Revista Cubana de Ciencia Agrícola, 48(1), 21—24.
  • DOF, Diario Oficial de la Federación. (2013). Acuerdo por el que se modifican, adicionan y derogan diversas disposiciones del diverso por el que se dan a conocer los Lineamientos para la operación orgánica de las actividades agropecuarias, publicado el 29 de octubre de 2013. Recuperado el 08 de junio de 2020, de http://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5594612&fecha=08/06/2020
  • Kotler, P., & Keller , K. (1995). Dirección de Mercadotecnia. México: Pearson.
  • Gasca, J., & Torres, F. (2014). El control corporativo de la distribución de alimentos en México. Revista Problemas del Desarrollo, 45(176), 133—155. Doi: 10.22201/iiec.20078951e.2014.176.43810 DOI: https://doi.org/10.1016/S0301-7036(14)70853-3
  • Grahame, D. (2006). Comercialización de productos hortícolas. Roma, Organización de las Naciones Unidas para la Agricultura y Alimentación.
  • Guadarrama T., E., & Rosales E., E. (2015). Marketing relacional: valor, satisfacción, lealtad y retención del cliente. Análisis y reflexión teórica. Ciencia y Sociedad, 40(2), 307—340. DOI: https://doi.org/10.22206/cys.2015.v40i2.pp307-340
  • Hervas, A. M., Campo, A., & Revilla, M. (2013). Animación punto de venta. Madrid, España: Mc Graw Hill.
  • INEGI (2012). Directorio Estadístico Nacional de Unidades Económicas 2012. México. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/default.html
  • INEGI (2019). Directorio Estadístico Nacional de Unidades Económicas 2019. México. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/default.html
  • Jaramillo, D., & Tabares, L. (2015). Orientación al mercado de las empresas exportadoras agroindustriales de las ciudades de Pereira y Manizales. Inquietud Empresarial, 15(1), 141—161. DOI: https://doi.org/10.19053/01211048.3921
  • León, O. (2007). Las tiendas de autoservicio y la pugna por el mercado. Comercio Exterior, 57(12), 1046—1057.
  • Levy, M., & Weitz, B. (1998). Retailing Management. Irwin/McGraw-Hill.
  • López, P., Segovia, A., García, C., & Beade, A. (2013). El sector de tiendas departamentales y de autoservicio en México. Recuperado el 8 de Abril de 2019 de http://www.profeco.gob.mx/encuesta/brujula/bruj_2013/bol244_tiendas_autoservicio.asp
  • López, L. (2012). ¿Quién gobierna la horticultura de exportación sinaloense? México: Ediciones de Lirio.
  • López, G. L. (2019). Factores que influyen en la compra de alimentos orgánicos en México. Un análisis mixto. Small Business International Review, 3(2), 69—85. Doi: 10.26784/sbir.v3i2.210 DOI: https://doi.org/10.26784/sbir.v3i2.210
  • Marion, B. W. (1986). The organization and performance of the US food system. Estados Unidos: Lexington Books.
  • Observatorio de Corporaciones Transnacionales (2006). La gran distribución: Supermercados, Hipermercados y Cadenas de Descuento. Recuperado de https://comerciojusto.org/wp-content/uploads/2011/12/B15_OCT_Grandesuperficies.pdf
  • Palomares, R (2015). Merchandising. España: Esic Editorial.
  • Procuraduría Federal del Consumidor, PROFECO (2007). Abren mercado a lo natural. Recuperado el 20 de abril de 2018 de http://www.profeco.gob.mx/encuesta/brujula/pdf-2007/Abren%20mercado%20a%20lo%20natural.pdf
  • Ramírez, C & Alférez, L. (2014). Modelo conceptual para determinar el impacto del merchandising visual en la toma de decisiones de compra en el punto de venta. Pensamiento & Gestión, (36), 1—27. Doi: 10.14482/pege.36.5564 DOI: https://doi.org/10.14482/pege.36.5564
  • Reardon , T., & Berdegué, J. (2002). La rápida expansión de los supermercados en América Latina: desafíos y oportunidades para el desarrollo. Revista de Economía, 25(49), 85—119. DOI: https://doi.org/10.18800/economia.200201.004
  • Schwentesius, R., & Gómez, M. (2006). Supermercados y pequeños productores hortofrutículas en México. Comercio Exterior, 56(3), 205—218.
  • Seales&Associates (2018). Reporte de la Industria de Autoservicios, Julio, México.
  • Vázquez, A., Lang, F., Peralta, I., & Aguirre, F. (2012). Percepción del Consumidor y Productor de Orgánicos: El Mercado Ocelotl de Xalapa. Revista Mexicana de Agronegocios, 31, 20—29.
  • Walters, Rockney G. (1991). Assessing the impact of retail price promotions on product substitution, complementary purchase, and interstore sales displacement. Journal of Marketing, 55(2), 17—28. Doi: 10.1177/002224299105500203 DOI: https://doi.org/10.1177/002224299105500203

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.