Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The nature of mathematical knowledge and the impact on the teacher conceptions

Abstract

In this paper, it is shown clearly the way in which macro research is fed through college graduation work and through the consolidation of the theoretical referents around the nature of mathematics, fulfilling a historical and epistemological review of mathematics knowledge, that later on, will let to elaborate the mathematical categories, its teaching and learning and it is the basis for the designing of questionnaires, interpretative analysis of the compiled data in the study.

Keywords

conceptions of mathematics, nature of mathematics, teacher training.

PDF (Español)

Author Biography

Diana Carolina Cerón Álvarez

Licenciada en Matemáticas y Estadística. Semillera Grupo de Investigación EDUMAES, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Facultad Seccional Duitama

Yuly Carolina Mesa Laverde

Licenciada en Matemáticas y Estadística. Semillera Grupo de Investigación EDUMAES, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Facultad Seccional Duitama.

Clara Emilse Rojas Morales

Licenciada en Matemáticas. Magíster en Docencia de la Matemática. Profesora asistente en la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Facultad Seccional Duitama. Directora Grupo de Investigación EDUMAES.


References

  1. Azcárate, P. y Cardeñoso, J. (1998). La formación inicial de profesores de matemáticas, finalidades, limitaciones y obstáculos. Investigación en la Escuela, (35), 75-85.
  2. Blanco, L. (2002). Educación Matemática y formación inicial del profesorado de primaria, secundaria y bachillerato. Revista Interuniversitaria de Formación de Profesorado. (43), 173-179. Extraído el 28 de agosto, 2010, de http://www.redalyc.com.
  3. Caballero, A., Blanco, L. J. y Guerrero, E. (2007). Las actitudes y emociones ante las Matemáticas de los estudiantes para Maestros de la Facultad de Educación de la Universidad de Extremadura. Actas del XI SEIEM. Simposio de Investigación y Educación Matemática. Universidad de La Laguna.
  4. Carrillo, J. y Contreras, L. (1995) Un modelo de categorías e indicadores para el análisis de las concepciones del profesor sobre la matemática y su enseñanza. Educación Matemática, 7(3), 79-92.
  5. Cerón D., Mesa, Y. (2011). Informe de resultados de la participación en el grupo de investigación EDUMAES: categorías de análisis para el estudio de las concepciones sobre la naturaleza de las matemáticas y su didáctica. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Duitama.
  6. Cerón, D., Mesa, C., Rojas, C., y Medina, A. (2011). La naturaleza de las matemáticas en el estudio de las concepciones del profesor. Memorias 12º Encuentro Colombiano de Matemática Educativa (ASOCOLME). Armenia. Colombia
  7. De Faria, E. (2008) Creencias y Matemáticas. Cuadernos De Investigación Y Formación En Educación Matemática, Año 3, Número 4, pp. 9-27. Escuela de Matemática, Universidad de Costa Rica. Extraído el 6 de mayo de 2011, de http://www.cimm.ucr.ac.cr/edefaria.
  8. Dossey, J. (1992) The nature of mathematics: Its role and its influence. En handbook of research on the teaching and learnig of mathematics (E. Orouws, de). P 38-48.
  9. Flores, P. (1998) Creencias y concepciones de los futuros profesores sobre las matemáticas, su enseñanza y aprendizaje. Evolución durante las prácticas de enseñanza. Departamento de Didáctica de la Matemática. Universidad de Granada.
  10. Gil Cuadra F., y Rico Romero L. (2003). Concepciones y creencias del profesorado de secundaria sobre enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. Enseñanza de las ciencias, 21, (1), 27-47.
  11. Godino, J., Batanero, C. y Font (2004). Fundamentos de la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas. En Godino, J. ( Ed.), Didáctica de las Matemáticas para Maestros. Granada.: GAMI. Recuperado el 28 de agosto de 2010, de http://www.ugr.es/local/jgodino/edumat-maestros.
  12. Jiménez, A. (2009) Las concepciones sobre la naturaleza de la matemática y su influencia en el salón de clase. Memorias VII Encuentro Nacional de Educación Matemática y Estadística. Universidad Pedagógica Y Tecnológica De Colombia. Tunja.
  13. Llinares, S. (1991). La formación de profesores de matemáticas. Sevilla: GID-Universidad de Sevilla.
  14. Pajares, M. (1992). Teachers’ Beliefs and Educational Research: Cleaning up a Messy Construct. Review of Educational Research. 62, (3). 307-332.
  15. Ponte, J. (1994) Las creencias y concepciones de maestros como un tema fundamental en formación de maestros. K. Krainer & F. Goffree. Universidad de Lisboa. Portugal
  16. Santos, M. (1992) La naturaleza de las matemáticas y sus implicaciones didácticas.
  17. Socas, M. y Camacho, M. (2003) Conocimiento Matemático y Enseñanza de las Matemáticas en la Educación Secundaria. Algunas Reflexiones. Boletín de la Asociación Matemática Venezolana, Vol. X, No. 2. Venezuela.
  18. Thompson, A. (1992). Teachers’ beliefs and conceptions: a synthesis of the research. En Handbook of research on mathematics teaching and learning. pp. 127-146. Grouws, D. (Ed.). New York, Macmillan.
  19. Zapata, M., Blanco, L., y Contreras, L. (2008). Los estudiantes para profesores y sus concepciones sobre las matemáticas y su enseñanza-aprendizaje. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado (REIFOP), 12 (4), 109-122. Extraído el 04 de agosto de 2011, de http://www.aufop.com.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.