Knowledge base for education: an applicable framework in the didactic of probability

Authors

  • Víctor Miguel Ángel Burbano-Pantoja Universidad de Pedagógica y Tecnológica de Colombia
  • Margoth Adriana Valdivieso-Miranda Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
  • Eliécer Aldana-Bermúdez Universidad del Quindío

DOI:

https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n2.2017.6070

Keywords:

knowledge base for teaching, probability, pedagogical content knowledge.

Abstract

This article is classified in the research field of statistical education as far as the professional knowledge of the teacher is concemed; the elements of a theoretical firamework that makes it possible to inquire about the knowledge that the teacher possess, oriented to the teaching of probability at the level of pre-university education are presented by means of a content analysis carried out on various textual sources in order to establish such skills required by the teacher to guide the concept of probability within the mathematics curriculum in the aforementioned educational level; likewise, somo models of knowledge genesis are described under the paradigm of Shulman addressed to the teaching of mathematics and statistics, whit in certain contexts could be adapted to guie the learning of probability. finally a brief overview research associated whit the didactic of probability is offered.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Víctor Miguel Ángel Burbano-Pantoja, Universidad de Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Licenciado en matemáticas, Doctor en Ciencias de la Educación

Margoth Adriana Valdivieso-Miranda, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Licenciada en matemáticas, magíster en Ciencias-Estadística

Eliécer Aldana-Bermúdez, Universidad del Quindío

Licenciado en matemáticas, doctor en Educación Matemática

References

Alexander, R., & Kelly, B. (1999). Mathematics 12: Don Mills. Addison-Wesley: Western Canadian edition.

Arias, J., & Cardona, J. (2008). Estado del arte en la enseñanza de la probabilidad para la educación media en los municipios de Pereira y Dosquebradas. Entre Ciencia e Ingeniería, 2 (4), 58 -81.

Ball, D. L., Thames, M., & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special?. Journal of Teacher Education, 59 (5), 389–407. DOI: https://doi.org/10.1177/0022487108324554

Bardín, L. (1986). El análisis de contenido. Madrid, España: Akal.

Barnett, V. (Ed.) (1982). Teaching statistics in schools throughout the world. Voorburg, The Netherlands, Paises Bajos: International Statistical Institute.

Batanero, C. (2001). Didáctica de la Estadística. Granada, España: Grupo de Investigación En Educación Estadística. Universidad de Granada.

Batanero, C. (2001a). Presente y futuro de la Educación Estadística. En Jornadas Europeas de Estadística. La enseñanza y la difusión de la estadística. Instiitut Balear d’Estadística; Palma de Mallorca, España. Recuperado de http://www.caib.es/ibae/esdeveniment/jornades1001/cast/eponencies.htm#ponencias

Batanero, C. (2002). Los retos de la cultura estadística. Conferencia inaugural Presentada en las Jornadas Interamericanas de Enseñanza de la Estadística, Buenos Aires, Argentina. Recuperado de: http://www.ugr.es/~batanero/articulos/CULTURA.pdf

Batanero, C., Godino, J. D. & Roa, R. (2004). Training teachers to teach probability. Journal of Statistics Education 12 (1). Recuperado de: www.amstat.org/publications/jse/. DOI: https://doi.org/10.1080/10691898.2004.11910715

Batanero, C. & Sánchez, E. (2005). What is the nature of high school student’s Conceptions and misconceptions about probability? en G. A. Jones (ed.), Exploring Probability in School: Challenges for Teaching and Learning, 24-266 Nueva York, USA: Springer

Batanero, C., & Díaz, C. (2012). Training school teachers to teach probability: reflections and challenges. Chilean Journal of Statistics, 3 (1), 3-13.

Blanco, L. (2004). Probabilidad. Universidad Nacional de Colombia.

Burbano, V. M. (2013). Conocimientos del profesor para la enseñanza de la estadística. II Encuentro Internacional de Matemáticas, Estadística y Educación Matemática. Memorias del evento. UPTC, Tunja. Colombia

Burbano, V. & Valdivieso, M. (2013). Conocimientos del profesor para la enseñanza de la probabilidad y estadística usando Geogebra. II Congreso Internacional de Temas y Problemas de investigación Educación, Sociedad y Ciencia. Memorias del evento. Universidad Santo Tomás. Colombia.

Burbano, V. & Valdivieso, M. (2014). Conocimientos del profesor para la enseñanza de la probabilidad en la educación media colombiana. Primer encuentro colombiano de educación estocástica. Memorias del evento. Bogotá. Colombia.

Burbano, V. (2015). Conocimiento didáctico del contenido sobre probabilidad: Estudio de casos con profesores de la educación media (Tesis doctoral). Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Colombia.

Burgess, T. (2002). Investigating the ‘data sense’ of preservice teachers. En B. Phillips (Ed.), Proceedings of the Sixth International Conference on Teaching Statistics. Ciudad del Cabo, Sudáfrica: International Statistical Institute and International Association for Statistical Education. Recuperado de: http://www.stat.auckland.ac.nz/~iase/publications/1/6e4_burg.pdf

Burgess, T. (2008). Teacher knowledge for teaching statistics through investigations. En C. Batanero, G. Burrill, C. Reading & A. Rossman (Eds.), Joint ICMI/IASE Study: Teaching Statistics in School Mathematics. Challenges for Teaching and Teacher Education. Proceedings of the ICMI Study IASE Round Table Conference. Monterrey, México: ICMI e IASE. Recuperado de: www.ugr.es/~icmi/iase_study/.

Burgess, T. A. (2011). Teacher knowledge of and for statistical investigations. In C. Batanero, G. Burrill, & C. Reading (Eds.), Teaching Statistics in School Mathematics-Challenges for Teaching and Teacher Education: A Joint ICMI/IASE Study 259-270. New York, USA: Springer DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-007-1131-0_26

D´Amore, B. (2006). Didáctica de la matemática. Bogotá, Colombia. Cooperativa Editorial Magisterio.

Díaz, J., Batanero, C., & Cañizares, M. J. (1996). Azar y probabilidad. Madrid, España: Síntesis.

Even, R., & Kvatinsky, T. (2010). What mathematics do teache rs with contrasting teaching approaches address in probability lessons?. Educational studies in mathematics, 74 (3), 207-222. DOI: https://doi.org/10.1007/s10649-010-9234-9

Fischbein (1975). The intuitive sources of probabilistic thinking in children. Dordrecht, Holanda: Reidel. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-010-1858-6

Fischbein, E., & Gazit, A. (1984). Does the teaching of probability improve Probabilistic intuitions?. Educational Studies in Mathematics, 15 (1), 1-24. DOI: https://doi.org/10.1007/BF00380436

Gal, I. (1995). Democratic access to probability: Issues of probability literacy. In G. A. Jones, Exploring probability in school: Challenges for teaching and learning 39-64. New York, USA: Springer.

Garfield, J. & Ben-Zvi, D. (2008). Developing students’ statistical reasoning. Connecting research and teaching practice. London, England: Springer.

Godino, J., Batanero, C., & Flores, P. (1999). El análisis didáctico del contenido matemático como recurso en la formación de profesores. En Homenaje al profesor Oscar Sáenz Barrio 165-185. Granada, España: Departamento de Didáctica y Organización Escolar.

Godino, J. (2009). Categorías de análisis de los conocimientos del profesor de matemáticas (Categories for analysing the knowledge of mathematics teachers). Unión, Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 20, 13-31.

Gómez, E. (2014). Evaluación y desarrollo del conocimiento matemático para enseñar la probabilidad en futuros profesores de educación primaria (Tesis doctoral). Universidad de Granada, España.

Green, D. R. (1983). A survey of probability concepts in 3000 pupils aged 11-16 ears. In D. R. Grey, P. Holmes, V. Barnett, & G. M. Constable (Eds.), Proceedings o the First International Conference on Teaching Statistics 766-783. Sheffield, England: University of Sheffield.

Hill, H. C., Ball, D. L. & Schilling, S. G. (2008). Unpacking pedagogical content knowledge: Conceptualizing and measuring teachers' topic-specific knowledge of students, 39, 372-400. Journal for Research in Mathematics Education. DOI: https://doi.org/10.5951/jresematheduc.39.4.0372

Holmes, P. (2002). Some lessons to be learnt from curriculum developments in statistics. En B. Phillips (Ed.), Proceedings of the Sixth International Conference on Teaching of Statistics. Ciudad del Cabo, Sudáfrica: IASE.

Jones, G., Langrall, C., Thornton, C. & Mogill, T. (1997). A framework for assessing and nurturing young children’s thinking in probability. Educational Studies in Mathematics, 32, 101–125. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1002981520728

Jones, G. A., Langrall, C. W., & Mooney, E. S. (2007). Research in probability: Responding to classroom realties. In F. K. Lester (Ed.), Second handbook of research on mathematics teaching and learning 909–955 New York, USA: Macmillan.

Kahneman, D. & Tversky, A. (1972). Subjetive Probability: a judgment of representativeness. Cognitive Psychology, 5, 430-454. DOI: https://doi.org/10.1016/0010-0285(72)90016-3

Laplace, P. S. (1812). Théorie analytique des probabilités. Mme Ve Courcier.

Lee, H. S., & Hollebrands, K. (2008). Preparing to teach data analysis and probability with technology. En C. Batanero, G. Burrill, C. Reading & A. Rossman (Eds.), Joint ICMI/IASE Study: Teaching Statistics in School Mathematics. Challenges for Teaching and Teacher Education. Proceedings of the ICMI Study IASE Round Table Conference. Monterrey, México: ICMI e IASE. Recuperado de: www.ugr.es/~icmi/iase_study/.

Lee, H. S., & Hollebrands, K. (2011). Characterizing and developing teachers’ knowledge for teaching statistics with technology. En C. Batanero, G. Burrill, & C. Reading (Eds.), Teaching statistics in school mathematics. Challenges for teaching and teacher education. A joint ICMI and IASE study 359-369. New York, USA: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-007-1131-0_34

Ley 115 1994. Ley General de Educación. Bogotá, Colombia: Editorial Magisterio.

Ministerio de Educación Nacional de Colombia-MEN. (1998). Serie lineamientos curriculares. Matemáticas. Santafé de Bogotá: Colombia. Recuperado de: www.mineducacion.gov.co/.

Ministerio de Educación Nacional de Colombia-MEN. (2003). Estándares básicos de competencias en matemáticas. Santafé de Bogotá: Colombia. Recuperado de: www.mineducacion.gov.co/.

Mises, R. (1952). Probabilidad, estadística y verdad. Madrid, España: Espasa-Calpe.

Mohamed, M. N. (2012). Evaluación del conocimiento de los futuros profesores de Educación Primaria sobre probabilidad: Universidad de Granada, España.

Molina, Y. (2016). Conocimiento didáctico del contenido sobre medidas de tendencia central. (Tesis de maestría). Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Colombia.

Moore, T. W. (1974). Introducción a la Teoría de la Educación. Madrid, España: Alianza Editorial.

National Council of Supervisors of Mathematics-NCSM. (1989). Essential mathematics for the twenty-first century: The position of the National Council of Supervisors of Mathematics. Arithmetic Teacher, 37, (1), 44-46. DOI: https://doi.org/10.5951/AT.37.1.0044

National Council of Teachers of Mathematics [NCTM]. (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. Reston, USA: Author.

National Council of Teachers of Mathematics-NCTM. (2000). Dorothy Y. White For: the Editorial Panel.

Niess, M. L. (2005). Preparing teachers to teach science and mathematics with technology: Developing a technology pedagogical content knowledge. Teaching and Teacher Education, 21, 509-523. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2005.03.006

Paba, Y. (2000). La estadística en los colegios de Tunja y el efecto en los estudios universitarios. (Tesis de Pregrado). Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Colombia.

Piaget, J., & Inhelder, B. (1951). La genése de l'idée de hasard chez l'enfant. Paris, France: Presses Universitaires de France.

Pino-Fan, L. (2013). Evaluación de la faceta epistémica del conocimiento didáctico-matemático de futuros profesores de bachillerato sobre la derivada (Tesis doctoral). Universidad de Granada. España.

Pinto, J. (2010). Conocimiento didáctico del contenido sobre la representación de datos estadísticos: estudio de casos con profesores de estadística de las carreras de psicología y educación (Tesis doctoral). Universidad de Salamanca. España.

Ponte, J. P., & Chapman, O. (2006). Mathematics teachers’ knowledge and practices. En A. Gutiérrez, & P. Boero (Eds.), Handbook of Research on the Psychology of Mathematics Education: Past, Present and Future 461-494. Rotterdam, países bajos: Sense Publishers. DOI: https://doi.org/10.1163/9789087901127_017

Rodríguez, G., Gil, J. & García, E. (1999). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga, España: Ediciones Aljibe.

Salinas, P. & Alanís, J. A. (2009). Hacia un nuevo paradigma en la enseñanza del Cálculo. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 12 (3), 355-382.

Schoenfeld, A. H., & Kilpatrick, J. (2008). Toward a theory of proficiency in teaching mathematics. En D. Tirosh & T. Wood (Eds.), Tools and processes in mathematics teacher education 321-354. Rotterdam, Países Bajos: Sense Publishers. DOI: https://doi.org/10.1163/9789087905460_016

Serrano, L. (1996). Significados institucionales y personales de objetos matemáticos ligados a la aproximación frecuencial de la enseñanza de la probabilidad (Tesis Doctoral). Universidad de Granada, España.

Shaughnessy, J. M. (1992). Research in probability and statistics: reflections and directions. En D. Grouws (Ed.), Handbook of Research of Mathematics Teaching and Learning 465-494. Nueva York, USA: Mac Millan.

Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Research, 15 (2), 4-14. DOI: https://doi.org/10.3102/0013189X015002004

Shulman, S. (1987). Knowledge and teaching: foundations of the new reforms. Harvard Educational Review, 57 (1), 1-22. DOI: https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411

Shulman, L. S. (2015). Its genesis and exodus. Re-examining Pedagogical Content Knowledge in Science Education. UK: Taylor and Francis.

Simons, H. (2011). El estudio de caso: Teoría y práctica. Ediciones Morata.

Sorto, M. A. (2004). Prospective middle school teachers’ knowledge about data Analysis and its application to teaching (Tesis Doctoral). Universidad del Estado de Michigan, USA.

Stake, R. (1998). Investigación con estudio de casos. 2. Madrid, España: Morata.

Stohl, H. (2005), “Probability and Teacher Education and Development”, en G. Jones (ed.), Exploring probability in school: Challenges for the teaching and learning, 345-366 Nueva York, USA: Springer Verlag. DOI: https://doi.org/10.1007/0-387-24530-8_15

Swenson, K. A. (1998). Middle school mathematics teachers’ subject matter knowledgeand pedagogical content knowledge of probability: its relations to probability instrution (Tesis doctoral. Universidad del Estado de Oregon.

Taylor, S. & Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona, España: Paidós.

Valdivieso, M. A. (2010). Probabilidad Básica y distribuciones. Apoyo al estudio independiente. Tunja, Boyacá: Impresiones Jotamar.

Vásquez, C. A. (2014). Evaluación de los conocimientos didáctico-matemáticos para la enseñanza de la probabilidad de los profesores de educación primaria en activo (Tesis doctoral). Universidad de Girona, España.

Wild, C. J., & Pfannkuch, M. (1999). Statistical thinking in empirical enquiry. International Statistical Review, 67 (3), 223–265. DOI: https://doi.org/10.2307/1403699

Wood, T. (2008). The international handbook of mathematics teacher education. Rotterdam, Países Bajos: Sense Publishers.

Zapata, L. (2011). ¿Cómo contribuir a la alfabetización estadística?. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 33, 234-247. Recuperado de: http://revistavirtual.ucn.edu.co/

Published

2017-02-15

How to Cite

Burbano-Pantoja, V. M. Ángel, Valdivieso-Miranda, M. A., & Aldana-Bermúdez, E. (2017). Knowledge base for education: an applicable framework in the didactic of probability. Revista De Investigación, Desarrollo E Innovación, 7(2), 269–285. https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n2.2017.6070

Issue

Section

Articles

Metrics

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.