Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Borges and Tango Metaphysics in Fervor de Buenos Aires

Abstract

Jorge Luis Borges found an expressive and transcendental force in the existential depth of tango that is crystallized in his work. This paper proposes the examination of the relationship between time and space that, from tango, composed in Fervor de Buenos Aires, by Borges. From Borges’ own approaches to time, metaphysical foundations, approaches to tango, and Borgesian work, this paper examines the recovery of lost space through the poetic revaluation of time, very tango-style, in the poems of Fervor de Buenos Aires. In Fervor de Buenos Aires, the inner movement that the lyric subject, like the subject of tango, makes to rescue the identity of the instant is poetize. Consequently, Borges displays a metaphysical understanding of the emblematic places of tango, the reason why his conception of time is not ubiquitous and the subject of his poems, similar to the tangos, is turned to the encounter with timeless ideas of lost spaces.

Keywords

Borges, Fervor de Buenos Aires, metaphysics, tango, time

PDF (Español) XML (Español)

Author Biography

Frank Alexander Orduz Rodríguez

Licenciado de Español y Literatura graduado de la UIS. Magistrando en literatura de la UPTC. Catedrático UPTC del departamento de idiomas.


References

Bachelard, G. (2000). La poética del espacio (E. d. Champourcin, trad.). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Borges, J. L. (2014a). Obras Completas 1923–1949, tomo I. Buenos Aires: Emecé.

Borges, J. L. (2014b). Obras Completas 1952–1972, tomo II. Buenos Aires: Emecé.

Borges, J. L. (2016). El tango: cuatro conferencias. Bogotá: Lumen.

Brito García, L. (1984). Cultura, contracultura y marginalidad. Nueva sociedad, (73), 38-47. Recuperado de https://nuso.org/media/articles/downloads/1188_1.pdf

Carretero, A. (1999). Tango, testigo social. Buenos Aires: Peña Lillo - Ediciones Continente S.R.L.

Cobo Borda, J. G. (1999). Borges: la inteligencia sensible. En Borges enamorado: Ensayos críticos. Diálogos con Borges. Rescate y glosa de textos de Borges y sobre Borges. Bibliografía (pp. 120-130). Bogotá: Instituto Caro y Cuervo.

Conzelman Simms, R. L. (1952). Un vistazo a la poesía de Jorge Luis Borges. Hispania, 35(4),415-418. https://doi.org/10.2307/335531

Flores, R. (1987). Los letristas del tango y su ambiente. Cuadernos Hispanoamericanos, (99-104), 445. Recuperado de http://www.cervantesvirtual.com/buscador/?q=Los+letristas+del+tango+y+su+ambiente

Gobello, J. (1980). Crónica general del tango. Buenos Aires: Editorial Fraterna.

Heidegger, M. (2005). Ser y tiempo (J. E. Rivera, trad.). Santiago de Chile: Editorial Universitaria.

Heidegger, M. (2016). ¿Qué es metafísica? Bogotá: Editorial El Búho.

Lefere, R. (2005). Fervor de Buenos aires en contextos. Variaciones Borges, (19), 209-226. Recuperado de https://www.borges.pitt.edu/bsol/documents/1911.pdf

Montero Aroca, J. (2013). Historia del tango canción (1917-1967. Los años de oro). Valencia: Tirant lo Blanch Humanidades.

Motato, H. (2011). La presencia del tango en El túnel. La Palabra, (19), 17-24. Recuperado de https://revistas.uptc.edu.co/index.php/la_palabra/article/view/945

Osorio Fernández, J. (2003). Caminito que el tiempo ha borrado... el tango y la experiencia de la modernidad: Argentina 1880-1930. Anuario de Postgrado, (5), 75-95.

Pimentel Pinto, J. (1999). Borges lee Buenos Aires. Un ejercicio crítico frente a la modernización de la ciudad. Variaciones Borges, (8), 82-94. Recuperado de https://www.borges.pitt.edu/sites/default/files/0807.pdf

Sábato, E. (2005). Tango, discusión y clave. Buenos Aires: Editorial Losada.

Sarlo, B. (2007). Borges, un escritor en las orillas. Madrid: Siglo XXI.

Tijeras, E. (1963). Un ambiente de tango trascendido. Cuadernos Hispanoamericanos, (163-164), 314-319. Recuperado de http://www.cervantesvirtual.com/obra/un-ambiente-de-tanto-trascendido/

Thon, S. (2010). La identidad lingüística argentina a través de Borges y Puig. Arbor, 186(741), 119-127. https://doi.org/10.3989/arbor.2010.741n1012

Ulla, N. (2013). Marginalidad y testimonio en las letras de tango. Gramma, 24(50), 175-185. Recuperado de https://p3.usal.edu.ar/index.php/gramma/Tangos referenciados


Castillo, C. y Troilo, A (1953). Patio mío [Canción]. Buenos Aires T.K.

Manzi, H., y Troilo, A. (1942). Barrio de tango [Canción]. Buenos Aires RCA-Victor S.A.I.C.

Manzi, H., y Troilo, A. (1948). Sur [Canción]. Buenos Aires RCA-Victor S.A.I.C.

Discépolo, E. S. (1934). Cambalache [Canción]. Editorial musical KORN S.A.I.C.

Pilosof, N. (s.f). El patio [Canción].

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.