Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Dissenting Gods. Forms of Queer Religiosity in writing, visual art and performance in Latin America

Abstract

The purpose of this article is to analyze the intersection between religiosities and dissident sexualities in four contemporary aesthetic experiences in Latin America. We are interested in exposing how religious discourse can function as a mode of aesthetic experimentation that strikingly questions and subverts the established order. With this purpose, we work in the frame of literacy criticism and visual arts with the following materials: the Colombian artist Carlos Motta's art exhibition in Buenos Aires and the incorporation of Marcella Althus-Reid's indecent theology, Alejandro Tantanian's artwork, the essay writing of the Brazilian Tatiana Nascimento and the Transvestite Museum of Peru by Giuseppe Campuzano (in his role as researcher and performer). We consider that these works stage a queer religiosity that, from writing, visual arts and performance, designs new transfeminist and decolonial protocols of reading, subverting the Western, Catholic, colonial and modern legacy.

Keywords

Carlos Motta, Alejandro Tantanian, Marcella Althus-Reid, Tatiana Nascimento, Giuseppe Campuzano, dissident sexualities, queer religiosity

PDF (Español) XML (Español)

Author Biography

Laura Cabezas Baamonde

PhD in Literature from the Universidad de Buenos Aires, she teaches Brazilian Literature at the Faculty of Philosophy and Letters of the same university. She is currently a postdoctoral fellow at the Instituto de Literatura Hispanoamericana of the Universidad de Buenos Aires, funded by the Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). She has taught undergraduate and graduate courses and seminars at Argentine universities, and conducted research stays in Germany (IAI) and Brazil (UFSC, UNICAMP).


References

  1. Althus-Reid, Marcella. La teología indecente. Perversiones teológicas en sexo, género y política. Barcelona, Edicions Bellaterra, 2005. Impreso.
  2. Ahmed, Sara. Queer phenomenology, London, Duke University Press, 2006. Impreso. https://doi.org/10.1515/9780822388074 DOI: https://doi.org/10.1515/9780822388074
  3. Bellatin, Mario. “Tener a la mano lo que no está llamado a existir”. Museo Travesti del Perú, editado por Giuseppe Campuzano. Giuseppe Campuzano Editor, 2007, pp. 10-12. Impreso.
  4. Belmes, Lucía. “Tramas y encrucijadas de la diversidad. Una reflexión sobre disidencias sexuales y raciales”. Revista Internacional Interdisciplinar INTERthesis, vol. 18, 2021, pp. 1-6. Web. 26 de junio de 2022. https://doi.org/10.5007/1807-1384.2021.e81960 DOI: https://doi.org/10.5007/1807-1384.2021.e81960
  5. Campuzano, Giuseppe. Museo Travesti del Perú. Perú, Giuseppe Campuzano editor, 2007. Impreso.
  6. Campuzano, Giuseppe. “Andróginos, hombres vestidos de mujer, maricones... el Museo Travesti del Perú”. Bagoas, núm. 4, 2009, pp. 79-93. Impreso.
  7. Castillo, Alejandra. “La Virgen barroca y las prácticas artísticas en América Latina”. Atlas. Revista Fotografía e Imagen. 1 de enero de 2015. Web. 24 de junio de 2022. https://atlasiv.com/2015/01/01/430-2/
  8. Curia, Dolores. “La cruz invertida”, Página 12, 2 de abril de 2015. Web. 20 de junio de 2022. https://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/soy/1-3917-2015-04-02.html
  9. Gigena, Daniel. “Carlos Motta en el Malba: videos elegíacos para una teología de la disidencia”, La Nación, 1 de diciembre de 2016. Web. 20 de junio de 2022. https://www.lanacion.com.ar/opinion/carlos-motta-en-el-malba-videos-elegiacos-para-una-teologia-de-la-disidencia-nid1961041/
  10. Giordano, Santiano. “‘Theodora’, al encuentro de una teología inclusiva”. Página 12, 28 de septiembre de 2021. Web. 24 de junio de 2022. https://www.pagina12.com.ar/371144-theodora-al-encuentro-de-una-teologia-inclusiva
  11. La Fountain-Stokes, Lawrence. “Giuseppe Campuzano y El Museo Travesti del Perú”. Entrevista. Instituto Hemisférico de Performance y Política. s.f. Web. 24 de junio de 2022. https://hemi.nyu.edu/hemi/es/campuzano-entrevista
  12. López, Miguel A. Robar la historia. Santiago de Chile, Metales Pesados, 2017. Impreso. https://doi.org/10.2307/j.ctvckq6rg DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvckq6rg
  13. Nascimento, Tatiana. “Marabó”. Traducción Sara de Albornoz y Laura Cabezas Baamonde. “Anti-Tordesilhas III”. Poesia, 14 de junio de 2021. Web. 24 de junio de 2022. https://poesia.uc.edu.ve/anti-tordesilhas-iii/
  14. ---. “Da palabra queerlombo ao cuíerlombo da palavra”, Palavra, preta!, 12 de marzo de 2018. Web. 24 de junio de 2022. https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5808148/mod_resource/content/1/da%20palavra%20queerlombo%20ao%20cui%CC%81erlombo%20da%20palavra%20_%20palavra%2C%20preta%21.pdf
  15. Pérez-Rubio, Agustín. “Muerte eterna”, Motta, Carlos. Réquiem. Catálogo. Buenos Aires, MALBA, 2016. Impreso.
  16. Pollini, Margarita. “Una Theodora non sancta”. Clarín, 24 de septiembre de 2021. Web. 24 de junio de 2022. https://www.clarin.com/revista-enie/escenarios/theodora-non-sancta_0_eRybNHKdP.html
  17. Preciado, Paul [Beatriz], “La internacional cuir. Transfeminismo, micropolíticas sexuales y video-guerrilla”. Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, 15 de noviembre de 2011. Web. 24 de junio de 2022. https://www.museoreinasofia.es/actividades/internacional-cuir-transfeminismo-micropoliticas-sexuales-video-guerrilla
  18. Sabo, María José. “Perturbando los imaginarios de la Conquista y la colonia hispanoamericana. Un abordaje a las performances de Giuseppe Campuzano, las Yeguas del Apocalipsis y el Grupo Chaclayo (1985-2005)”. XXI Jornadas de Investigación en Artes, Córdoba, 2017.
  19. Segato, Rita. Santos y Daimones. El politeísmo afrobrasileño y la tradición arquetipal. Buenos Aires, Prometeo, 2020. Impreso.
  20. Spil, Rodrigo Aja. “Museo Travesti del Perú. Curadurías andróginas, mestizas y revolucionarias”. Revista de estudios curatoriales, núm. 11, 2020, pp. 89-100. Web. 24 de junio de 2022. https://revistas.untref.edu.ar/index.php/rec/article/view/929
  21. Tonstad, Linn, “El fin de la crucifixión”, Motta, Carlos. Requiem. Catálogo. Buenos Aires, MALBA, 2016. Impreso.
  22. Verger, Pierre Fatumbi. Orixás. Deuses Iorubas na Africa e no Novo Mundo. Salvador, Fundação Verger, 2018. Impreso.
  23. Zenteno Brun, Hugo. “Acercamiento a la visión cósmica del mundo Andino”. Revista Punto Cero, vol. 14, núm. 18, 2009, pp. 83-89. Impreso.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.