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Pedagogical Content Knowledge on a Language Class

Abstract

This article analyzes and interprets the components of Pedagogical Content Knowledge [PCK], in the practice of a teacher in a first-grade language lesson. The methodology was qualitative and interpretive, using observation and content analysis as techniques to collect and detail information. As a result, it highlights the manifestation in the totality of the components of PCK studied, and a preponderance of three of them in the class stands out: knowledge of strategies and representations for teaching, teacher effectiveness, and understanding of the evaluation. In effect, the teacher develops the class taking into account the comprehension of the strategy by inquiry, effectiveness through motivation and security to participate, evaluation processes through investigation, and appropriation of the subject considering the context.

Keywords

pedagogical content knowledge, didactic, lenguage, teacher

PDF (Español)

Author Biography

Yenny Andrea Fonseca

Licenciada en idiomas modernos español- inglés, maestra en la Institución Educativa Técnico José Antonio Páez, Boyacá. Candidata a magíster en educación modalidad investigación de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. E-mail yayito9127@gmail.com  https://orcid.org/0000-0002-4141-7684

Amelia Fernanda Sánchez

Licenciada en Psicopedagogía con énfasis en asesoría educativa, Especialista en gerencia del Talento Humano, docente orientador Colegio integrado Divino Niño de Capitanejo, Santander. Candidata a magíster en educación modalidad investigación de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. E-mail nandasari15@hotmail.com  https://orcid.org/0000-0003-1739-6999

Yheraldin Alcira Sua

Licenciada en educación básica con énfasis en humanidades, lengua castellana y matemáticas. Docente en programa de educación de jóvenes y adultos en Socha, Boyacá. Candidata a magíster en educación modalidad investigación de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. E-mail yherroyead26@gmail.com       https://orcid.org/0000-0002-3876-4431


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