Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Non-Formal Education and Popular Education. Documentary trace of two concepts to rethink the educational universe in the XXI century.

Abstract

The article is a literature review that studies 45 documents published between 2010 and 2021. It presents an approach to the conceptualization of Non-Formal Education and Popular Education in Latin America. The researches inquire about the tracing of concepts, historical construction in the continent and alternative practices. To develop the documentary review, a work plan was elaborated in which history, practices and their methodology and bibliographic search were categorized; the most transcendent contributions of each category were selected; finally, the analysis of the documents was carried out. It should be noted that Non-Formal Education and Popular Education are developed in similar contexts.

Keywords

non-formal education, popular education, experience, history, methodology

PDF (Español) HTML (Español) XML (Español) EPUB (Español)

References

  • Acero, C.; Hidalgo, M. & Jiménez, L. (2018). Procesos de aprendizaje adulto en contextos de Educación No Formal. Universitas Psychologica, 17 (2). https://doi.org/10.11144/javeriana.upsy.17-2.paac DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy.17-2.paac
  • Arana, I. & Rapacci, M. (2013), La educación popular feminista una perspectiva que se consolida, Libro digital, PDF, CEAAL, Entretejidos de la educación Popular en Colombia.
  • Baronnet, B. (2020) Educación popular y pedagogías emancipadoras en América Latina, Libro digital, PDF - (Colección Foros) CLACSO, Educación Popular para una pedagogía emancipadora latinoamericana.
  • Bermúdez, C. (2010) El contexto: reflexiones desde siete experiencias locales de educación popular en Colombia, Este artículo, hace parte de los resultados de la investigación “Violencia y Convivencia en Cali: Los nuevos escenarios de la educación popular” p. 153 Trabajo Social 10. pp. 149-163
  • Bolaños, G. & Tattay, L. (2013), La educación propia una realidad oculta de resistencia educativa y cultural de los pueblos, Libro digital, PDF, CEAAL. En: Entretejidos de la educación popular en Colombia. Ediciones Desde Abajo.
  • Brandão, C. (2013), Educação Popular antes e agora. Revista do centro de Educação, V.15, N° 1 pp. 10-24, 1 semestre del 2013.
  • Brandão, C. & Vitória, M. (2016) Cultura popular e educação popular: expressões da proposta freireana para um sistema de educação, Educar em Revista, Curitiba, Brasil, N° 61, pp. 89-106. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.47204
  • Cabalé, E. & Rodríguez de Agreda. (2017). Educación No Formal: potencialidades y valor social. Revista Cubana de Educación Superior, 36 (1).
  • Calixto, R. (2010), Educación popular ambiental, Revista Trayectorias. V. 12, (30)
  • Cano, A. (2012), La metodología de taller en los procesos de educación popular, Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales 2012, V. 2 (2), pp. 22-51.
  • Cendales, L. & Muñoz, J. (2013) Antecedentes y presencia del CEAAL en Colombia, Libro digital, PDF, CEAAL, Entretejidos de la educación Popular en Colombia. pp. 7-224.
  • Chacón, M. (2015). El proceso de evaluación en Educación No Formal: Un camino para su construcción. Revista Electrónica Educare, 19 (2). https://doi.org/10.15359/ree.19-2.2 DOI: https://doi.org/10.15359/ree.19-2.2
  • Da Rosa, A. & Quadros Da Silva, (2017). Educação popular na américa latina e a questão social: da desigualdade à resistência, Rev. educação | Santa Maria. V. 4. N° 2 pp. 319-332 DOI: https://doi.org/10.5902/1984644424126
  • Dávila, K. (2017). La educación ambiental no formal, una ventana fértil al Desarrollo Rural Sostenible de la cuenca productora de agua Molino Norte, Matagalpa. Revista Torreón Universitario, 5 (13). https://doi.org/10.5377/torreon.v5i13.3884 DOI: https://doi.org/10.5377/torreon.v5i13.3884
  • Duque, D. (2013), La educación popular en la acción política de los movimientos sociales, Libro digital, PDF, CEAAL, Entretejidos de la educación Popular en Colombia, pp. 54-55
  • Escobar, L. (2013), Pedagogía y educación popular hoy, Libro digital, PDF, CEAAL, Entretejidos de la educación Popular en Colombia.
  • https://issuu.com/educacionintercultural/docs/entretejidos_de_la_educacion_popula
  • Gómez, E. (2017). Educación para la vida: una alternativa para el desarrollo humano en Nicaragua y América Latina. Universidad y Ciencia, 9 (15). https://doi.org/10.5377/uyc.v9i15.4568 DOI: https://doi.org/10.5377/uyc.v9i15.4568
  • González, O. (2018). El video tutorial como herramienta de Educación No Formal en estudiantes de Bogotá, Colombia. Question, 1 (59). https://doi.org/10.24215/16696581e071 DOI: https://doi.org/10.24215/16696581e071
  • González, R. (2012). Los Tres Modelos. Curso de Gerencia del Desarrollo Local y la Participación Comunitaria. CANTERA Centro de Educación y Comunicación Popular de Plaza El Sol.
  • http://www.infodf.org.mx/escuela/curso_capacitadores/educacion_popular/Memoria%20III%20Taller%20Desarrollo%202012.pdf
  • Gullar, F. (1983) Cultura popular. In: Fávero, O. (Org.). Cultura popular, educação popular: memória dos anos 60. Rio de Janeiro: Graal.La Ed ucación No Formal en América Latina. Un análisis en base a los paradigmas económicos y sociales predominantes (2011) Horizontes Educacionales, 16 (1).
  • Lapadula, M. & Lapadula, M. (2016). ¿Toda Educación No Formal es Educación Popular? Una visión desde Argentina. Revista de Educação Popular, 15 (2), pp. 10–18. https://doi.org/10.14393/rep-v15n22016-art01 DOI: https://doi.org/10.14393/REP-v15n22016-art01
  • Mejía, M. (2013) La educación popular con y desde las NTIC, Libro digital, PDF, CEAAL, Entretejidos de la educación Popular en Colombia. pp. 7-224.
  • https://issuu.com/educacionintercultural/docs/entretejidos_de_la_educacion_popula
  • Mejía, M. (2014) La Educación Popular: Una construcción colectiva desde el Sur y desde abajo. Revista archivos analíticos de políticas educativas, Vol. 22. No. 62, pp. 1-31. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.v22n62.2014
  • Morgado, A. (2016). El Preuniversitario: un ejemplo de Educación No Formal. El caso del Preuniversitario Pedro de Valdivia. Revista Enfoques Educacionales, 13 (1). https://doi.org/10.5354/0717-3229.2016.44634 DOI: https://doi.org/10.5354/0717-3229.2016.44634
  • Orozco, Y. (2017). Tratamiento didáctico del concepto de biodiversidad en espacios no formales de educación: Una mirada desde la investigación en el campo. Revista Bio-Grafía Escritos Sobre La Biología y Su Enseñanza, 10 (19). https://doi.org/10.17227/bio-grafia.extra2017-7275 DOI: https://doi.org/10.17227/bio-grafia.extra2017-7275
  • Osorio, J. (2018), Educación Popular de base comunitaria y Pedagogía de lo Común: memoria, trayectoria y desafíos, Trenzar. Revista de Educación Popular, Pedagogía Crítica e Investigación Militante ISSN 2452-4301, pp.1,17.
  • https://revista.trenzar.cl/index.php/trenzar/article/view/10/4
  • Pardo, C. (2016), Producción y conversaciones sobre educación popular, trabajo Social N.º 19, enero-diciembre 2017, ISSN (impreso): 0123-4986, ISSN (en línea): 2256-5493, Bogotá · pp. 221-224. DOI: https://doi.org/10.15446/ts.v0n19.67469
  • Pegurer, M. & Martínez, J. (2016). Alfabetización mediática en Brasil: experiencias y modelos en Educación No Formal. Comunicar, XXIV (49).
  • Protoideas educativas de la educación expandida. (2017). Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, 0 (51).
  • Ramallo, F. (2019). Pedagogía, autoconocimiento y gestos descoloniales en las alternativas a la Educación Formal. PLURAIS - Revista Multidisciplinar, 4 (1). https://doi.org/10.29378/plurais.2447-9373.2019.v4.n1.134-148 DOI: https://doi.org/10.29378/plurais.2447-9373.2019.v4.n1.134-148
  • Reyes, N.; Pech, B. & Mijangos, N. (2018). Participación comunitaria y Educación No Formal en contextos interculturales en México. Revista NuestrAmérica, 6 (12).
  • Rojas, A. (2017). Sierra nevada del Cocuy como escenario de Educación No Formal. Revista Bio-Grafía Escritos Sobre La Biología y Su Enseñanza, 10 (18). https://doi.org/10.17227/20271034.vol.10num.18bio-grafia139.143 DOI: https://doi.org/10.17227/20271034.vol.10num.18bio-grafia139.143
  • Solís, J. (2016) La convergencia de las redes sociales y la radio como entorno significativo en la Educación No Formal. Virtualidad, Educación y Ciencia, 7 (13).
  • Solórzano, M. & De Armas, R. (2018). Gestión educativa local: importancia de la Educación No Formal e informal para el desarrollo local. Local Educational Management: Importance of Non-Formal and Informal Education for Local Development., 22 (4), 234–244. http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=fua&AN=134256931&site=ehost-live&scope=site
  • Torres, A. & Mendoza, N., 2013. La sistematización de experiencias en Educación Popular. Entretejidos de la Educación Popular en Colombia. CEAAL. Educación Intercultural
  • Torres, A. (2020) Educación popular y pedagogías emancipadoras en América Latina, Libro digital, PDF - (Colección Foros) Clacso, Educación Popular para una pedagogía emancipadora latinoamericana.
  • Uribe, A. (2019). Educación expandida en clave formal y no formal: una revisión de la literatura académica. Revista Boletín Redipe, 8 (9). https://doi.org/10.36260/rbr.v8i9.817 DOI: https://doi.org/10.36260/rbr.v8i9.817
  • Vélez, C.; Mojica, G. & Castro, A. (2020), Breve cartografía de la educación popular: enfoques entre Brasil-Colombia, Interritórios. Revista de Educação Universidade Federal de Pernambuco, Caruaru, BRASIL DOI: https://doi.org/10.33052/inter.v6i10.244908
  • Villadiego-Lorduy, J. & Huffman-Schwocho, D.; Guerrero-Gómez, S.; Méndez-Nobles, Y.; Rodríguez-Vargas, L. & Sánchez-Moreno, E. (2017). Modelo de educación ambiental no formal para la protección de los humedales Bañó y los negros. Revista Luna Azul, 45. https://doi.org/10.17151/luaz.2017.45.15 DOI: https://doi.org/10.17151/luaz.2017.45.15
  • Zanotti, A. & Grasso, M. A. (2020). Experiencias innovadoras TIC en Educación No Formal. Question, 1 (65). https://doi.org/10.24215/16696581e261 DOI: https://doi.org/10.24215/16696581e261

Downloads

Download data is not yet available.