Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Inclusive Practices in Pandemic Times

Abstract

Diversity and educational inclusion are recurring themes in policies, plans and programs, as well as in daily classroom practices; these being guarantors of the participation of all people with equal opportunities. Currently, the health crisis caused by COVID-19 makes it necessary to experiment with dynamics different from those traditionally used in educational processes.  This article focuses on the experiences of teachers and support professionals, with special emphasis on the development of pedagogical practices in inclusion processes during compulsory isolation, using as a methodological perspective the systematization of experiences proposed by Oscar Jara, which allows reconstructing knowledge and resignifying practice as a result of the need for a transformation in the educational space.

Keywords

inclusion , pedagogical practice, educational management, pandemic, Systematization of experiences

PDF (Español) HTML (Español) XML (Español) EPUB (Español)

References

  1. Cardénas, A., Guerrero, L., y Johnson, M. (2021). Construir currículo desde abajo: avanzado en la documentación de una propuesta curricular en el contexto del Covid-19. Educación, 30(38), 34-58. https://dx.doi.org/10.18800/educacion.202101.002 DOI: https://doi.org/10.18800/educacion.202101.002
  2. Díaz, B. (2020). La escuela ausente, la necesidad de replantear su significado. En H. Casanova (Coord.) Educación y pandemia: una visión académica (pp. 19-29). Universidad Nacional Autónoma de México.
  3. Jara, O. (2013). Orientaciones teórico-prácticas para la sistematización de experiencias. Publicaciones Alforja
  4. Juárez, B. (2020, 6 de mayo). La educación rural en los tiempos de Coronavirus. Ibero. https://ibero.mx/prensa/analisis-la-educacion-rural-en-los-tiempos-del-coronavirus
  5. Lloyd, M. (2020). Desigualdades educativas y la brecha digital en tiempos de COVID-19. En H. Casanova (Coord.) Educación y pandemia: una visión académica (pp. 115-121). Universidad Nacional Autónoma de México.
  6. Ministerio de Salud y Ministerio de Educación Nacional. (2020). Lineamientos para la prestación del servicio de educación en casa y en presencialidad bajo el esquema de alternancia y la implementación de prácticas de bioseguridad en la comunidad educativa. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-399094_recurso_1.pdf
  7. Reimers, F., y Schleicher, A. (2020). Un marco para guiar una respuesta educativa a la pandemia del 2020 del COVID-19 [Informe]. Organización de Estados Iberoamericano.
  8. Santos, B.(2020). La cruel pedagogía del virus (P. Vasile, Trad.; 1era ed.). Clacso.
  9. Skliar, C. (2003). ¿Y si el otro no estuviera ahí? Notas para una pedagogía (improbable) de la diferencia. Miño y Dávila.
  10. Yarza, A. (2011). Educadores especiales en la educación inclusiva como reforma y práctica de gubernamentalidad en Colombia: ¿perfil, personal o productor de saber? Revista Brasiler Currículo sem Fronteiras, 11(1), 34-41.
  11. http://www.curriculosemfronteiras.org/vol11iss1articles/rios.pdf
  12. Zuluaga, O. (2003). Pedagogía y epistemología. Prólogo mirar la infancia: Pedagogía, moral, modernidad. Magisterio.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.