Stress in postgraduate researchers e incorporation into the national researcher system
Abstract
The objective of this research was to determine stress and its derivations in postgraduate research professors during their incorporation to the National System of Researchers (SNI). Two questionnaires were designed: the first one on the Burnout Syndrome in Teachers and the second one on the Perceived Stress Scale. The sample was a convenience sample of 28 teacher-researchers. The information was treated from non-parametric descriptive statistics using SPSS software version 17.0. The results show that researchers suffer stress during their incorporation to the SNI, in the process, production and evaluation are difficult, but not impossible to achieve. The recurrence of stress allows the emergence of burnout; with problems of mental fatigue, physical-emotional exhaustion, anxiety, anguish, insomnia, among others, which affects the health of the researcher. It is concluded that stress in researchers triggers a series of emotional problems and feelings, which if poorly addressed lead to disease situations such as diabetes, blood pressure, and others. It is recommended to implement a program on work-related stress for research professors, in order to face problems derived from stress and increase performance in the quality of production.
Keywords
Stress
References
- Almeida, FM., Oliveira, E., Guimaraes, F., Evangelina, R., Gomes, A., Vieira, B. (2015), Síndrome de Burnout: un estudio con profesores. Salud de los Trabajadores, vol. 23, núm. ١, pp. 19-27.
- Balestrini (2001). Cómo se elabora el Proyecto de Investigación. Editorial BL Consultores Asociados.
- Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología, (2019), Sistema Nacional de Investigadores. https://www.conacyt.gob.mx/index.php/el-conacyt/sistema-nacional-de-investigadores
- Correa, C .Z., Muñoz, Z., I, y Chaparro, A. (2010). Síndrome de Burnout en docentes de dos universidades de Popayán, Colombia de Salud pública 12(14), pp. 589-598
- Chermiss, C. (1980). Professional Burnout in Human Service Organizations. Preager.
- Del Hoyo, M. (2004). Estrés laboral. Instituto Nacional de Seguridad e Higiene en el Trabajo.
- Díaz, B.F y Gómez, I. 2016), El síndrome de Burnout en Latinoamérica entre 2000 y el 2010, Psicología desde el Caribe, 33(1) http://es.scribd.com/document/327709790/Sindrome-de-Burnout-en-Latinoamerica
- Edelwich, J., y Brodsky, A. (1980). Burn-Out - Stages of Disillusionment in the Helping Professions. Human Sciences Press
- Fidalgo, M. (2009). NTP 704: Síndrome de estar quemado por el trabajo o burnout (I); definición y proceso de generación (Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales).
- Hernández, R., y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGrawHill.
- Iniesta, A. (2016). Guía sobre el manejo del estrés desde la medicina del trabajo. Sans Growing Brands.
- Martinez, E.S. y Diaz, D.A. (2007). Una aproximación psicosocial al estrés escolar. Educación y Educadores, 10(2). pp. 11-22.
- Maslach, C., y Jackson, S. (1981). Maslach burnout inventory manual. Consulting Psycologist Press.
- Milenio Digital (2015). Estrés laboral afecta la productividad de tu empresa. Grupo Milenio. https://www.milenio.com/negocios/estres-laboral-afecta-la-productividad-de-tu-empresa
- Organización Mundial de la Salud [OMS] (2013). Plan de acción integral sobre salud mental 2013- 2020.
- PREVECOM. Seguridad salud y medio ambiente, (2018). https://prevecon.org/es/el-estres-laboral-definicion-causas-consecuencias-y-como-prevenirlo/
- Quintanilla, N, B. (2003). Discriminación retributiva. Diferencias salariales por razón de sexo. Marcial Pons.
- Real Academia Española [RAE] (2010). Estrés. En Diccionario de la lengua española, (23 ed.,
- [versión 23.6 en línea]. https://dle.rae.es
- Rodríguez, L., Oramas, A. y Rodríguez, E. (2007). Estrés en docentes de educación básica: estudio de caso en Guanajuato, México. Salud de los Trabajadores, 15(1) pp. 5-16.
- Amparo, B., B, Sandin, B., y Francisco, R. (2008). Manual de Psicopatología McGraw-Hill. Vol. 1, (Pp. 1- 449).
- Saura. M., Simo. P., Enache, M y Fernández, V. (2011). Estudio exploratorio de los determinantes de la salud y el estrés laboral del personal docente e investigador universitario laboral. Analíticos de Políticas Educativas. 19(1). pp. 1-25. http://www.ewedalyc.org/articulo.oa?id=275019735004
- Scribano, A. (2007). El proceso de investigación social cualitativo. Edit. Prometeo
- Stake, R. (1997). Investigación con estudios de caso. Edit. Morata.
- Urquidi, T. L. y Rodríguez, J. J. (2010). Estrés en profesorado universitario mexicano. Actualidades Investigativas en Educación, 10(2), pp. 1-21