Reading comprehension processes in fourth and fifth grade children
Abstract
The present qualitative study was carried out during the years 2015 and 2016 at the “Granada Occidente” and “San Antonio Bajo” branches of the “San Rafael” Agricultural Educational Institution in Rondón (Boyacá, Colombia); Its purpose is to determine the processes of reading comprehension that are strengthened by the implementation of strategies designed based on conceptual pedagogy and the “theory of the six readings” by Miguel de Zubiría Samper, the target population consists of eight children of the fourth and fifth grades of primary school between 10 and 11 years old, the collection of information is done
through the application of interview, observation and the preparation of checklists; Five workshops are applied with five categories in mind: phonetic reading, primary decoding, secondary decoding, tertiary decoding and categorial reading. The results allow to find progress in half of the children in secondary decoding evidencing faults in the extraction of sentences contained in the sentences; the other half have advanced to tertiary coding level.
Keywords
conceptual pedagogy, theory, the six readings, comprehension, reading processes, reading levels.
References
Rojas. (2007). Teoría de las Seis Lecturas, Aplicada al Proceso de Lecto-Escritura en el Área
de Lengua Castellana en Estudiantes de Grado quinto de Básica primaria. Bogotá,
Colombia. Recuperado de http://repository.lasalle.edu.co/bitstream/
handle/10185/7182/T23.07%20R638t.pdf?sequence=1
Arenas,H. Y. (2014). Teoría de las seis lecturas, y su incidencia en los niveles de
comprensión lectora en estudiantes de ciclo III de una institución escolar pública de
Bogotá. Instituto Latinoamericano de Altos Estudios ILAE. Editorial Milla.
Bogotá, Colombia. Recuperado de http://www.ilae.edu.co/Ilae_Files/
Libros/20150928100723844351301.pdf
Acosta, R. (2009). Descripción de la competencia Lectora en textos narrativos de un grupo de
estudiantes del colegio Hermanas Misioneras de la Consolata de Bogotá en grados sexto,
octavo y undécimo de bachillerato desde la perspectiva de pedagogía conceptual. Pontifica
Universidad Javeriana. Bogotá, Colombia. Recuperado de http://www.
javeriana.edu.co/biblos/tesis/comunicacion/tesis255.pdf
Iriarte, F. (s.f.). Comprensión lectora de grupos con alto y bajo desempeño lector frente a
diferentes tipos de hipertexto. Ponencia: cognición, aprendizaje y currículo. Universidad
del Norte. Colombia. Recuperado de http://www.colombiaaprende.edu.co/
html/mediateca/1607/articles-105134_archivo.pd
Piaget, J. (1998). Introducción a Piaget: Pensamiento, Aprendizaje y enseñanza. México:
Longman, S.A.S
Zubiría Samper, M. (1995). Teoría de las seis lecturas. Mecanismos del aprendizaje semántico.
Tomo 1: Preescolar y Primaria. Santafé de Bogotá: Fundación Alberto Merani.
Editorial Gerardo Andrade M.