Learning based on mathematical problems: the fraction concept
Abstract
This article shows different aspects of the intervention carried out at the Educational Institution “Álvaro González Santana”, based on previous experiences in which the didactic strategy was identified as a fundamental element in the learning process of the fraction. In addition, research results on the implementation of ABP Methodology in the teaching of mathematics were considered; Spins with theories covered in constructivism. In this process, learning arose as an effect
of the planning and implementation of problem situations, framed in a qualitative research process that allows math teachers, in seventh grade, to recognize the effects of using the ABP methodology to develop competences like the resolution of problems, and that these are materialized with the development of mathematical thinking involving the fraction and its meanings.
Keywords
education, didactic strategy, teaching, learning, problems.
References
Angulo, M., & Castaño, O. (2011). Actividades didácticas en enseñanza secundaria
para el desarrollo de pensamiento aleatorio. Scientia Et Technica, 16(49), 158-
162.
Caseida, C., & Dávila, E. (2006). El aprendizaje basado en problemas y proyectos:
Una estrategia de integración. Estado libre asociado de Puerto Rico:
Departamento de educación Universidad de educación Interamericana de
Puerto Rico, recinto de Bayamon.
Castaño, N. (2014). Dificultades en la enseñanza de las operaciones con
números racionales en la educación secundaria. Recuperado de: http://
repositorio.autonoma.edu.co/jspui/bitstream/11182/861/1/Tesis%20
N%C3%A9stor%20Mario%20Casta%C3%B1o.pdf
Diaz, D. (2010). Sistema de ecuaciones y resolución de problemas: una propuesta
de enseñanza y aprendizaje. Recuperado de http://funes.uniandes.edu.
co/4991/1/CB_39.pdf
Elliot, J. (2000). El cambio educativo desde la investigación acción. Madrid:Ediciones Morata S.L.
Escalona, H. (2009). Correo del maestro. Recuperado de http://www.
correodelmaestro.com/
Escolano, R., & Gairín, J. M. (2005). Modelos de medida para la enseñanza del
número racional en educación primaria. Revista Iberoamericana de educación
matemática, (1), 17-35.
Fuenlabrada, I: et al. (2005). Aprender a enseñar matemáticas. Monterrey: Centro
de altos estudios e investigación pedagógica.
Godino, J. D., & Batanero, C. (2002). Proporcionalidad y su didáctica para
maestros. Granada: Departamento de Didáctica de la Matemática.
Hidalgo, P. H: et al. (2015). Aprendizaje basado en problemas como potencializador
del pensamiento matemático. Plumilla Educativa, (15), 299-312. Recuperado
http://revistasum.umanizales.edu.co/ojs/index.php/plumillaeducativa/
article/view/845/2698
Juárez, E., & Vizcarro, C. (2008). Qué es el ABP y cómo funciona? Madrid:
Universidad de Murcia.
Kamii, C. (1994). Reinventando la aritmética III. Madrid: Visor.
MEN. (2016). Ministerio de educación. Recuperado de mineducación.gov.co
Morales Díaz, R. O. (2014). Dificultades y errores en la solución de problemas con
números racionales. Recuperado de: http://repositorio.autonoma.edu.co/
jspui/bitstream/11182/865/1/Informe%20final%20Raul%20Morales%20
con%20toda%20la%20bibliografia%20diembre%20toda%20completa.pdf
Murillo, T. F. (2011). Investigación-acción. Madrid: stmaria.
Obando Zapata, G. & Muñera Córdoba, J. (2003). Las situaciones problema
como estrategia para la conceptualización matemática. Revista Educación y
Pedagogía, 15 (35), 185-199.
Obando, Z. G. et al. (2006). Pensamientos Numéricos y Sistemas Numéricos.
Medellín, Colombia: Artes Y letras LTDA.
Perera, P., & Valdemoros, M. (2009). Enseñanza experimental de las fracciones
en cuarto grado. Educación matemática, 21, 29-61. Recuperado de https://
dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2697033
Polya, G. (1965). Cómo plantear y resolver problemas. México: Trillas.
Popk ewitz, T. (1988). Paradígma e ideología en investigación educativa. Las
funciones sociales del intelectual. Madrid: Mondadori.
Romero, M. A., & García, S. J. (2008). La elaboración de problemas A.B.P. En U.
d. Murcia, La metodología del A.B.P. Madrid: Universidad de Murcia.
Silva Laya, M., & Rodriguez, F. A. (2011). ¿Por qué fallan los alumnos al
resolver problemas matemáticos? Didáctica, enseñanza y aprendizaje de las matemáticas, (56), 21-28
Steinbring, H. (1997). Epistemological investigation of classroom interaction in
elementary mathematics teaching. Educational Studies in Mathemattics,32(1),
49-92.
Streefland, L. (1991). Fractions in realistic mathematics education. Kluwer
Academic Publishers, 46-134.
Vázquez Buenfíl, A. (2008). Consideraciones sobre el aprendizaje basado en
problemas (ABP) en matemáticas. Facultad de educación de la universidad
Autónoma de Yucatán, 11(35), 73-83.
Vygotsky, L. (1978). Mind and society. The development of higher psychological
processes. Cambridge, massachusettes: Harvard University Press.