Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Reading comprehension in students from first to third grade with “Escuela Nueva” methodology

Abstract

The General Education Law (1994) establishes among the objectives of elementary school, the development of communicative skills to read and understand. Analyzed the results of the “SABER” tests for third grade in language (2014), low reading comprehension performances were observed in students of the San Pablo campus with Escuela Nueva (EN) methodology. For this reason, a didactic action was implemented that complemented the EN guidelines for the improvement of reading skills in students from first to third grade of primary school, taking contributions from authors such as Henao, Coronel,
Thorne, Solé, Jolibert, Blythe, among others. For this purpose, the methodology of qualitative researchaction was followed through diagnostic tests, comparative results between the previous tests and implementation of the didactic action, with which better reading performance was obtained in the students by carrying out several activities around reading, being seen the transformation of the pedagogical practice of the teacher.

Keywords

reading comprehension, New School, didactic action, action research, SABER Tests.

pdf (Español)

References

Baquero, P., & Ruiz, H. (2005). La enseñanza para la comprensión: una visión
integradora de los fundamentos y estrategias de la enseñanza. Actualidades
Pedagógicas, 1(46), 75-83.
Barriga, F., & Hernández, G. (2010). Leer y escribir para un aprendizaje significativo
y reflexivo. En Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una
interpretación constructivista. (pp. 224-299). México: Mc-Graw-Hill.
Barriga, F., & Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje
significativo. Una interpretación constructivista. México: Mc-Graw-Hill.
Blythe, T. (2002). La enseñanza para la comprensión. Guía para el docente.
Buenos Aires. Paidós.
Cañizalez Mesa, N. E., & Benavides Rozo, F. A. (2018). La didáctica como
herramienta de la reflexión docente. Educación Y Territorio, 6(11), 105 - 145.
Recuperado a partir de https://jdc.edu.co/revistas/index.php/reyte/article/
view/48
Castañeda, R. A., & Tabares, A. M. (2015). Secuencia didáctica de enfoque
interactivo para comprender textos narrativos en tercero de primaria.
(Tesis de maestría). Universidad Tecnológica de Pereira, Risaralda, Colombia.
Recuperado de www.google.com.co/webhp?sourceid=chrome
Colbert, V., & Vásquez, L. N. (2009). Escuela Nueva – Escuela Activa. Manual
para el docente. Bogotá, Colombia: Fundación Escuela Nueva Volvamos a
la Gente.
Coronel, D. E. (2015). Implementar estrategias didácticas en el uso del juego lúdico
para mejorar la enseñanza de la lectura, para que los estudiantes incrementen
acciones como relacionar y decodificar. (Tesis de maestría). Universidad de
Carabobo, Estado de Carabobo, Venezuela.
Duarte, J. (2003). Ambientes de aprendizaje una aproximación conceptual.
Estudios Pedagógicos, (29), 97-113. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/
scielo.php?pid=S0718-07052003000100007&script=sci_arttext&tlng=pt
Elliott, J. (2002). Investigación Acción en Educación. Madrid: Editorial Morata,
S. L.
Henao, O. (2011). Comprensión lectora de los alumnos de educación básica primaria:
una evaluación en Escuelas públicas de Medellín. Revista Interamericana de
Bibliotecología, 1(24), 45-67.
ICFES, (2012). Cartilla Preguntas analizadas, Lenguaje 3°. Recuperado de
http://www.icfes.gov.co/docman/estudiantes-y-padres-de-familia/ejemplosde-
preguntas2/ejemplos-de-preguntas-saber-3-5-y-9/grado-3/876-ejemplosde-
preguntas-saber-3-lenguaje
Jolibert, J. (2002). Formar niños lectores de textos. España: Dolmen ediciones S.A.
Mogollón, O., & Solano, M. (2011). Escuelas activas. Apuestas para mejorar la
calidad de la educación. Recuperado de https://www.google.com.co/searc
h?q=escuelas+activas+apuestas+para+mejorar+la+calidad+de+la+educaci
on&
Samacá Bohórquez, I. (2016). El espíritu científico en la primera infancia. Praxis
& Saber, 7(13), 89 - 106. https://doi.org/10.19053/22160159.4167
Orrego Noreña, J., & Toro González, L. (2014). Relaciones vitales: el aula como
escenario permanente de investigación. Praxis & Saber, 5(10), 121 - 139.
https://doi.org/10.19053/22160159.3025
Sindicato de Maestros de Boyacá (1994). Ley general de Educación, Ley 115 de
1994.
Solé, I. (2011). Estrategias de Lectura. Barcelona, España: Editorial Graó.
Solé, I. (1992). Estrategias de Lectura. Barcelona, España: Editorial Graó.
Thorne, C., Morla, K., Nakano, T., Mauchi, B., Landeo, L., Huerta, R., & Angie,
V. (2012). Estrategias de comprensión de lectura mediadas por TIC. Una
alternativa para mejorar las capacidades lectoras en primaria. Recuperado de
https://dash.harvard.edu/bitstream/handle/1/11654978/Thorne_Morla_
Uccelli_et_al_2013.pdf?sequence.pdf

Downloads

Download data is not yet available.