Rappers and biographers: biographical narratives and education for peace with juvenile offenders

Raperos y biógrafos: narrativas biográficas y educación para la paz con menores infractores

Main Article Content

Andrés Argüello Parra
Sebastián Rojas Cepeda
Jeidy Cruz Guzmán

Abstract

The objective of the article is to analyze experiential narratives within the framework of a didactic proposal for Peace Education named "My autobiography", carried out with a population of the Adolescent Criminal Responsibility System (SRPA) of the Amigoniano Youth Center of Tunja, Boyacá (Colombia). Originality: The research is focused on the principle of human learning historicity, allowing the socio-cultural context analysis and the associated factors that give meaning from biographical art to the life practices of young offenders. Method: a didactic proposal is examined based on the socio-educational approach of life stories as a training practice, which was developed in three methodological phases, with the following strategies: awareness raising, design and production of personal content or autobiographies that were articulated to Rap/Hip Hop style of music, forum cinema and visits by urban artists. Analysis: The production of unpublished texts was structured and recorded as musical narratives emerging categories associated with the contextual and dynamic conditions of life underlying criminal behavior, it allowed to conclude the autobiographical contribution in didactics expressed in the language of music, as a potential to redirect criminal trajectories towards stages of social integration, citizenship and active peace building.

Keywords:

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biographies (SEE)

Andrés Argüello Parra, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia - Grupo de investigación HISULA

Doctor en Pedagogía de la Universidad Nacional Autónoma de México, UNAM - University of Łódź (Polonia). Posdoctorado en Educación, Ciencias Sociales e Interculturalidad. Investigador del Grupo HISULA, docente de la Escuela de Ciencias Sociales, Facultad de Ciencias de la Educación, director del semillero de investigación Pedagogía, formación docente e interculturalidad, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, UPTC. 

Sebastián Rojas Cepeda, Centro Juvenil Amigoniano sede Tunja, Colombia - Grupo de Investigación HISULA – UPTC

Licenciado en Ciencias Sociales de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, UPTC. Miembro del semillero Pedagogía, formación docente e interculturalidad, Grupo HISULA, UPTC. 

Jeidy Cruz Guzmán, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia - Grupo de investigación HISULA

Magíster en Educación de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, UPTC. Miembro del semillero Pedagogía, formación docente e interculturalidad, Grupo HISULA. 

References (SEE)

Almada, María Teresa y Miguel Cortés. Jóvenes: ¿Violencia o convivencia?: Técnicas participativas para la resolución noviolenta de conflictos. Ciudad Juárez: Universidad Autónoma de Ciudad Juárez. 2013.

Anctil Avoine, Priscyll y Nadia Johanna Paredes Saavedra. “Pensar la construcción de paces en Colombia: la (ir)relevancia teórico-práctica de la decolonialidad”. Análisis 50, n.° 93 (2018): 317-335.
https://doi.org/10.15332/10.15332/s0120-8454.2018.0093.02

Argüello Parra, Andrés. Educación, biografía y derechos humanos. Un estudio de Rodolfo Stavenhagen, itinerante de alteridades. Bucaramanga: USTA-IEM, 2014.

Argüello Parra, Andrés y Priscyll Anctil. “From ‘Polymorphism of Violence’ to the Complexities of Peace: Towards an Integral Dignity in Colombia”. En Human Dignity. Establishing Worth and Seeking Solutions, editado por Edward Sieh y Judy McGregor. Londres: Palgrave Macmillan, 2017, 231-245.
https://doi.org/10.1057/978-1-137-56005-6_14

Britto Ruiz, Diana. Justicia Restaurativa. Reflexiones sobre la experiencia de Colombia. Loja (Ecuador): Editorial de la Universidad Técnica Particular de Loja, 2010.

Butler, Judith. Dar cuenta de sí mismo. Violencia ética y responsabilidad. Buenos Aires: Amorrortu editores, 2009.

“Centro de Pensamiento, Doctrina y Pedagogía Amigoniano”, CPA. Disponible en www.amigonianoscg.org/cpa/ (2014).

Cruz y Cruz, Elba. “El concepto de menores infractores”. Revista del Posgrado en Derecho de la UNAM 3, n.° 5 (2007): 335-355.

Dausien, Bettina. “‘Aprendizaje biográfico’ y ‘biograficidad’. Reflexiones para una idea y una práctica pedagógicas en la formación de personas adultas”. Sinéctica. Revista Electrónica de Educación, n.° 45 (2015): 1-16. http://www.scielo.org.mx/pdf/sine/n45/n45a5.pdf

Dionne, Jacques y Alba Zambrano, “Intervención con adolescentes infractores de ley”. En El desafío de la intervención psicosocial en Chile. Aportes desde la psicoeducación, editado por María Beatriz Vizcarra y Jacques Dionne. Santiago de Chile: RIL editores, 2008, 250-251.

Echarri Iribarren, Fernando. Metodología educativa para adolescentes en exclusión social. Navarra: Ediciones Universidad de Navarra, 2017.

Gil Cantero, Fernando. “La acción pedagógica en las prisiones. Posibilidades y límites”. Revista española de pedagogía 68, n.° 245 (2010): 49-64. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3099332.pdf

Giraldo Díaz, Reinaldo. “Prisión y sociedad disciplinaria”. Entramado 4, n.° 1 (2008): 82-96. Disponible en: https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/entramado/article/download/3332/2724

Gruwell, Erin, El diario de los escritores de la libertad. Su historia. Sus palabras. Barcelona: Elipsis Ediciones, 2007.

Hernández Arteaga, Isabel, José A. Luna y Martha C. Cadena. “Cultura de paz: una construcción desde la educación”. Revista Historia de la Educación Latinoamericana 19, n.° 28 (2017): 149-172.
https://doi.org/10.19053/01227238.5596

Hurtado Rodríguez, Hernando. “Justicia juvenil: entre el proteccionismo de Estado y la garantía de derechos”. Cuadernos de Trabajo Social26, n.° 1 (2013): 171-180.
https://doi.org/10.5209/rev_CUTS.2013.v26.n1.38957

Instituto Colombiano de Bienestar Familiar. Acceso el 19 de septiembre de 2019. https://www.icbf.gov.co/bienestar/proteccion/responsabilidad-penal

Jiménez Marín, Dinnora. “Responsabilidad penal juvenil en Colombia: de la ideología tutelar a la protección integral”. Diálogos de Derecho y Política, n.° 1 (2009): 133-151. Disponible en: https://revistas.udea.edu.co/index.php/derypol/article/view/2103

Martínez Guzmán, Vicent. Filosofía para hacer las paces. Barcelona: Icaria editorial, 2009.

Moreno, Eduard Esteban. “Educación, conflicto y posconflicto en Colombia”. Diálogos de saberes, n.° 46 (2017): 125-142. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6260867.pdf
https://doi.org/10.18041/0124-0021/dialogos.46.2017.2578

Nieto-Morales, Concepción, Nuria Cordero y María Josefa Vázquez-Fernández, coordinadoras. Intervención con colectivos desfavorecidos: descendiendo a la práctica de la intervención profesional. Madrid: Editorial Dykinson, 2017.

Passeggi, Maria da Conceição. “A pesquisa (auto)biográfica: por uma hermenêutica descolonizadora”. Coisas do Gênero 2, n.° 2 (2016): 302-314. Disponible en: http://ism.edu.br/periodicos/index.php/genero/article/view/2918/2718

Passeggi, Maria da Conceição. “Aproximaciones teóricas a las perspectivas de la investigación (auto)biográfica en educación”. Educación y Pedagogía 23, n.° 61 (2011): 25-40. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4159459.pdf

Vega, Renán. “La formación de una cultura ‘traqueta’ en Colombia”. Revista CEPA 1, n.° 18 (2014). Disponible en: http://www.rebelion.org/noticias/2014/2/180935.pdf

Citado por: