Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Women teachers on the horizon of an inclusive education: Santa Marta. 1974-2000

Abstract

Objective: to identify, make visible and analyze precursor practices of a true inclusive education in Santa Marta, starting with the creation of special programs in regular classrooms between 1974-2000.

Originality/contribution: the preeminence of making visible the pedagogical practices in this field is presented, which constitutes a starting point to investigate and transcend the doxa of this type of education. Assuming democratic culture as the essence of inclusiveness implies transcending the idea that ties it and links it only to the attention to populations in conditions of 'disability'.

Method: the case study was applied from an ethnographic approach. The personal experience in this educational field constitutes an epistemic reference that takes into account the biographical and autobiographical voices of those who today bear witness to transformations at a personal, professional and institutional level.

Information Gathering/Strategies: the documentary review, the collection of information provided through conversations with the teachers identified for this research, as well as from a segment of the community that at that time was attentive to these processes (teachers, directors, families) were key for the development of the research.

Conclusions: the first teachers who attended to school diversity went beyond the imperatives of current regulations, acted without prejudice, with open and democratic attitudes. The biographical and autobiographical narratives made it possible to find diverse voices that, in their specific contexts, reconstruct conceptions, perceptions, motivations and build humanizing knowledge and wisdom.

Keywords

Democratic culture, school diversity, decolonizing education, discrimination, special and inclusive education

PDF (Español) HTML (Español) XML (Español)

Author Biography

Ligia María Sánchez Castellón

Doctoranda en Ciencias de la Educación, Universidad del Magdalena – RUDECOLOMBIA- Magíster en Enseñanza del Lenguaje y la Lengua Castellana. Universidad del Magdalena. Especialista en Metodología de la Enseñanza del Español y la Literatura. Universidad de Pamplona- convenio Universidad del Magdalena. Docente e integrante del Grupo de investigación Cognición y Educación, Universidad del Magdalena. Docente/Tutora Programa, Todos a Aprender -PTA-, MEN, Coordinadora Nodo Caribe/Magdalena, Red para la Transformación de la Formación Docente en Lenguaje. Correo electrónico: lsanchezca@unimagdalena.edu.co licar56@gmail.com Santa Marta, Magdalena, Colombia.

Emilce Beatriz Sánchez Castellón

Doctoranda en Ciencias de la educación, CADE, Universidad de Cartagena. RUDECOLOMBIA. Magíster en Ciencias Sociales, Universidad de La Guajira. Cursos de Maestría en Ciencias de la Educación Superior, Universidad de Matanzas, Cuba. Especialista en: Gestión gerencial, Universidad de Cartagena, Evaluación escolar, Universidad de La Guajira, Pedagogía para el desarrollo del aprendizaje autónomo, UNAD. Licenciada en Ciencias Sociales, Universidad de La Sabana. Docente T.C. Universidad de La Guajira. Grupo de investigación Aa’in “Principio motor de vida” -Núcleo para estudios multi e interculturales, Facultad Ciencias de la educación. Editora Revista de Estudios Interculturales desde Latinoamérica y el Caribe, ENTRETEXTOS. Universidad de La Guajira. Colombia. Correo electrónico: esanchez@uniguajira.edu.co.


References

  1. Álvarez Álvarez, Carmen, y José Luis San Fabián Maroto. “La elección del estudio de caso en investigación educativa”. Gazeta de Antropología, vol. 28, n.° 1 (2012). http://www.gazeta-antropologia.es/wp-content/uploads/G28-1-14-CarmenAlvarez-JoseLuisSanFabian.pdf. DOI: https://doi.org/10.30827/Digibug.20644
  2. Álvarez Gallego, Alejandro. Y la escuela se hizo necesaria. Cooperativa Editorial Magisterio, 1995. https://docplayer.es/308426-Y-la-escuela-se-hizo-necesaria.html.
  3. Ander Egg, Ezequiel. Métodos y técnicas de investigación social. Buenos Aires: Lumen-Humanitas, 1995. https://epiprimero.files.wordpress.com/2012/01/ander-egg-tecnicas-de investigacionsocial.pdf.
  4. Bonache Perez, Jaime. El estudio de casos como estrategia de construcción teórica: características, críticas y defensas. Madrid: Universidad Carlos III, 1999.
  5. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/195459.pdf.
  6. Camargo Muñoz, Alfonso. “Breve reseña histórica de la inclusión en Colombia”. Revista Internacional de Apoyo a la inclusión en Colombia vol. 4, n.° 4 (2018): 181-187. https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/riai/article/view/4374/3588 DOI: https://doi.org/10.17561/riai.v4.n4.16
  7. Consejo Distrital de Santa Marta. «Acciones-y recursos. Plan de Desarrollo en Educación.» 2016 - 2019 Y 2020 - 2023.
  8. Consejo Distrital de Santa Marta. «Plan de desarrollo de Santa Marta.» 2016 - 2019 Y 2020 - 2023. http://192.99.14.27/pdd20162019/docsfinales/Acuerdo010PDD2016-2019.pdf.
  9. Departamento Administrativo Nacional de Estadística. XV CENSO NACIONAL DE POBLACION Y IV DE VIVIENDA. Bogotá: Editográficas Ltda, 1986. https://biblioteca.dane.gov.co/media/libros/LB_771_1985_V_1.PDF
  10. Departamento Administrativo Nacional de Estadística. MONOGRAFIA DEL MUNICIPIO DE SANTA MARTA. Bogotá: 1982. https://biblioteca.dane.gov.co/media/libros/LD_5531_EJ_4_1982.PDF
  11. Freire, Paulo. Pedagogía crítica.
  12. Freire, Paulo. Cartas a quien pretende enseñar. México: Siglo XXI Editores, 2002.
  13. Freire, Paulo. La educación como práctica de la libertad. Recife: Siglo XXI, 1981.
  14. Freire, Paulo. Pedagogía de autonomía: saberes necesarios para la práctica educativa. Recife: Siglo XXI, 1997. https://redclade.org/wp-content/uploads/Pedagogía-de-la-Autonomía.pdf.
  15. Freire, Paulo. Pedagogía de la esperanza. Recife: Siglo XXI, 1993. https://redclade.org/wp-content/uploads/Pedagogía-de-la-Esperanza.pdf.
  16. Freire, Paulo. Pedagogía del oprimido. Madrid: S. XXI Editores, 2008.
  17. Freire, Paulo. Pedagogía del oprimido. Recife: Siglo XXI, 1975. https://www.redalyc.org/pdf/869/86901005.pdf.
  18. Gentili, P. Pedagogía de la igualdad: Ensayos contra la educación excluyente. Siglo XXI, 2012.
  19. Gobernación del Magdalena. Plan de desarrollo departamento del Magdalena. Magdalena: Oficina Asesora de Planeación, Gobernación del Magdalena, 2016 – 2019 y 2020 – 2023.
  20. Grandon Gill’s, T. Book Informing with the Case Method. London: Informing Science Press, 2011. http://grandongill.com/publications/CaseMethod.pdf
  21. Hammersley, M. Case studies in classroom research: a reader. Milton Keynes. Open University Press, 1986.
  22. Jurado Valencia, Fabio. Investigación, escritura y educación. El lenguaje y la literatura en la transformación de la escuela. Experiencias de Maestros. Bogota: Universidad Nacional de Colombia. Programa RED, 1998. https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/handle/unal/3004/01PREL01.pdf?sequence=3&isAllowed=y.
  23. Jurado, F, y otros. Pedagogía, lenguaje y democracia. Red para la Transformación de la Formación Docente en Lenguaje, 2017. https://www.lenguaje.red/docs/2020/pedagogia-lenguaje-democracia.pdf.
  24. Ministerio de Educación Nacional, Ministerio de Salud y Protección Social, y Fundación Saldarriaga Concha. Lineamientos de Política para la inclusión y la equidad en educación. 2011. https://www.colombiaaprende.edu.co/sites/default/files/files_public/archivos_contenidos/AF%20LINEAMIENTOS%20DE%20POLÍTICA%20ACCESIBLE.pdf.
  25. Ministerio de Educación Nacional. Decreto 1002 Plan de Estudios para la Educación Preescolar, Básica (primaria y secundaria) y Media Vocacional de la Educación Formal Colombiana. 1984. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-103663_archivo_pdf.pdf.
  26. Not, Luis. Las Pedagogías del Conocimiento. Fondo de Cultura Económica, 1988. https://www.unipamplona.edu.co/unipamplona/portalIG/home_9/recursos/general/12022015/pedagogia_del_conocimiento.pdf.
  27. Ocampo González, Aldo. (Coord.) Cuadernos de Educación Inclusiva. Los rumbos de la Educación inclusiva en Latinoamérica en los inicios del siglo XXI: cartografías para modernizar el enfoque. Santiago de Chile: Ediciones Celei, 2015. https://www.aacademica.org/aldo.ocampo.gonzalez/5.pdf.
  28. Ocampo González, Aldo. “Epistemología de la educación inclusiva”. Revista Colombiana de Ciencias Sociales vol. 12, n.° 2 (2021): 438-452 DOI: https://doi.org/10.21501/22161201.4066
  29. Pedagógico, Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo. Educación para el siglo XXI: Innovación, TIC e inclusión. Maestros y Maestras que inspiran. 2020. https://www.academia.edu/44884183/Maestros_y_Maestras_que_Inspiran_Educación_para_el_siglo_XXI_Innovación_TIC_e_inclusión_Instituto_para_la_Investigación_Educativa_y_el_Desarollo Pedagógico.
  30. Pérez Serrano, G. Investigación cualitativa. Retos, interrogantes y métodos. España: La Muralla, 1994. http://concreactraul.weebly.com/uploads/2/2/9/5/22958232/investigacin_cualitativa.pdf.
  31. Petro, Gustavo y Márquez, Francia. Colombia potencia mundial de la vida. Programa de gobierno 2022-2026. Bogotá, Colombia. https://gustavopetro.co/descarga-programa-de-gobierno/ 2022.
  32. Plan de Estudios para la Educación Preescolar, Básica (primaria y secundaria) y Media Vocacional de la Educación Formal Colombiana. Ley 115. 1994. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.
  33. Republica Nacional de Colombia. Constitución Política de Colombia. Gobierno Nacional de Colombia, 1991. https://pdba.georgetown.edu/Constitutions/Colombia/colombia91.pdf.
  34. Restrepo, Bernando. “Aportes de la investigación-acción educativa a la hipótesis del maestro investigador: evidencias y obstáculos”. Educación y Educadores n.° 6 (2003): 91-104. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83400607. DOI: https://doi.org/10.17227/01212494.18pys65.69
  35. Rizvi, F, y B Lingard. Políticas educativas en un mundo globalizado. 2013. https://es.scribd.com/book/282801474/Politicas-educativas-en-un-mundoglobalizado.Recuperado el 20200922.
  36. Sánchez Castellón E. (2020). “Etnoeducación en La Guajira: legislación y reivindicación de humanidad”. Revista de Estudios Interculturales desde Latinoamérica y el Caribe n.° 26 (2020)
  37. Sánchez Castellón, Emilcen. “Etnoeducación y prácticas interculturales para saberes otros”, Utopía y Praxis latinoamericana vol. 23, n.° 83 (2018).
  38. Sánchez Castellón, L. Prácticas de lectura y escritura como actos sociales a partir de la educación inicial. Acciones educativas en la escuela para la primera infancia. Editorial Unimagdalena, 2019.
  39. Sánchez Castellón, L. Jurado, F. C. Cerchiaro, E. Paba. El aprendizaje inicial de la lengua escrita. La función semiótica de las imagenes visuales. Editorial Unimagdalena, 2022.
  40. Secretaria de educación del Magdalena. BOLETÍN ESTADÍSTICO Y ANÁLISIS SECTORIAL. Santa Marta: 2018. http://www.sedmagdalena.gov.co/link_transparencia/2019/BOLETIN_ESTADISTICO_GENERAL_2018_Ultima.pdf
  41. Sánchez Castellón, L. Paba, C. Cerchiaro, E. “Los niños pequeños autores”. Interpretacion de las primeras escrituras que producen los niños y sus implicaciones pedagógicas. Intertexto, 1997.
  42. Stake, R E. Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata, 2005. https://www.uv.mx/rmipe/files/2017/02/Investigacion-con-estudios-de-caso.pdf.
  43. Taylor, S J, y R Bodgan. Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Barcelona: Paidós, 2000. http://mastor.cl/blog/wp-content/uploads/2011/12/Introduccion-a-metodos-cualitativos-de-investigación-Taylor-y Bogdan.-344-pags-pdf.pdf.
  44. Yin, R. Case Study Research. Design and Methods.London: SAGE, 1989. https://www.jstor.org/stable/23279888.
  45. Zavalloni, Gianfranco. La pedagogía del caracol. Por una escuela lenta y no violenta. Barcelona: Editorial Graó, 2011.

Downloads

Download data is not yet available.