Journal History of Latin American Education, leader in the historical–educational research eading educational research 1998-2013
Abstract
The purpose of this paper is to take a stock and a foresight of the Journal History of Latin American Education, from the editorial work during its 15 years of existence, it has highlighted the conditions of production, distribution, reception and searching, from a thematic analysis in the Latin American dimension of this publication. In its quality of pioneering and the one in its genre, RHELA is a scientific publication and it is a way of expression of the Society of History of the Latin-American Education – SHELA of the Doctorate in Sciences of the Education and of the research teams History and Futurology of the Latin-American University – HISULA and The Enlightenment in Colonial America – ILAC. The magazine is directed to researchers in the field of the history of the Latin-American Education, to sociologists, educators, political experts, and professionals involved in the field of social sciences, humanities and education. It is managed to hold support to the academic researchers. It has presented academic research impact by being a means of consultation referenced. It catalogs in international Índex is Ranked in Publindex - Colciencias in category ‘B’ and is published in physical and electronic means RUDECOLOMBIA website.Keywords
History of Latin American Education Journal, education, history, SHELA, RUDECOLOMBIA.
Supplementary File(s)
Sin título (Español)Author Biography
Diana Elvira Soto Arango
1 Profesora titular de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Con doctorado y posdoctorado del CSIC. Estudió en la UNED y trabajo en la UNED de Guinea Ecuatorial. Organizó en 1996 el Doctorado en Ciencias de la Educación de RUDECOLOMBIA, del que fue la primera directora. Organizó en 1992 la Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana y es la Directora de los Grupos de Investigación: Historia y Prospectiva de la Universidad Latinoamericana (HISULA) y la Ilustración en América Colonial (ILAC), visibles en Colciencias. Actualmente, es la coordinadora Sala Ciencias Humanas, Ciencias Sociales y Educación, CONACES. Directora de la Revista Historia de la Educación Latinoamericana-RHELA.
Sandra Liliana Bernal Villate
Candidata a Doctor en Historia de América por la Universidad Pablo de Olavide de Sevilla (España), Magister en Historia
de América Latina de la Universidad Pablo de Olavide de Sevilla (España), licenciada en Ciencias Sociales de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Actualmente se desempeña como catedrática externa de la Escuela de Sociales de la UPTC y como asistente de publicaciones e internacionalización del Doctorado en Ciencias de la Educación CADE-UPTC.
References
- FUENTES
- Bello, Andrés, “Discurso de Don Andrés Bello en la instalación de la Universidad Chilena, el 17 de septiembre de 1843”, Revista Historia de la Educación Latinoamericana, No, 1. (1998).
- Hostos, Eugenio María, “La educación de la mujer. 1881”, Revista Historia de la Educación Latinoamericana, No, 6. (2004): 251.
- Moradielos, E. El oficio del historiador (Madrid: Siglo XXI de España, 1996).
- Nieto Caballero, Agustín, “Principios de Escuela Nueva”, Revista Historia de la Educación Latinoamericana, No. 5 (2003): 139 – 143.
- Olavide, Pablo, “Reforma del Plan de estudios, del 12 de febrero de 1768”, Revista Historia de la Educación Latinoamericana, No. 3 (2001): 175 – 230.
- RUDECOLOMBIA, UPTC, Revista Historia de la Educación Latinoamericana, No. 1, (Tunja: 1998). RUDECOLOMBIA, UPTC, Revista Historia de la Educación Latinoamericana, No. 2, (Tunja: 2000). RUDECOLOMBIA, UPTC, Revista Historia de la Educación Latinoamericana, No. 3, (Tunja: 2001). RUDECOLOMBIA, UPTC, Revista Historia de la Educación Latinoamericana, No. 4, (Tunja: 2002). RUDECOLOMBIA, UPTC, Revista Historia de la Educación Latinoamericana, No. 5, (Tunja: 2003). RUDECOLOMBIA, UPTC, Revista Historia de la Educación Latinoamericana, No. 6, (Tunja: 2004). RUDECOLOMBIA, UPTC, Revista Historia de la Educación Latinoamericana, No. 7, (Tunja: 2005). RUDECOLOMBIA, UPTC, Revista Historia de la Educación Latinoamericana, No. 8, (Tunja: 2006). RUDECOLOMBIA, UPTC, Revista Historia de la Educación Latinoamericana, No. 9, (Tunja: 2007). RUDECOLOMBIA, UPTC, Revista Historia de la Educación Latinoamericana, No. 10, (Tunja: 2008). RUDECOLOMBIA, UPTC, Revista Historia de la Educación Latinoamericana, No. 11, (Tunja: 2008). RUDECOLOMBIA, UPTC, Revista Historia de la Educación Latinoamericana, No. 12, (Tunja: 2009). RUDECOLOMBIA, UPTC, Revista Historia de la Educación Latinoamericana, No. 13, (Tunja: 2009). RUDECOLOMBIA, UPTC, Revista Historia de la Educación Latinoamericana, No. 14, (Tunja: 2010). RUDECOLOMBIA, UPTC, Revista Historia de la Educación Latinoamericana, No. 15, (Tunja: 2010). RUDECOLOMBIA, UPTC, Revista Historia de la Educación Latinoamericana, No. 16, (Tunja: 2011). RUDECOLOMBIA, UPTC, Revista Historia de la Educación Latinoamericana, No. 17, (Tunja: 2011). RUDECOLOMBIA, UPTC, Revista Historia de la Educación Latinoamericana, No. 18, (Tunja: 2012). RUDECOLOMBIA, UPTC, Revista Historia de la Educación Latinoamericana, No. 19, (Tunja: 2012). Sarmiento, Domingo, “La educación de la mujer. Discurso inaugural en el Colegio de Santa
- Rosa de San Juan. 9 de julio de 1839”, Revista Historia de la Educación Latinoamericana, No. 2 (2000):139.
- Soto Arango, Diana. “Editorial”, Revista Historia de la Educación Latinoamericana, No. 1. (1998).
- Vasconcelos, José, “De Robinson a Odisea. 1955”, “Discurso en la Universidad. 1920”, y “Discurso pronunciado en el día del maestro. 1923”, Revista Historia de la Educación Latinoamericana, No. 7, (2005): 177.