Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Encounters and Divergences in Women's Education at the Normal School in Cartagena and Manizales (1903-1930)

Abstract

Objective: This research article provides a comparative analysis of the implementation of the 1903 Public Instruction Law in the Normal Schools for Women in Cartagena and Manizales during the first third of the 20th century. The analysis focuses on the relationship between three key areas: social goals, educational regimes, and derived educational content.

Originality: This study contributes to the understanding of how educational norms were contextualized within two institutions, influenced by the economic and social conditions of the time.

Method: The study employs an interdisciplinary methodological approach, combining comparative education—a research methodology in the social sciences that addresses educational topics and issues—with the method of comparative history, which examines analogous historical realities from a historicist perspective. This approach allows for a nuanced understanding of the contextual differences that influenced the implementation of national educational policies.

Information Collection Strategies: Data were collected by reviewing both primary and secondary sources in digitized and physical formats at libraries and institutional repositories. Primary sources encompass laws, decrees, gazettes, weekly publications, public instruction journals, and other historical documents from the period under study. Secondary sources include research works on the education of female Normal School teachers during the conservative period.

Conclusions: The divergent valuation of women's education in Cartagena and Manizales reflects the strong economic support from the elite in Manizales, who viewed women as essential to the social and cultural development of the city. In contrast, the economic difficulties faced by Cartagena hindered its ability to provide financial support, thereby limiting the reach of educational policies.

Keywords

History of women's education, female Normal School teacher, public instruction, Normal School Education

PDF (Español)

Author Biography

Luis Reyes Castellar

Magíster en Historia de laUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

(UPTC). Profesor e investigador de Pedagogía e Historia de la Educación en la ENSCI

Orlando Deavila Pertuz

Doctor en Historia de la University of Connecticut. Profesor asistente del Instituto Internacional de Estudios del Caribe de la Universidad de Cartagena. odeavilap@unicartagena.edu.co 

Lais Mantilla Escalante

Doctoranda en Ciencias de la Educación de la Universidad de Cartagena. Miembro del Grupo Interdisciplinario de Investigación en Educación y Pedagogía (GIEP) de la Universidad de San Buenaventura, seccional Cartagena. Profesora de Comunicación de la Escuela Normal Superior de Cartagena de Indias.  lmantillae@unicartagena.edu.co


References

  1. Acevedo Puello, Rafael Enrique. “Escuelas y políticas educativas en la provincia de Cartagena entre 1903-1919”. El Taller de La Historia 3, n.° 3 (2014): 109-35. https://doi.org/10.32997/2382-4794-vol.3-num.3-2011-667
  2. Acosta, Felicitas. “Relaciones entre historia de la educación y educación comparada: nuevas (y no tan nuevas) posibilidades para la investigación”. En Latinoamérica: la educación y su historia. Nuevos enfoques para su debate y enseñanza, coordinado por Nicolás Arata y Pablo Pineau. Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras Universidad de Buenos Aires, 2019.
  3. Arostegui, Julio. La investigación histórica: teoría y método. Barcelona: Editorial Crítica, 1995.
  4. Appelbaum, Nancy. Dos plazas y una nación: raza y colonización en Riosucio, Caldas, 1846-1948. Bogotá: Universidad de los Andes, Universidad del Rosario, Instituto Colombiano de Antropología e Historia, 2007.
  5. Báez Osorio, Miryam. Las Escuelas Normales y el cambio educativo en los Estados Unidos de Colombia en el período Radical, 1870-1886. Tunja: Editorial UPTC, 2004.
  6. Barrero, Tomás. “La paradoja del republicanismo”. En La hegemonía conservadora, editado por Rubén Sierra Mejía, 17-43. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, 2018.
  7. Bonilla Vélez, Gloria. La mujer en la prensa de Cartagena de Indias 1900-1930. Cartagena: Universidad de Cartagena, 2011.
  8. Caballero, Antonio. “Capítulo IX, La Hegemonía Conservadora”. En Historia de Colombia y sus oligarquías (1498-2017). Bogotá: Ministerio de Cultura, Biblioteca Nacional de Colombia, 2018.
  9. Constitución Política de 1886. Título III. De los derechos civiles y garantías sociales, art 41. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma_pdf.php?i=7153
  10. Correa Ramírez, Jhon Jaime. “Civismo y educación en Pereira y Manizales (1925-1950): un análisis comparativo entre sus Sociabilidades, Visiones de Ciudad y Cultura Cívica”. Tesis de Doctorado, Universidad Tecnológica de Pereira, 2014.
  11. Decreto n.° 88 del 19 de marzo de 1875, por el cual se crea la Escuela Normal de Institutoras de Cartagena y la anexa. Diario de Bolívar, n.° 1086, 18 de marzo de 1875.
  12. Decreto n.° 491 del 3 de junio de 1904, por el cual se reglamenta la Ley 89 de 1903, sobre Instrucción Pública. https://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Decretos/30021811
  13. Decreto n.° 692 del 27 de junio de 1908, por el cual se reorganiza la Escuela Normal de Institutoras. https://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Decretos/1147784.
  14. Decreto n.° 131 del 2 de febrero de 1909, por el cual se organizan las Escuelas Normales de Institutores e Institutoras existentes y se crean otras. Art. 6, requisitos para las becas. Revista de Instrucción Pública, tomo XXIV.
  15. Decreto n.° 670 del 6 de agosto de 1912, por el cual se señalan textos para las Escuelas Normales. Revista de Instrucción Pública de Colombia, Bogotá, 1912.
  16. Decreto n.° 86 del 26 de enero de 1910, por el cual se decreta la apertura de la Escuela Normal de Institutoras en Caldas. Gaceta Departamental n.° 4463, 1919, Manizales.
  17. Echeverri, Jesús Alberto. Santander y la instrucción pública. Bogotá: Foro Nacional por Colombia, Universidad de Antioquia, 1989.
  18. Espinosa Gabriel. La cuestión de la raza y la unión colombiana. La Victoria: Imprenta del Estado, 1911.
  19. Flórez Bolívar, Francisco. La vanguardia intelectual y política de la nación. Bogotá: Editorial Planeta, 2023.
  20. Gracia Pérez, Felipe. Hijos de la madre patria: el hispanoamericanismo en la construcción de la identidad nacional colombiana durante la Regeneración (1878-1900). Zaragoza: Institución Fernando el Católico (C.S.I.C.), Excma. Diputación de Zaragoza, 2011.
  21. Helg, Aline. La educación en Colombia 1918-1957. Una historia social, económica y política. Bogotá: Fondo Editorial CEREC, 1987.
  22. Jaramillo Jaramillo, Juliana. “La propuesta conservadora frente al proyecto educativo del liberalismo radical: la defensa de una educación católica a través de la prensa y las asociaciones”. Historia y Sociedad, n.° 30 (2016): 291-319. https://doi.org/10.15446/hys.n30.48716
  23. Jiménez Becerra, Absalón. “Pensamiento pedagógico colombiano: Martín Restrepo Mejía. Una mirada a sus conceptos de pedagogía, infancia, maestro y escuela”. Revista Historia de la Educación Latinoamericana 19, n.° 29 (2017): 245-269. https://doi.org/10.19053/01227238.7578
  24. Ley Orgánica de Instrucción Pública, 26 de octubre de 1903. https://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Leyes/1594188
  25. Loaiza Zuluaga, Yasaldez Eder. “Origen de las escuelas normales en el departamento de Caldas”. Revista Historia de la Educación Latinoamericana 18, n.° 26 (2016): 47-70. https://doi.org/10.19053/01227238.4365
  26. López Gil, María Aracelly. La práctica pedagógica en la formación de normalistas. Manizales: Editorial Manigraf, 2010.
  27. Lozada-Castellanos, Jenny Norela. “Desarrollo económico, modernización y cambio demográfico: aportes para la historia social de Manizales, 1900-1940”. Revista Eleuthera 23, n.° 2 (2021): 79-100. https://doi.org/10.17151/eleu.2021.23.2.5.
  28. Martínez-Atienza, María. “Gramatización, canon y series textuales en la Colombia del siglo XX: La gramática de la lengua castellana de Martín Restrepo Mejía”. Lingüística 39, n.° 1 (2023): 71-95. https://doi.org/10.5935/2079-312x.20230004.
  29. Martínez Boom, Alberto y Alejandro Álvarez Gallego. “La educación en las constituciones colombianas”. Revista Educación y Cultura, FECODE, n.° 12 (1991): 8-18.
  30. Ministerio de Educación Nacional (MEN), Educación colombiana. Tomo 1. Disposiciones orgánicas y reglamentarias de la educación Nacional en las ramas de Primaria, Normalista Superior y Bachillerato, y otros aspectos de interés general 1903 a 1958. Bogotá: Imprenta Nacional, 1959.
  31. Montes, Yésica Paola y Nilce Vieira Campos Ferreira. “La educación en Colombia: mujeres en la Escuela Normal de Institutoras de Bolívar (1903-1930)”. Educação 42, n.° 1 (2017): 191-214. https://doi.org/10.5902/1984644422326
  32. Ospina Cruz, Carlos. “Reformas educativas, institutores e inspección gubernamental. Antioquia (1903-1930)”. Revista Colombiana de Educación, n.° 65 (2013): 341-366.
  33. Ospina Cruz, Carlos Arturo y Andrés Klaus Runge Peña. “Degeneración, regeneración y raza: el proyecto moderno en Antioquia, 1903-1930”. Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura 43, n.° 2 (2016): 215-241. https://doi.org/10.15446/achsc.v43n2.59078
  34. Quiceno, Humberto, Sáenz Javier y Luis Vahos. “La instrucción y la educación pública en Colombia: 1903-1997”. En Modernización de los sistemas educativos iberoamericanos. Siglo XX, compilado por Olga Lucía Zuluaga G. y Gabriela Ossenbach S. Bogotá: Magisterio, 2004.
  35. Resolución n.° 1 del 26 de enero de 1910, por la cual se adjudican becas para la Escuela Normal de Institutoras en Manizales. Gaceta Departamental, Manizales, 1910.
  36. Reyes Castellar, Luis. “La Escuela Normal: una tradición formativa, 1848-1900”. Tesis de Maestría, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, 2010.
  37. Rojas Moreno, Ileana y Zaira Navarrete Cazales. “Educación comparada: reflexiones para la construcción de una metodología de investigación”. En Educación comparada: perspectivas y casos, coordinado por Marco Aurelio Navarro Leal, 37-48. México: Planeación Educación y Asesoría, 2010.
  38. Ruiz, Guillermo. “La comparación en la investigación educativa”. En Educación comparada: perspectivas y casos, coordinado por Marco Aurelio Navarro Leal, 17-38. México: Planeación Educación y Asesoría, 2010.
  39. Sáenz Obregón, Javier. “Reformas normalistas de la primera mitad de siglo (1903-1946)”. Revista Educación y Pedagogía 7, (2015): 14-15. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/23611.
  40. Saldarriaga Vélez, Oscar. “La apropiación de la pedagogía pestalozziana en Colombia, 1845-1930”. Memoria y Sociedad 5, n.° 9 (2011): 45-59. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/memoysociedad/article/view/7728
  41. Valencia, Carlos Hernando. Las Escuelas Normales y la formación del magisterio: primera mitad del siglo XX. Manizales: Colección Tesis Doctorales RUDECOLOMBIA, 2006.
  42. Velloso de Santisteban, Agustín. Educación comparada (temas 1-10). Madrid: UNED, 2008.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.