The school factory of the history Historiography and conception of French Revolution in the school text of social sciences and history of the secondary education in Colombia

La fábrica escolar de la historia Historiografia y concepción de la Revolución Francesa en los libros de texto escolar de ciencias sociales e historia de la educación secundaria colombiana

Main Article Content

Miguel Ángel Gómez Mendoza

Abstract

The results are presented in a systematic analysis (qualitative and quantitative) content ‘latent’ or ‘deep’ that underwent the discursive corpus of the French Revolution found in fifty (50) school textbooks of Colombian history and social sciences between 1960-1999. It is considered what it is said about (discourse) on the French Revolution evolves throughout four studied decades, and it is narrowly related to the conception, the type or kind of revolution that is showed in the school texts. There are explained and understood with a wide validity the results of the documentary school study of the textbooks, when these are interpreted appealing to the diverse and opposite approaches and currents historiographies existing in the French and English historiography about this historic event, to “regulate” this modern revolution as: Atlantic revolution, western revolution, social revolution, political revolution, popular revolution and bourgeois revolution.

Keywords:

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biography (SEE)

Miguel Ángel Gómez Mendoza, Universidad Tecnológica de Pereira - Colombia

Profesor titular de la Universidad Tecnológica de Pereira, integrante del Grupo de investigación en Educación y Pedagogía GIPE.

References (SEE)

Aymes, Jean-René. “España en movimiento (1766-1814)”. En La Revolución Francesa y el mundo ibérico, editado por Joseph Pérez, Robert Maniquis y Osca Martí. Madrid: Tur-ner, 1989, 19-160.

Aymes, Jean-René. La guerra de España contra la Revolución Francesa (1793-1795). Alicante: Instituto de Cultura “Juan Gil-Albert”, 1991.

Børre Johnsen, Egil. Libros de texto en el calidoscopio. Estudio crítico de la literatura y la investigación sobre los textos escolares. Barcelona: Ediciones Pomares-Corredor, 1996.

Chartier, Roger. Cultura escrita, literatura e historia. Coaaciones transgredidas y libertades restringidas. Conversaciones de Roger Chartier. México: Fondo de Cultura Económica, 1999.

Chevallard, Yves. La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Grupo Editor S.A., 1997.

De Diego García, Emilio (1989a) “En torno al Bicentenario de la Revolución Francesa (I)”. Cuadernos de Historia Contemporánea. No. 11 (1989): 192-211.

De Diego García, Emilio. “En torno al Bicentenario de la Revolución Francesa (II)”. Cuadernos de Historia Contemporánea. No. 12 (1989): 184-205.

Coeckelberghs, Hile. “Les manuels scolaires comme source pour l´histoire des mentalités. Approche méthodologique.” Réseaux. Revue Interdisciplinaire de Philosophie morale et politique. No. 32-34 (1978):15-22.

De Cock, Laurence y Picard, Emmanuelle. La fabrique scolaire de l’histoire. Marseille: Passée & Present-Agone, 2009.

Ferro, Marc. Comment on raconte l’histoire aux enfants. Paris: Petite Bibliothèque Payot, 2004.

Fierro, Alfred. “Historiografía de la Revolución Francesa”. En Historia y diccionario de la Revolución Francesa, Madrid: Cátedra, 1989, 1013-1058.

Furet, François. Penser la Révolution française. Paris: Éditions Gallimard, 1978.

Furet, François. “La historiografía de la Revolución Francesa a finales del siglo XX”. En La

Revolución Francesa en México, editado por Alberto Solange y Alicia Hernández. México: El Colegio de México. Centro de Estudios Mexicanos y Centroamericanos, 1991, 47-61.

Furet, François. La revolución a debate. Madrid: Ediciones Encuentro, 2000.

Gérard, Alice. Mitos de la Revolución Francesa. Barcelona: Editorial Península, 1973.

Gaulupeau, Yves. “Del museo a la escuela: la escenografía elemental de la historia de Francia”. En La infancia y la cultura escrita, editado por Lucia Martínez. México: Siglo XII editores, 2001, 351-389.

Godechot, Jacques. “De la historia nacional a la historia universal: el caso de la Revolución Francesa”. En El método histórico. Conversaciones internacionales sobre historia. Pamplona: Ediciones Universidad de Navarra, 1974, 85-93.

Godechot, Jacques. La grande nation. Paris: Aubier, 1983.

Godechot, Jacques. La Révolution française, Chronologie commentée 1787-1799. Paris : Librairie Académique Perrin, 1988.

Godechot, Jacques. « L´ère des révolutions. En L´état de la France pendant la Révolution (1789-1799) ». En L´état de la France pendant la Révolution (1789-1799), editado por Michel Vovelle. Paris: Èditions la Découverte, 1989, 12-16.

Godechot, Jacques. « La restructuration de l´espace national. En L´état de la France pendant la Révolution (1789-1799) ». En L´état de la France pendant la Révolution (1789-1799), editado por Michel Vovelle. Paris: Èditions la Découverte, 1989, 326-331.

Godechot, Jacques. « Les jacobins en Europe. En L´état de la France pendant la Révolution (1789-1799) ». En L´état de la France pendant la Révolution (1789-1799), editado por Michel Vovelle. Paris: Èditions la Découverte, 1989, 481-482.

Goedert, Nathalie. « La Révolution et l´école ». En L´héritage politique de la Révolution Française, editado pot Francis Hamon. Lille: Centre Culturel International de Cerisy-Presses Universitaires de Lille, 1990, 209-236.

Guibert Navaz, Esther. “Textos escolares de historia de Navarra (siglos XIX-XX): un análisis transpositivo del saber histórico”. En El curriculum: historia de una mediación social y cultural.Granada: Ediciones de la Universidad de Granada. 1996, 321-333.

Hamon, Léo. « Jacobinisme et République ». En L´héritage politique de la Révolution Française, editado por Francis Hamos. Lille : Centre Culturel International de Cerisy-Presses Universitaires de Lille, 1990, 181-194.

Hobsbawn, Erich. La era de la revolución (1789-1848). Barcelona: Editorial Labor, 1991. Hobsbawn, Erich. Los ecos de la Marsellesa. Barcelona: Editorial Crítica, 1992.

Robert. D. André y Boillaguet, Annick. L´analyse de contenu. Paris: Presses Universitaires de France, 1997.

Soboul, Albert. La Revolución Francesa. México: Editorial Diana, 1967. Soboul, Albert. La Révolution française. Paris: Gallimard, 1988.

Tulard, Jean. “El mundo en la época de la revolución”. En Historia y diccionario de la Revolución Francesa, editado por Jean Tulard; Jean-François Fayar y Alfred, Fierro. Madrid: Catedra, 1989, 447-521.

Tulard, Jean; Fayar, Jean-François y Fierro, Alfred. Historia y diccionario de la Revolu-ción Francesa. Madrid: Cátedra, 1989.

Velásquez, Rafael. “Ideología política de los textos escolares de historia patria”. En Etnias, educación y archivos en la historia de Colombia, editado por Javier Guerrero. Tunja: Colección Memorias Históricas. UPTC. Archivo General de la Nación. Asociación Colombiana de Historiadores, 1995, 109-117.

Verdelhan-Bourgade, Michèle; Bakhouche, Béatrice; Boutan, Pierre y Étienne, Richard. Les manuels scolaires de la nation? Paris: L’Harmattan, 2007.

Vovelle, Michel. Introducción a la Revolución Francesa. Barcelona: Crítica, 1981.

Vovelle, Michel. La Révolution contre l´église. De la raison à l´être suprême. Paris: Editions Complexe, 1988.

Vovelle, Michel. « Un siècle d´historiographie révolutionnaire. (1880-1987) ». En L´état de la France pendant la Révolution (1789-1799), editado por Michel Vovelle. Paris: Èditions la Découverte, 1989, 543-547.

Vovelle, Michel. « La fête révolutionnaire. En L´état de la France pendant la Révolution (1789-1799) ». En L´état de la France pendant la Révolution (1789-1799), editado por Michel Vovelle. Paris: Èditions la Découverte, 1989a, 170-173.

Vovelle, Michel. « La fête directoriale. En L´état de la France pendant la Révolution (1789-1799) ». En L´état de la France pendant la Révolution (1789-1799), editado por Michel Vovelle. Paris: Èditions la Découverte, 1989b, 173-175.

Vovelle, Michel. “Un bilan scientifique du bicentenaire”. Cahiers d´histoire de l´institut de recherches marxistes. No. 40 (1990) : 3-14.

Yañes, Consuelo. Representaciones y conceptos estructurantes. Contribución al método. En Capacitación y participación campesina. Instrumentos, metodologías y medios. San José: Servicio Editorial. Instituto Interamericano de Cooperación para la Agricultura IICA, 1989, 25-36.

Citado por: