Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Cadiz debtors: the Constitution 1812 and education

Abstract

In this article, it is analyzed from the political history of education, the importance and influence that the Constitution of 1812 has had in education. This is one of the most important and transcendent legal documents in the history of Spain, at political, legislative, and social levels. Indeed, the Constitution of 1812 will go down in history as the first that devoted an entire section of its articles to education, with essential elements of renovation that will influence greatly the educational future of our country. These new elements are focused on the defense of universality of primary education for the entire population, without exceptions, and on uniformity of the curricula throughout the State. It must be remembered that in the XIX century, Spanish liberalism had a major obstacle for establishing a political system based on the sovereignty of the nation, equal rights, freedom, and the inclusion of citizens in political life: ignorant people, endemic illiteracy of Spain at that historical period. Therefore, and as it did before the Enlightenment, liberals sought to respond to this situation by promoting education and scientific knowledge as a basis for a new, modern nation. Thus, from primary sources and supported by educational legislation, it is concluded that the Spanish Liberals made a clear statement of intent by placing education not only as an important factor of progress but also as a basis for the new political regime that was being designed.

     

Keywords

Journal History of Latin American Education, History, constitutionalism, liberalism, education, equality and progress.

PDF (Español)

Author Biography

Fuensanta Hernández Pina

Catedrática de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación, en la Universidad de Murcia. Actualmente cuenta con seis sexenios de investigación reconocidos. Publicaciones: adquisición del lenguaje, enfoques de enseñanza y aprendizaje, metodología de investigación, etc. Ha participado en numerosas comisiones en ANECA y varias agencias autonómicas. Sus líneas de investigación: calidad de la enseñanza y el aprendizaje en educación superior, competencias, adquisición del lenguaje. Ha sido vocal de la junta directiva de la EERA en representación de AIDIPE. Participa como evaluadora en varios comités científicos de revistas de impacto. Desde junio de 2009 es Editora de la Revista de Investigación Educativa (RIE).Email:  fhpina@um.es

Andrés Escarbajal de Haro

Doctor en Filosofía y Ciencias de la Educación por la Universidad de Murcia (España). Premio Extraordinario de Licenciatura y Tesis Doctoral. Profesor Titular del Departamento de Teoría e Historia de la Educación en la Universidad de Murcia. Director del Grupo de investigación E050-05. Se ha desempeñado en diversos cargos administrativos, entre los que destacan la Jefatura de Formación del Profesorado en el ICE de la Universidad de Murcia.Email:  adeharo@um.es

Fuensanta Monroy Hernández

Doctora en Educación por la Universidad de Murcia (España), donde imparte docencia en la Facultad de Educación. Tiene experiencia laboral previa en el sector privado en varios países europeos, así como en la enseñanza de inglés para extranjeros. Sus principales líneas de investigación son las concepciones y enfoques de enseñanza y de aprendizaje, las creencias, y la formación inicial para profesores. Email: fhpina@um.es


References

  • Abellán, José Luís, L. Historia crítica del pensamiento español. Barcelona: Círculo de Lectores, 1989
  • Alcón, María Fuencisla, “Acerca del derecho de educación en España. De las Cortes de Cádiz a la Segunda República”, Parlamento Constitucional, núm. 9 (2005): 33-57.
  • Araque, Natividad, “La educación en la Constitución de 1812: antecedentes y consecuencias”, Revista de la facultad de Ciencias Sociales y Jurídicas de Elche, núm. 1 (2009): 1-21.
  • Argüelles, Agustín de, Discurso preliminar a la Constitución de 1812. Madrid: Centro de Estudios Políticos y Constitucionales, 1811/1981.
  • Brey, José Luís, “Liberalismo, nación y soberanía en la Constitución española de 1812”. En Las Cortes de Cádiz y la Constitución de 1812: ¿la primera revolución liberal española?, ed. María Isabel Álvarez, 69-108. Madrid: Congreso de los Diputados, 2012.
  • Canosa, Raúl, “Derechos y libertades en la Constitución de 1812”, Revista de Derecho Político, núm. 82 (2011): 147-192.
  • Capitán, Alfonso, Educación en la España contemporánea. Madrid: Ariel, 2000.
  • Clavero, Bartolomé, “Cara oculta de la Constitución: sexo y trabajo”, Revista de las Cortes Generales, núm. 10 (1987): 11-25.
  • Constitución Política de la monarquía Española. Promuklgada eb Cádiz a 19 de marzo de 1812. Madrid: Congreso de los Diputados, 1978.
  • Cruz, Jesús, Los notables de Madrid. Las bases sociales de la revolución liberal española. Madrid: Alianza, 2000.
  • Escudero, José Antonio, “Las Cortes de Cádiz: Génesis, Constitución y Reformas”. En Cortes y Constitución de Cádiz. 200 años (I, xv). Madrid: Espasa Calpe, 2011.
  • Espigado, Gloria, “La educación primaria en el Cádiz de las Cortes”, Trocadero. Revista de Historia Moderna y Contemporánea, núm. 6/7 (1994): 181-202.
  • Fernández Sarasola, Ignacio, “La Constitución española de 1812 y su proyección europea e iberoamericana”, Fundamentos, núm. 2 (2000): 359-466.
  • Fontana, Josep, La época del liberalismo. Madrid: Crítica/Marcial Pons, 2007.
  • Fuentes, Juan Francisco, “Luces y sombras de la Ilustración española, Revista de Educación, núm. 1 (1988): 9-27.
  • García de Cortázar, Fernando. & González Vesga, José Manuel, Breve historia de España. Madrid: Alianza, 1993.
  • García Trobat, Pilar, “Españoles instruidos por la Constitución”, Revista de Derecho Político de la UNED, núm. 82 (2011): 319-350.
  • Guereña, Jean Louis & Viñao, Antonio, Estadística escolar, proceso de escolarización y sistema educativo nacional en España (1750-1850). Barcelona: EUB, 1996.
  • Marañón, Gregorio, “Prólogo”. En El Cádiz de las Cortes, ed. Ramón Solís, 11-22. Madrid: Sílex, 1958/2000.
  • MECD, Evolución del sistema educativo español. Madrid. MECD/CIDE, 2004.
  • Palomares, José, “La educación en la Constitución de 1812. Luces y sombras de un sueño. Hispania Nova”, núm. 10 (2012): 1-19.
  • Puelles, Manuel de, Educación e ideología en la España contemporánea. Madrid. Tecnos, 2010.
  • Puelles, Manuel de, “La educación en el constitucionalismo español”, Cuestiones Pedagógicas, núm. 21 (2011/2012): 15-35.
  • Quintana, Manuel José, Dictamen sobre el Proyecto de Decreto de Arreglo General de la Enseñanza Pública. Madrid: BAE, 1814.
  • Quintana, Manuel José, Obras completas. Madrid: BAE, 1946.
  • Ramos, Alberto, “La constitución de 1812 en su contexto histórico”. En La Constitución de 1812, 7-67. Sevilla: Fundación El Monte, 2000.
  • Real, Carmelo, “La configuración del sistema educativo español en el siglo XIX: Legislación educativa y pensamiento político”, Campo abierto, núm.1 (31) (2012): 69-94.
  • Ribón, María Antonia & Pérez, Beatriz, “La educación en la Constitución de Cádiz. Una revisión desde la perspectiva de Gramsci”, Aposta. Revista de Ciencias Sociales, núm. 55 (2012): 1-19.
  • Ruíz-Rico, Catalina, “La Constitución de Cádiz desde una perspectiva de género”. http://www.acoes.escongresoX/documentos (visitada el 14/2/2014).
  • Sevilla, Diego, “La Constitución de 1812, obra de transición”, Revista de Estudios Políticos, núm. 126 (1962): 113-141.
  • Sevilla, Diego, “Constitución, religión y educación. Reflexiones a partir de la Constitución de Cádiz”, Cuestiones pedagógicas, núm. 21 (2011/2012): 37-66.
  • Solís, Ramón, El Cádiz de las Cortes. Madrid: Sílex, 2000.
  • Soto Arango, Diana. Mutis educador de la elite neogranadina. Bogotá, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Facultad de Educación. Dirección de Investigaciones de la UPTC. RUDECOLOMBIA. Búhos Editores, (2.005): 15-20
  • Soto Arango, Diana. “Francisco Antonio Zea: botánico y periodista en Madrid", en Revista ASCLEPIO de Historia de la Ciencia del Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Madrid, Vol. XLVIII, nº 1, (1996): 123-143.
  • Soto Arango, Diana. “La política del “despotismo Ilustrado” en la educación superior en el virreinato de la Nueva Granada”, en Revista SYNTHESIS. Cadernos do Centro de Ciencias Sociais. Universidad de Estado do Río de Janeiro. (2002):19-28
  • Varela, Joaquín, “La Constitución de Cádiz y el liberalismo español del siglo XIX”. http://www.cervantesvirtual.com (visitada el 12-4-2013)
  • FUENTES
  • La Constitución de Cádiz 1812
  • Ley Moyano de 1957
  • La Gaceta de Madrid, 1806.
  • Semanario de Agricultura y Artes (1806) Números 505-507, de 4, 11, 18 sett, 1806

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.