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Deregulation of initial teacher training. A neoliberal experience

Abstract

This paper addresses the problem of deregulation of initial teacher training under a neoliberal system. Chile was used as a social laboratory of political and economic transformation by a group of Chilean economists trained in the United States (Chicago Boys). The text provides historical background of the process carried out by the civil-military dictatorship in Chile, continued by the following governments. This political and historical framework makes it possible to visualize the Chilean university system, in which state institutions are affected by a self-financing model.

We emphasize the analysis around the regulation/deregulation dichotomy as a public/private distinction. An example is the expansion of a private and deregulated offer of teacher training by regional state universities with low basal state contribution. Through these cases it is possible to observe that a model based on supply and demand advances in the destruction of the frontiers between public and private sectors. As a good laboratory, the example of Chile can be used to observe the effects of a neoliberal public policy.

Keywords

Education policy; education expenditures; education subsidy; Chile; privatization

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Author Biography

Ilich Silva-Peña

Profesor de Educación General Básica y Licenciado en Educación (Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación, UMCE). Doctor en Ciencias de la Educación (Pontificia Universidad Católica de Chile). Durante su formación desarrolló una estancia doctoral en University Wisconsin-Madison. Ha trabajado como académico e investigador en diversas universidades en Chile. Durante 6 años dirigió el hoy desaparecido Instituto de Investigaciones Pedagógicas de la Universidad Arturo Prat donde estuvo a cargo de más de 20 proyectos de asesoría e investigación en el transcurso de 6 años. Ha sido invitado a universidades de Sud América, Estados Unidos y Canadá. Autor de varios artículos académicos y revisor de revistas en LatinoAmérica y Estados Unidos. Se ha desempeñado como investigador principal en proyectos financiados por Fondecyt (Conicyt Chile), Fonide (Mineduc) y Unicef. En la actualidad se desempeña como Académico Investigador del Centro de Investigación de la Facultad de Educación de la Universidad Católica Silva Henríquez. Además, acaba de desarrollar su postdoctorado en el Centre for Research for Teacher Education and Development. University of Alberta. Canadá. Sus principales intereses son: Formación docente, Pedagogía y Diversidad y Metodologías de investigación.

Cesar Peña-Sandoval

Profesor de Educación Media en Filosofía, Licenciatura en Educación, Licenciatura en Filosofía, Universidad de Chile. Magister en Currículum y Comunidad Educativa, Universidad de Chile. Ph.D. Currículum and Instruction, University of Washington, Seattle, USA. Académico de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso.


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