Wordk, word that works

Authors

  • Dora Piñeres De la Ossa Universidad de Cartagena
  • Javier Hernández García Universidad de Cartagena
  • Estella Simancas Mendoza Universidad de Cartagena (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.19053/01227238.2291

Keywords:

History of Latin American Education Journal, Palobra, word, socio-cultural construction, contexts, social intervention, university, social transformations, social development, representations, inclusion and exclusion in policies, family, gender, culture,

Abstract

Palobra, palabra que obra, is a scientific journal in the area of social sciences, humanism and education, addressed to professionals, academics and public in general. It is published by the Faculty of social sciences and education from the University of Cartagena, Colombia, whose mission and relevance is strengthening related to the research process, it contributes to the popularization of knowledge on issues such as the construction of the local and regional socio-cultural, the structures of power in contexts such as: social groups, state, social intervention, social work, university and social transformations, family, gender, coexistence, social and human development, inclusion and exclusion-partner policy, processes and actors in the construction of public and private, imaginary, representations and discourses, territory and population in the Caribbean region, poverty, science and technology, society and innovation, education, communication and culture, in the local, regional, national and international contexts. Index-linked in C category, bibliographical National index Publidex - Colciencias and in the Regional System of Information in Line for Scientific Magazines of Latin America, the Caribbean, Spain and Portugal-Latindex. Currently, it is engaged in the processes of internationalization and integration to systems information and in expectation of its revaluation in the Network of scientific Magazines of Latin America, the Caribbean, Spain and Portugal (Redalyc). It does part of the agreement of collaboration RHELLA for the achievement of publishing joint activities.

JEL Classification

Array

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dora Piñeres De la Ossa, Universidad de Cartagena

Profesora de la Universidad de Cartagena, Facultad de Ciencias Sociales y Educación, Doctora en Ciencias Sociales y Educación
RUDECOLOMBIA (UPTC), Coordinadora de la Maestría en Educación - SUE Caribe y Editora de laRevista Palobra.

Javier Hernández García, Universidad de Cartagena

Docente Investigador de la Facultad de Ciencias Sociales y Educación de la Universidad de Cartagena, especialista en Métodos
y Técnicas Avanzadas de Investigación Social. Hace parte del comité editorial y miembro fundador de la Revista Palobra.

Estella Simancas Mendoza, Universidad de Cartagena (Colombia)

Magíster en Historia Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Profesora Universidad de Cartagena.

References

FUENTES

Acevedo Puello, Rafael. “Apuntes acerca de la ciudadanía política en el Caribe Colombiano: El pensamiento educativo de principios del siglo XX”, Revista Palobra, palabra que obra. No. 9, (2008): 81-101.

Agar Corbinos, Lorenzo. “Migraciones posmodernas en Chile: Reflexiones sobre cohesión social y pluralidad cultural, Revista Palobra, palabra que obra No. 12 (2011): 108-129.

Alayon, Norberto y María Lorena Molina. “La desigualdad social: Desarrollos y Desafíos del Trabajo Social desde la re conceptualización en América Latina”, Revista Palobra, palabra que obra No. 9 (2008): 35-50.

Amezquita López, Julio y Erik Baldovino Villacop. “Prospectiva industrial de las mini cadenas productivas hortofrutícolas de Bolívar”, Revista Palobra, palabra que obra. No.7(2007): 107-118.

Bolaño, Carmen y Hernández, Javier.“Algunos elementos de la construcción de ‘lo universitario’ por los estudiantes de la Universidad de Cartagena”, Revista Palobra, palobra que obra. No 1 (2000): 87-97.

Bonilla Vélez, Gloria. “Bellas, Casadas, madres y solteras, imágenes femeninas en el Caribe colombiano a comienzos del siglo XX”, Revista Palobra, palabra que obra, palabra que obra.No. 1 (2000): 66-78.

Bonilla, Gloria. “La lucha de las mujeres en América latina: Ciudadanía y Derechos”, Revista Palobra, palabra que obra. No. 9, (2008): 45-59.

Bonilla Vélez, Gloria, Pilar Morad de Martínez y Anatali Oquendo Lorduy. “Feminidades y maternidades en Cartagena de indias: Entre las innovaciones y los conflictos”, Revista

Palobra, palabra que obra. No. 10, (2009): 57-72.

Cabrales, Carmen. Editorial. Revista Palobra, palabra que obra. No.1 (2000): 5-7.

Cogollo, Kenia, Lewis Leon y Berena Vergara Serpa. “Cartagena de Indias y la asociatividad como estrategia competitiva de sobrevivencia en el desarrollo local”, Revista Palobra, palabra que obra. No. 6 (2005): 28-41.

De León Herrera, Rina. “Los estudios de pobreza urbana”, Revista Palobra, palabra que obra. No. 9 (2008): 78-98; Camilo Rey Sabogal, “Aproximaciones teóricas y empíricas a la relación de causalidad entre desigualdad y crecimiento: Un análisis para Colombia. 1985-2006”. 164-184.

Durango Rueda, Orlando. “Estableciendo rastros para la construcción de una persona activa de Derechos. El cuerpo de la violencia en la historia de los Montes de María”, Revista Palobra, palabra que obra. No. 9(2008): 121-136.

Gutiérrez, Edgar. “Elementos para una filosofía del universo simbólico y ciudadanía en el contexto de Colombia yLatinoamérica”, Revista Palobra, palabra que obra. No 2 (2001): 12-27.

Hernández García, Javier. “Una teoría retórica de la Sociedad”, Revista Palobra, palabra que obra. No. 6 (2005): 104-122.

Hernández, Javier. “Formas y modos del trabajo en la hacienda tradicional Monte mariana. (1930-1960)”, Revista Palobra, palabra que obra. No. 9, (2008): 102-125.

Jiménez Torrado, Carmenza y Leydi Perneth Pareja “Exigencias metodológicas del abordaje de la realidad social desde una perspectiva de género.” Una experiencia en construcción, Revista Palobra, palabra que obra. No 9 (2008): 99-120.

Masullo Jiménez, Juan. “La Genética del discurso del desarrollo”, Revista Palobra, palabra que obra. No. 9 (2008): 84-103.

Mejía,Marco Raúl. “Hacia una pedagogía del conflicto”, Revista Palobra, palabra que obra.

No 2 (2001): 60-82.

Morad de Martínez, María del Pilar.“La construcción sociocultural de la maternidad y la paternidad en Cartagena de indias”, Revista Palobra, palobra que obra. No 1 (2000): 16-24.

Morad de Martínez, María del Pilar. “Familias: espacios con posibilidades de construir y deconstruir ideas de equidad entre los géneros”, Revista Palobra, palabra que obra. No. 3 (2002): 123-131.

Mosquera Rosero-Labbé, Claudia.“Sufrir el desplazamiento forzado para conocer los Derechos: impactos del desplazamiento forzado en mujeres afrocolombianas residentes en Bogotá”, Revista Palobra, palabra que obra. No. 6 (2005): 42-53.

OnetoPiazze, Leonardo. “De las representaciones discursivas al orden del discurso: Una perspectiva discursiva de la intervención del Trabajo Social”, Revista Palobra, palabra que obra. No. 9 (2008): 27-41.

Ospina Bozzi, Carlos. “Festival ver ciencia Caribe: Un modelo de apropiación social del conocimiento científico regional”, Revista Palobra, palabra que obra. No. 7 (2006): 38-50.

Pabon Patiño, Morelia. “Instauración de la Formación ambiental en la Universidad Colombiana”, Revista Palobra, palabra que obra. No. 7 (2006): 51-75.

Pérez Mendoza, Liliana. “Las Políticas e intervenciones sociales, algunas consideraciones ética”, Revista Palobra, palabra que obra. No. 11 (2010): 24-38.

Pérez Montfort, Ricardo y Gabriela Pulido Llano. “Cultura Cubana y Medios de Comunicación en México, 1920-1950”, Revista Palobra, palabra que obra. No. 12 (2011): 16-35.

Pimienta Betancourt, Alejandro. “La configuración de la identidad local en la diversidad cultural: El Caso de Caucasia”, Revista Palobra, palabra que obra. No. 9 (2008): 60-77.

Piñeres de la Ossa, Dora. “El ingreso de la mujer a la universidad, entre discursos y debates: el caso de Paulina Beregoff. La primera universitaria en Colombia”, Revista Palobra, palabra que obra No. 3 (2002): 19-32.

Piñeres de la Ossa, Dora. “El movimiento renovador estudiantil y las reformas universitarias en Colombia, 1920-1930”, Revista Palobra, palabra que obra. No. 1 (2000): 78-87.

Piñeres de la Ossa, Dora. “La pedagogía activa en los claustros de la Universidad de Cartagena, la presencia del pedagogo alemán Carl Glockner”, Revista Palobra, palobra que obra. No. 5(2004): 19-27.

Puyana, Yolanda.“Cómo se convierten en mujeres las niñas del norte de Bolívar”, Revista Palobra, palabra que obra. No. 1 (2000):25-39.

Rey Sinning, Edgar. “Las nuevas liturgias patrióticas: Celebraciones en Santa marta, con ocasión de la elección y posesión de tres presidentes neogranadinos”, Revista Palobra, palabra que obra. No. 7 (2006): 76-91.

Rodríguez González, Hortensia Naizara. “La violencia intrafamiliar en Cartagena: un asunto de mentalidades”, Revista Palobra, palabra que obra. No. 6 (2005): 71-84.

Solano de las Aguas, Sergio Paolo. “Imprentas, Tipógrafos y estilos de vida en el Caribe Colombiano. 1850-1930”, Revista Palobra, palabra que obra. No.9 (2008): 126-145.

Valencia,Mabel, y Carlos Ospina. “El abordaje de la problemática de la explotación sexual infantil en Cartagena”, Revista Palobra, palobra que obra., No. 6 (2005): 137-153.

Published

2013-06-28

How to Cite

De la Ossa, D. P., García, J. H., & Mendoza, E. S. (2013). Wordk, word that works. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 15(20), 135–150. https://doi.org/10.19053/01227238.2291

Metrics