Reforms in the history of the curriculum in Venezuela (XII Education and social change in Latin America and the ancient world)

Authors

  • José Pascual Mora Garcia Universidad de Los Andes - Táchira (Venezuela) Grupo de investigación HISULA pascualmoraster@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.19053/01227238.2464

Keywords:

Journal of History of the LatinAmerican Education, Reforms, curriculum, academic Communities.

Abstract

The approaching to the curriculum as a topic of research linked to the social history of the curriculum goes through a preliminary look of epistemological status. The epistemological approach of the curriculum history must transcend the equal view of the discipline that abounded in the schools and in the specialists of the curriculum. Integrate the study of how it was built the intellectual field of the curriculum, in a national and international level. We propose to answers to the following questions: what are the main reforms, the main foundational concepts and when did they enter into the national education system? When was it taken into account by the Ministry of Education of Venezuela? How was built the curricular speech in universities, research centers, research groups, and even national associations of teachers, among others? When did it impact directly in the chair since archaeological history of the disciplines of the school? but especially, showing the results of these researches linked with the local, regional, national and international networks.

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Author Biography

José Pascual Mora Garcia, Universidad de Los Andes - Táchira (Venezuela) Grupo de investigación HISULA pascualmoraster@gmail.com

Filósofo (Universidad Central de Venezuela, 1986); Magíster en Gerencia Educativa (UNET-1994); Doctor en Historia (USM, 2002); Doctor en Pedagogía (URV-España, 2009). Profesor Titular de la Universidad de Los Andes - Táchira (Venezuela), Grupo HEDURE (ULA), HISULA- UPTC. Presidente SHELA. Este artículo forma parte del proyecto Evolución del Currículo en América Latina, dirigido por Ángel Díaz Barriga y José María Garduño (UNAM-IISUE-México) y se articula al proyecto Reformas y movimientos universitarios en Colombia SGI 1295, la Ilustración en América Colonial - ILAC y financiado por la
Dirección de Investigaciones de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Igualmente, debe ser  analizado como un producto de una línea de investigación, por tanto, las ideas y autores han sido referenciados en artículos, ponencias y proyectos
de investigación durante 20 años 

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Published

2014-04-14

How to Cite

Garcia, J. P. M. (2014). Reforms in the history of the curriculum in Venezuela (XII Education and social change in Latin America and the ancient world). Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 15(21), 51–88. https://doi.org/10.19053/01227238.2464

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