SYMBOLIC THINKING SKILLS: MEANING WRAPS, SOCIETY AND ICTS

Authors

  • Miguel A. Romero Morett Centro Universitario de Tonalá
  • Aracely Forero Romero Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
  • Alfredo Cedano Rodríguez Centro Universitario de Tonalá

DOI:

https://doi.org/10.19053/01227238.1988

Keywords:

History of Latin American Education Journal, on-line education, symbolic thinking, lineal, mitic, rational, univocal, narrative, cause, thinking structures, right now culture, connectivity and multitask culture, ICT.

Abstract

The objective and content of this intervention has its core in mentioning the problems of the construction of a symbolic thinking in the context of a society defined by ICTs, which at the same time configure the current identity of the human kind, creator and by its own right of the meaning and creation of sense of the human events and natural phenomena. Particularly regarding the Access to this problem mentioning, it has its source in the implementation of the conjunction among authors, the recovery of the teaching experience in the Monterey Master’s degree on Humanistic Studies and in the Department of Philosophy at the Universidad de Guadalajara, and the quantitative checking on the importance of the usage of ICTs in Mexico and the state of Alisco, with this a triangle whose corners come in contact with one and other.

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Author Biographies

Miguel A. Romero Morett, Centro Universitario de Tonalá

Doctor en Educación de la Universidad La Salle. Maestro en Educación de la Universidad del Valle de Atemajac. Licenciado en Filosofía de la Universidad de Guadalajara. Actualmente jefe del Departamento de Ciencias Sociales del Centro Universitario de Tonalá, profesor investigador del Departamento de Filosofía de la Universidad de Guadalajara y profesor de la Maestría en Humanidades de la Universidad Virtual del TEC de Monterrey. Miembro del cuerpo académico procesos educativos, del Centro Universitario de Ciencias Sociales de la Universidad de Guadalajara. Línea de investigación: desarrollo de habilidades dialógicas y educación.

Aracely Forero Romero, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Doctora en Multimedia Educativo Universidad de Barcelona. Magíster en Tecnologías de la Información Aplicadas a la Educación. Universidad Pedagógica Nacional Especialista en Gerencia Informática. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Psicología  Universidad de Los Andes de Bogotá. Actualmente. Profesora titular de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Coordinadora de la red de formación e investigación CAFETIC (Comité Académico para la Formación Educativa en TIC), integrante del grupo de investigación - HISULA.

Alfredo Cedano Rodríguez, Centro Universitario de Tonalá

Maestro en Administración de Negocio por la Universidad de Guadalajara. Ingeniero en computación por la Universidad de Guadalajara. Actualmente es Coordinador de Tecnologías para el Aprendizaje del Centro Universitario de Tonalá y profesor del Departamento de Ingenierías y del Departamento de Ciencias Aplicadas a la Información de la Universidad de Guadalajara.

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Published

2013-07-09

How to Cite

Romero Morett, M. A., Forero Romero, A., & Cedano Rodríguez, A. (2013). SYMBOLIC THINKING SKILLS: MEANING WRAPS, SOCIETY AND ICTS. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 14(19). https://doi.org/10.19053/01227238.1988

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