Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The real learning environments as a pedagogical strategy for the development of the mathematical competences in secondary school students

Abstract

This article focuses on the analysis of the students’ performances when they face with the resolution of a learning environment from real research scenarios in order to develop mathematical competences from critical mathematical education. The research project was developed under a qualitative study, with a comprehensive cut, where the population is composed by 9th grade students of a Colombian educational Institution. The learning environment is related to the public service of aqueduct, sewerage and cleanliness in the town of Campoalegre, State of Huila, Colombia, which allows establishing an approximate reflection on the way mathematics operates as a part of society, contributing to the consolidation of a critical and reflective student. From results, it is concluded how the learning environments allow articulating didactically the development of mathematical competences in the classroom, from real situations in the students' context, promoting a critical citizenship in front of the reality described in the learning environments. Then, they reveal how experience and collaborative work are intertwined to assume judgments that are woven from their subjectivities of the society in which they are immersed.

Keywords

critical mathematical education;, learning environments;, mathematical competences

PDF (Español) XML (Español)

Author Biography

Johnny Fernando Alvis-Puentes

Licenciado en Matemáticas, Magíster en Ciencias de la Educación

Eliécer Aldana-Bermúdez

Licenciado en Matemáticas, Doctor en Educación Matemática

Segundo Javier Caicedo-Zambrano

Licenciado en Matemáticas, Doctor en Ciencias de la Educación


References

Alvis, J. F., & Puentes, D. (2015). Competencia matemática representar: Aportes a través del estudio de la función lineal (Tesis de maestría). Universidad de la Amazonia, Colombia.

Andonegui, M. (2005). El conocimiento matemático. Recuperado de http://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/539/53.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Denzin, K., & Lincoln, S. (2008). Introduction: The discipline and practice of qualitative research. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), Strategies of qualitative inquirí, 1-43. Thousand Oaks, CA, US: Sage Publications, Inc

El Espectador (22 de febrero de 2017). Fuertes lluvias en el Huila causan emergencia por desbordamiento de ríos. Recuperado de: https://www.elespectador.com/noticias/nacional/fuertes-lluvias-en-el-huila-causan-emergencia-por-desbordamiento-de-rios-articulo-681234

Escobar, J., & Bonilla-Jiménez, F. I. (2009). Grupos Focales: Una Guía Conceptual y Metodológica. Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología, 9 (1), 51-67. Recuperado de: https://palenque-de-egoya.webnode.es/_files/200000286-47b1249946/Grupo%20focal.pdf

Espinoza, L., Mitrovich, D., Solar, H., & Olguín, P. (2009). Análisis de las competencias matemáticas en primer ciclo. Caracterización de los niveles de complejidad de las tareas matemáticas. Proyecto FONIDE N°: DED0760. Santiago, Chile: Mineduc.

García-Quiroga, B., Coronado, A., & Giraldo-Ospina, A. (2017). Implementación de un modelo teórico a Priori de competencia matemática asociado al aprendizaje de un objeto matemático. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 7 (2), 301-315. https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n2.2017.6072

Gutiérrez-Rodríguez, C. (2018). Fortalecimiento de las competencias de interpretación y solución de problemas mediante un entorno virtual de aprendizaje. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 8 (2), 279-293. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.v8.n2.2018.7170

Jiménez-Espinosa, A., & Sánchez-Bareño, D. M. (2019). La práctica pedagógica desde las situaciones a-didácticas en matemáticas. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 9 (2). doi: 10.19053/20278306.v9.n2.2019.9179

Martínez-López, L. G., & Gualdrón-Pinto, E. (2018). Fortalecimiento del pensamiento variacional a través de una intervención mediada con TIC en estudiantes de grado noveno. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 9 (1), 91-102. doi: 10.19053/20278306.v9.n1.2018.8156

Ministerio de Educación Nacional. (1998). Lineamientos Curriculares. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-89869_archivo_pdf9.pdf

Pérez, A. (2007). Las Competencias Básicas: su naturaleza e implicaciones pedagógicas. Cuadernos de Educación, 1, 1-34. Recuperado de: https://www.educantabria.es/docs/info_institucional/publicaciones/2007/Cuadernos_Educacion_1.PDF

Rico, L. (2007). La competencia matemática en PISA. PNA, 1 (2), 47-66. Recuperado de: http://cimm.ucr.ac.cr/ciaem/articulos/universitario/conocimiento/La%C2%A0Competencia%C2%A0Matem%C3%A1tica%C2%A0en%C2%A0Pisa*Rico,%20Luis*competencia%20en%20PISA.pdf

Rico, L., & Lupiañez, J. L. (2008). Competencias matemáticas desde una perspectiva curricular. España: Alianza Editorial.

Skovsmose, O. (1997). Competencia democrática y conocimiento reflexivo en matemáticas. Revista EMA, 2 (3), 191-216. Recuperado de: http://funes.uniandes.edu.co/1051/

Skovsmose, O. (1999). Hacia una filosofía de la educación matemática crítica. Bogotá: una empresa docente.

Skovsmose, O. (2000). Escenarios de investigación. Revista EMA, 6 (1), 3-26. Recuperado de: http://funes.uniandes.edu.co/1122/1/70_Skovsmose2000Escenarios_RevEMA.pdf

Solar, H. (2009). Competencias de modelización y Argumentación en Interpretación de Gráficas Funcionales: Propuesta de un modelo de Competencia Aplicado a un Estudio de un Caso (Tesis doctoral). Barcelona, España: Universidad Autónoma de Barcelona.

Valero, P. (2002). Consideraciones sobre el contexto y la educación matemática para la democracia. Quadrante, 11 (1), 49-59. Recuperado de: https://vbn.aau.dk/en/publications/consideraciones-sobre-el-contexto-y-la-educaci%C3%B3n-matem%C3%A1tica-para-/export/

Valero, P. (2006). ¿De carne y hueso? La vida social y política de la competencia matemática. Memorias de Foro Educativo Nacional. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.

Valero, P., & Skovsmose, O. (comp). (2012). Educación Matemática Crítica. Una visión sociopolítica del aprendizaje y la enseñanza de las matemáticas. Bogotá: Ediciones Uniandes.

Valero, P., Molina, M. A., & Montecino, A. (2015). Lo político en la educación matemática: de la educación matemática crítica a la política cultural de la educación matemática. Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa, 18 (3), 7-20. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-24362015000300007

Voigt, J. (1998). The culture of the mathematics classroom: negotiating the mathematical meaning of empirical phenomena. En F. Seeger, J. Voigt., & U. Waschescio (Eds.), The culture of the mathematics classroom 191-220. Cambridge: Cambridge University Press

Zakaryan, D. (2011). Oportunidades de aprendizaje y competencias matemáticas de estudiantes de 15 años. Un estudio de casos (Tesis doctoral). Huelva, España: Universidad de Huelva.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.