Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Common Spaces in Cantiga by José Manuel Arango

Abstract

This paper reviews the tension between presencia común [common spaces] and amazementwhich shape José Manuel Arango’s poetry. On one hand, this tension embodies the poet’s subjective experience and on the other hand reality as the essential feature of his poetry. As one of his interpreter states that Cantiga (1987) is a rewritten work of two previous poems, this paper suggests a critical review from the context of his writing to the theoretical framework regarding common spaces. The result of this research shows that Cantiga determines a poet inserted in the world plentily observed by him and then names it. From this point of view, this José Manuel Arango’s work expresses the   division between the poetic subject and the world.

Keywords

José Manuel Arango , Colombian poetry, 20th century, violence

PDF (Español) XML (Español)

Author Biography

Simón Henao

Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Téc-nicas.Universidad Nacional de La Plata. Doctor en Letras por la Universidad Nacional de La Plata (UNLP) y magíster en Literatura Española y Latinoamericana por la Universidad de Buenos Aires (UBA). Investigador asistente del Instituto de Investigación en Humanidades y Ciencias de la Educación de CONICET y profesor de Literatura Latinoa-mericana en la UNLP.


References

- Agencia de Información Laboral (AIL) (2017). 1987, el año en que el paramilitarismo se ensañó contra activistas sociales y defensores de D.H en Antioquia. Crónica. Medellín: AIL. Recuperado el 12 de febrero de 2021 de https://ail.ens.org.co/cronicas/1987-ano-paramilitarismo-se-ensano-activistas-sociales-defensores-d-h-antioquia-cronica/.
- Antelo, R. (2014). Lejacercanía: la lucha de los espacios inventados. En Antelo, R. Imágenes de América Latina (pp. 157-191). Sáenz Peña: Edutref.
- Arango, J. M. (2016a). Al saber el nombre de las cosas. Revista Otro Páramo, 26. Recuperado el 3 de enero de 2021 de https://www.otroparamo.com/web/articulo.php?ed=26&ar=497.
- Arango, J. M. (2016b). [Vendados y desnudos…]. Revista Otro Páramo, 26. Recuperado el 3 de enero de 2021 de https://www.otroparamo.com/web/articulo.php?ed=26&ar=497.
- Arango, J. M. (2009). Poesía completa. Sevilla: Sibilina.
- Arango, J. M. (2013a). La bailarina sonámbula. En J. A. Arango. Prosas, (pp. 85). Bogotá: Instituto Caro y Cuervo.
- Arango, J. M. (2013b). Palabra y representación. En J. A. Arango. Prosas, (pp. 61-71). Bogotá: Instituto Caro y Cuervo.
- Arango, J. M. y Bustamante. V. (1998). José Manuel Arango: La poesía y la filosofía tienen una misma raíz. Diario de poesía, 48, 3-6.
- Areiza, É. (2011). Los signos de la ciudad en la poesía de José Manuel Arango. Lingüística y literatura, 60,115-131.
- Ardila, E. L. (2012). Poética de la obra de José Manuel Arango. Estudios De Filosofía, 33, 143-159.
- Bonnefoy, Y. (2007). Lugares y destinos de la imagen. Un curso de poética en el Collége de France (S. Mattoni, trad.). Buenos Aires: Cuenco de plata.
- Cadavid, J. (2011). Caligrafía del silencio. Boletín cultural y bibliográfico, 46 (81), 118-120.
- Deleuze, G. (2020). Un manifiesto de menos. En Deleuze, G. y Bene, C. (P. Ires trad.). Superposiciones (pp. 12-37). Buenos Aires: Cactus, 2020.
- De Man, P. (1995). La tentación de la permanencia. En De Man, P. Estudios críticos (pp. 113-124). Madrid: Visor.
- Didi-Huberman, Georges (2006). Ante el tiempo. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
-
- Gaviria, V. (2013). Signos, de José Manuel Arango. En Arango, J. M. (pp. 185-188). Bogotá: Instituto Caro y Cuervo.
- Gianvito, J. (director) (2020). Her Socialist Smile. Traveling Light production.
- Heaney, S. (2006) Certidumbre en la poesía. En Heaney, S. Al buen entendedor. Ensayos escogidos (pp. 252-271). México: Fondo de cultura económica.
- Jiménez, D. (1998). La poesía de José Manuel Arango. Boletín cultural bibliográfico, 35 (47), 43-75.
- Kamenszain, T. (2016). Novelas detenidas, poemas que avanzan. En Kamenszain, T. Una intimidad inofensiva. Los que escriben con lo que hay (pp. 11-36). Buenos Aires: Eterna Cadencia.
- Mejía Toro, J. M. (2013). Cantiga de los vendados y desnudos. Ciertos poemas de José Manuel Arango. En Arango, J. M. Prosas (pp. 267-276). Bogotá: Instituto Caro y Cuervo.
- Meschonnic, H. (2007). La poesía como crítica del sentido. Buenos Aires: Mármol-Izquierdo Editores.
- Monteleone, J. (2001). La pregunta por el objeto [Genovese, Freidemberg, Kamenszain, Bellessi]. En Vázquez, M. C. y Pastormerlo S. (Comp.) Literatura Argentina. Perspectivas de Fin de Siglo (pp. 59-108). Buenos Aires: EUDEBA.
- Nancy, J. L. (2021). Karine. Apariciones. Sobre una película de Robert Cahen. Hyperborea. Revista de ensayo y creación 3, 156-165. Recuperado el 3 de febrero de 2021 en https://www.hyperborea-labtis.org/es/paper/karine-apariciones-sobre-una-pelicula-de-robert-cahen-183)
- Ospina, W. (2002). La radical extrañeza de todo. José Manuel Arango. En Ospina, W. Por los países de Colombia. Ensayos sobre poetas colombianos (edición digital). Medellín, EAFIT.
- Roca, J. M. (2005) Hellen Keller. En Roca, J. M. Cantar de lejanía. Antología personal (pp. 20). México: Fondo de cultura económica.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.