Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Intertextual relationships between “Alienación”, a short story by Julio Ramón Ribeyro, and “Alienación”, a short film by Alex Fischman

Abstract

Cinema and literature have close relationships, among which adaptations stand out. To study the latter, the criterion of elucidating whether or not the filmic text is faithful to the literary  
text has been used. One way to develop this analysis is through intertextuality. However, other theoretical contributions complement this perspective, such as Genette’s transtextuality or Doležel’s transduction. In the article we apply these categories to address the relationships that are established between the short story “Alienación” (1975), by Julio Ramón Ribeyro
and the short film “Alienación” (2019) by Alex Fischman. We are interested in establishing  whether Fischman’s text is just a staging of Ribeyro’s story, or, instead, he comes to resignify the original text to the point of turning it into a different one.

Keywords

“Alienación”, Julio Ramón Ribeyro, Alex Fischman, Transtextuality, Transduction, intertextuality

PDF (Español) XML (Español)

References

  • Abril, Gonzalo. Cultura visual, de la semiótica a la política. Madrid: Plaza y Valdés Editores, 2013.
  • Arendt, Hannah. La condición humana. Buenos Aires: Paidós, 1998.
  • Bach, Richard. Juan Salvador Gaviota. Barcelona: Ediciones B, 2014.
  • Bremond, Claude. “La lógica de los posibles narrativos”. Análisis estructural del relato. Buenos Aires: Editorial Tiempo Contemporáneo, 1970, pp. 87-109.
  • Churampi, Adriana. “El espejismo de los modelos de identidad. Lectura de Alienación
  • de Julio Ramón Ribeyro.” Espéculo. Revista de Estudios Literarios, núm. 44 (2010). Web. 18 jul. 2021. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo? codigo=3177806
  • Doležel, Lubomír. Historia breve de la poética. Madrid: Síntesis, 1997.
  • ----. Heterocósmica. Ficción y mundos posibles. Madrid: Arco/Libros, 1999.
  • Elmore, Peter. El perfil de la palabra. La obra de Julio Ramón Ribeyro. Lima: Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú y Fondo de Cultura Económica, 2002.
  • Fischman Cárdenas, Alex. Alienación, 2019. https://vimeo.com/452392162. Fecha de consulta: 18 agost. 2021.
  • Genette, Gérard. Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Madrid: Taurus, 1989.
  • Kogan. Liuba. Profesionales afroperua@s en Lima: un drama anunciado. Lima: Universidad del Pacífico, 2014.
  • Kristeva, Julia. Semiótica 1. Madrid: Editorial Fundamentos, 1981.
  • Luchting, Wolfgang A. “Zambas y zambos en la obra de Julio Ramón Ribeyro”. Socialismo
  • y Participación, núm. 31, sept. (1985): 65-73. Web. 15 jul. 2021. http://www.geocities.ws/munaqaa/Wolfgang.pdf
  • Martínez Fernández, José Enrique. La intertextualidad literaria. Base teórica y práctica textual. Madrid: Cátedra, 2001.
  • Merlo, Alessandra. Los útiles y los inútiles. Presencia y visibilidad de los objetos en el cine. Bogotá: Universidad de los Andes, 2017. DOI: https://doi.org/10.7440/2017.04
  • Ortega, Julio. “Los cuentos de Ribeyro”. Cuadernos Hispanoamericanos, núm. 417, mar. (1985): 128-145. Web. Web. 10 jul. 2021. http://www.cervantesvirtual. com/obra/los-cuentos-de-ribeyro/
  • Peña-Ardid, Carmen. Literatura y cine. Madrid: Cátedra, 1992.
  • Ponce Romero, Tilsa. “Los libros de ‘autoayuda’ y la construcción de una narrativa del sujeto contemporáneo”. Industriales culturales. Máquina de deseos en el mundo contemporáneo. Ed. Santiago López Maguiña, Gonzalo Portocarrero, Rocío Silva Santisteban, Juan Carlos Ubilluz y Víctor Vich. Lima: Red para el Desarrollo de las Ciencias Sociales, 2007, pp. 35-49. https://repositorio. up.edu.pe/bitstream/handle/11354/988/LopezSantiago2007.pdf?sequence=
  • &isAllowed=y
  • Potayo Sánchez, Pedro. “La transducción al cine de la novela Tristana: la forma cinematográfica
  • buñueliana”. Revista Signa, núm. 23 (2014): 731-752. Web. 10 jul. 2021. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4526829.pdf
  • Reis, Carlos, Ana Cristina Lopes. Diccionario de narratología. Salamanca: Ediciones
  • Almar, 2002.
  • Ribeyro, Julio Ramón. “Interior L”. La palabra del mudo. Tomo I. Lima: Seix Barral, 2009,
  • pp. 65-73.
  • ----. “Alienación (cuento edificante seguido de breve colofón)”. La palabra del mudo. Tomo
  • III. Lima: Seix Barral, 2009, pp. 101-113.
  • Sen, Amartya. Desarrollo y libertad. Buenos Aires: Planeta, 2000.
  • Sánchez-Navarro, Jordi y Lola Lapaz Castillo. ¿Cómo analizar un videoclip desde el punto de vista narrativo? Barcelona: Editorial UOC, 2015.
  • Sánchez Noriega, José Luis. De la literatura al cine. Barcelona: Paidós, 2000.
  • Stam, Robert. “Beyond Fidelity: The dialogics of adaptation”. Film Adaptation. Ed. James Naremore. New Jersey: Rutgers University Press, 2000, pp. 54-76.
  • Villanueva, Darío. “Autobiografía (Camilo José Cela) y biografía (Ricardo Franco) de Pascual
  • Duarte”. El realismo y sus formas en el cine rural español. Ed. Pedro Poyato. Córdoba: Diputación de Córdoba, Ayuntamiento de Dos Torres, 2009, pp. 51-84.
  • Zavala, Lauro. “La traducción intersemiótica en el cine de ficción”. CIENCIA ergo-sum,
  • Revista Científica Multidisciplinaria de Prospectiva. vol. 16, núm. 1, marzo-junio (2009): 47-54. Web. 18 jul. 2021. https://www.redalyc.org/pdf/104/10416106.pdf

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.