Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

An Approach to María de los Reyes Fuentes and her Poetic Cycles

Abstract

This work proposes an approach to the figure of María de los Reyes Fuentes and her poetry, as well as an analysis of the poetic cycles in which her work is divided. Although we have decided here for a division into two parts, we will also trace a tour through the changes that this division has undergone as a result of subsequent studies. For this purpose, two works have been taken as reference for the first stage and three for the second, following a criterion of relevance and representativeness. The study carried out shows that, although love poetry almost disappears in the second stage, it is not possible to establish a clear division between the two cycles since there is a thematic continuity. This research is part of the project “Hidden Andalusian women”, which aims to recover the names, lives and works of the women writers of the Silver Age.

Keywords

Spanish poetry, Spanish women writers of the 20th century, María de Los Reyes Fuentes, Sevillian women writers, poetic cycles

PDF (Español) XML (Español)

Author Biography

Juan Aguilar González

Degree and PhD in Philology from the University of Seville. Professor of literature, language and translation at the Universidad de Castilla - La Mancha.


References

  • Burgos, Antonio. “Reseña de Elegías del Uad-el-Kebir”. Cuadernos del Aula de Cultura, núm. 1, Universidad de Sevilla, 1962, pp. 123-124. Impreso.
  • Caro Romero, Joaquín. “Reseña de Elegías del Uad-el-Kebir. El Correo de Andalucía, 4 de enero de 1962, p. 6. Impreso.
  • Cenizo Jiménez, José. Poesía sevillana: grupos y tendencias (1969-1980). Sevilla, Editorial Universidad de Sevilla, 2002. Impreso.
  • Collantes de Terán, Juan. Prólogo. Acrópolis del testimonio, por María de los Reyes Fuentes, Excelentísimo Ayuntamiento de Sevilla, 1966, pp. 9-17. Impreso.
  • Cruz Giráldez, Miguel. “El Tiempo en la Poesía de María Reyes Fuentes. A propósito de Meditaciones Ante el Aljarafe”. Revista de Humanidades, 1999, pp. 107-116. Impreso.
  • ———. “La poesía de Mª Reyes Fuentes”. Sevilla y la literatura. Homenaje al profesor Francisco López Estrada. Universidad de Sevilla, 2001, pp. 397-405. Impreso.
  • Díaz-Plaja, Guillermo. La creación literaria en España. Madrid, Aguilar, 1968. Impreso.
  • Fuentes, María de los Reyes. De mí hasta el hombre. Cádiz, Caleta, 1958. Impreso.
  • ———. Sonetos del corazón adelante. Cádiz, Colección Alcaraván, núm.10, 1960. Impreso.
  • ———. Elegías del Uad-el-Kebir. Sevilla, Ayuntamiento de Sevilla, 1961. Impreso
  • ———. Romances de la miel en los labios. Sevilla, La muestra, Entregas de Poesía, núm. 4, 1962. Impreso.
  • ———. Elegías tartessias. Orense, Colección Marina. La Editora Comercial, 1964. Impreso.
  • ———. Oración de la verdad. Cádiz, La Venencia, núm. 7, 1965. Impreso.
  • ———. Acrópolis del testimonio. Sevilla, Excmo. Ayuntamiento de Sevilla, 1966. Impreso.
  • ———. Pozo de Jacob. Sevilla, Sección de Publicaciones del Excmo. Ayuntamiento de Sevilla, 1967. Impreso.
  • ———. Motivos para un anfiteatro. Madrid, Editora Nacional, 1970. Impreso.
  • ———. Concierto para la Sierra de Ronda y Fabulilla del diamante salvado. Sevilla, Ángaro 24, 1971. Impreso.
  • ———. Elegie andaluse. Traducido por Vincenzo Josía. Roma, Edizioni Cias, 1971. Impreso
  • ———. Misión de la palabra (Antología de 1955 a 1970). Sevilla, Publicaciones de la Universidad de Sevilla, Colección de Bolsillo, núm. 11, 1972. Impreso.
  • ———. Apuntes para la composición de un drama. Sevilla, Ángaro, 1975. Impreso.
  • ———. Aire de amor. Madrid, Adonais 345, Ediciones Rialp, 1977. Impreso.
  • ———. Jardín de revelaciones. Ferrol, Esquío, 1985. Impreso.
  • ———. Meditaciones ante el Aljarafe. Sevilla, Castillejo, 1999. Impreso.
  • ———. Elegías Tartessias. (2ª edición facsímil), en Premios Marina 1958-1969, Diputación Provincial de Orense, 2001. Impreso.
  • ———. Meditación sobre Luis Cernuda. Sevilla, Excmo. Ateneo de Sevilla, 2002. Impreso.
  • ———. Acrópolis del testimonio. (2ª edición facsímil), Tierra de Nadie, Sevilla, 2008. Impreso.
  • García-Viñó, Manuel. “Notas y encuestas sobre la “generación sevillana del cincuenta y tantos”. Caracola (168-169), Málaga, octubre-noviembre, 1966, p. 9. Impreso.
  • Jiménez Martos, Luis. “Reseña de De mí hasta el hombre”. Ágora núm. 29-30, Madrid, 1959, pp. 53-54. Impreso.
  • ———. Antología de poesía española. 1965-1966. Aguilar, Madrid, 1967. Impreso.
  • ———. “Reseña de Elegías del Uad-el-Kebir”. La Estafeta Literaria, núm. 232, Madrid, 1962, p 20. Impreso.
  • ———. “Reseña de Elegías tartesias y de Oración de la verdad”. La estafeta literaria, núm. 332, Madrid, 1965, p. 22. Impreso.
  • ———. “Reseña de Acrópolis del testimonio”. La estafeta literaria, núm. 358, Madrid, 1966, pp. 21-22. Impreso.
  • ———. “Reseña de Pozo de Jacob”. La Estafeta Literaria, núm. 391, Madrid, 1968, p. 39. Impreso.
  • Jurado Morales, José. “La trayectoria poética de María de los Reyes Fuentes: Una escritora de la ‘generación sevillana del cincuenta y tantos’”. Prosemas, vol. 2, núm. 2, febrero de 2017, pp. 157-82, doi:10.17811/prep.2.2016.157-182. Web. 1 de agosto de 2022. https://reunido.uniovi.es/index.php/PREP/article/view/11577 DOI: https://doi.org/10.17811/prep.2.2016.157-182
  • Laffón, Rafael. “Reseña de Elegías del Uad-el-Kebir”. ABC de Sevilla, 14 de enero de 1962, p. 48. Impreso.
  • López Estrada, Francisco. “Coda a la Antología”. Misión de la Palabra (Antología de 1955 a 1970). Publicaciones de la Universidad de Sevilla, Colección de Bolsillo, núm. 11, Sevilla, 1972, p. 138. Impreso.
  • Mantero, Manuel. “Una nueva poesía andaluza”. Cuadernos de Ágora, núm. 53-56, 1961. Impreso.
  • Martínez Ortega, Carmen Elena. “La concepción poética de María de los Reyes Fuentes”. La estafeta literaria, núm. 14-15, VII Época, Madrid, 2001, pp. 21-24. Impreso.
  • ———. La obra poética de María de los Reyes Fuentes. Sevilla, Universidad de Sevilla, 2011. Web. Fecha de consulta: 01/08/2022. https://idus.us.es/handle/11441/24310
  • Miró, Emilio. “Crónica de poesía. Acrópolis del testimonio”. Ínsula, núm. 245, Madrid, 1967, pp. 7-9. Impreso
  • ———. “Poetas andaluces”. Ínsula, núm. 382, Madrid, 1978. Impreso.
  • Ortiz, Fernando. Introducción a la poesía andaluza contemporánea. Sevilla, Calle del Aire, 1981. Impreso.
  • Ponce, Manuel. “Reyes Fuentes y su Misión de la palabra”. Sevilla, 14 de febrero de 1973, p. 8. Impreso.
  • Provencio, Pedro. Poéticas españolas contemporáneas. La generación del cincuenta, Madrid, Hiperión, 1996. Impreso.
  • Ruiz-Copete, Juan de Dios. Poetas de Sevilla. De la generación del 27 a los taifas de cincuenta y tantos. Sevilla, Publicaciones de la Caja de Ahorros San Fernando, Editorial González Cabañas, 1971. Impreso.
  • Uceda, Julia. “Reseña de Elegías del Uad-el-Kebir y Romances de la miel en los labios”. Ágora núm. 51-52, 1963, pp. 42-44. Impreso.
  • ———. “Qué sueño es el pretérito”. Obra poética (1958-1999). Colección Esquío de Poesía, LXXXVIII, Ferrol, 2002, p. 13-17. Impreso.
  • Umbral, Francisco. “Oración de la verdad y Elegías Tartessias de María de los Reyes Fuentes”. Poesía Española, n. 160, Madrid, 1966, pp. 3-4. Impreso.
  • Vargas, Rafael. Entre el sueño y la realidad. Colección Conversaciones vol. 14, Sevilla, Editorial Guadalmena, Alcalá de Guadaira, 1994, pp. 66-67. Impreso.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.