Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Susy, secretos del corazón. Criticism to the Loving Discourse from the Poetic Voice

Abstract

This article analyzes how the poetry collection Susy, secrets of the heart (1989) by the argentine poet, playwright and cultural manager Susana Villalba (Buenos Aires, 1956) establishes a critical dialogue with the comic strip of the same name, published in the sixties and seventies in Latin America. The collection of poems also dialogues with other cultural references, based on a process of enunciation that makes evident the social constructs that seek to define and establish femininity. The critical position of the text emerges when manifesting how the experience of romantic love in women is codified. From the poetic discourse, from the use of textual mechanisms related to collage and pastiche, an open, mobile, multiple, playful poetic voice is generated that unfolds to reveal the social in the construction of subjectivity.

Keywords

poetic voice, criticism, romantic love, enunciation, subjectivity, femininity

PDF (Español)

Author Biography

Julieta Gamboa Suárez

PhD in Latin American Studies (field of Literature and Literary Criticism) from the National Autonomous University of Mexico, her research interests include Latin American women's poetry in the second half of the 20th century, feminist literary theory and criticism, and the intersections between gender, poetry and culture. Author of Las fisuras del lenguaje. Discursos feministas y representaciones críticas en la poesía latinoamericana de los ochenta (CIEG/UNAM, Mexico, 2022).


References

  • Berenguer, Carmen. “PoesíaTextoEscritura/Femenina/Feminismo”. Literaturas y feminismos. Discursos, conferencias y debates de Afest. Sangría Editora, 2018. Impreso.
  • Bravo, Luis. Nómades y prófugos. Entrevistas literarias. Fondo Editorial Universidad EAFIT, 2002. Impreso.
  • Butler, Judith. El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Paidós, 2007. Impreso.
  • ---. Deshacer el género. Paidós, 2006. Impreso.
  • Colebrook, Claire. Irony. Routledge, 2004. Impreso.
  • DuPlessis, Rachel Blau. “Otramente”. Otramente: lectura y escritura feministas. Coordinado por Marina Fe. Fondo de Cultura Económica y Universidad Nacional Autónoma de México, 1999, pp. 243-265. Impreso.
  • Eagleton, Terry. Cómo leer un poema. Akal, 2007. Impreso.
  • Ecker, Gisela. “Sobre el esencialismo”. Estética feminista. Icaria, 1986. Impreso.
  • Esteban, Mari Luz. Críticas del pensamiento amoroso. Bellaterra, 2001. Impreso.
  • Fondebrider, Jorge. “Treinta años de poesía argentina”. Inti: Revista de literatura hispánica, núm. 52, 2000, pp. 5-32. Impreso.
  • Franco, Gabriela, y Eduardo Mileo. Poesía en la casa. Entrevista a Susana Villalba, 2020. Web. 10 de agosto de 2023. https://www.youtube.com/watch?v=AvM9qtuKUxw
  • Genovese, Alicia. “Marcas de graffiti en los suburbios: poesía argentina de la posdictadura”. Revista Iberoamericana, vol. LXIX, núm. 202, 2003, pp. 199-214. Impreso.
  • Golubov, Nattie. “La crítica literaria feminista, entre el esencialismo y la diferencia”. Debate Feminista, vol. 5, núm. 9, 1994, pp. 116-126. Impreso.
  • Jameson, Fredric. Teoría de la postmodernidad. Trotta, 2020. Impreso.
  • Konuk Blasing, Mutlu. Lyric Poetry: The Pain and the Pleasure of Words. Princeton University Press, 2007. Impreso.
  • Mallol, Anahí. “Hacia una subjetividad pop: poesía, ficción y sujeto en algunas poetas argentinas”. Cuadernos del Sur. Letras, núm. 34, 2004. Impreso.
  • Meschonnic, Henri. La poética como crítica de sentido. Mármol Izquierdo, 2007. Impreso.
  • Richard, Nelly. “La crítica feminista como modelo de crítica cultural”. Debate Feminista, vol. 20, núm. 40, 2009, pp. 75-85. Impreso.
  • Rodríguez, Zaida. “Susy, secretos del corazón en la educación sentimental en México”. Entre historietas y libros. Literatura popular para la educación sentimental. Editado por María Peredo Merlo y Zeyda Rodríguez Morales. El Colegio de Jalisco y Paidós, 2014. Impreso.
  • Sarduy, Severo. “El barroco y el neobarroco”. América Latina en su literatura. Editado por César Fernández Moreno. Siglo XXI, 1972. Impreso.
  • Violi, Patriza. El infinito singular. Cátedra, 1991. Impreso.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.