Homosexuality in the Mirror: the Homosexual Is the Other One. El otro (Arturo Ripstein, 1984)

Abstract
The article addresses the film adaptation by Arturo Ripstein and Manuel Puig of the short story “The Imposter”, by Silvina Ocampo, which would result in the film El Otro. The analysis of this film is inserted in a broader discussion about the ways in which historically the cinematographic representation of homosexuality has been censored in the world and particularly in Mexico, as well as the strategies that filmmakers have used to recode or circumvent censorship. Thus, from the textual and cinematographic analysis, it is shown how the film addresses the issue of homosexuality in a very veiled way. Also, through psychoanalytical interpretations, the analysis shows the ways in which formal mechanisms operate in the film to avoid showing and addressing homosexuality openly.
Keywords
Arturo Ripstein, Manuel Puig, film adaptation, film and literature, homosexuality, censorship
References
- Aguilera, Antonio. “Arturo Ripstein, un cine entre tragedia griega y naturalismo”. Procesos Históricos, núm. 31, 2017, pp. 107-122. https://www.redalyc.org/pdf/200/20049680010.pdf Fecha de acceso: 20 de febrero de 2024.
- Aguirre, Dulce. “Del estereotipo a la performatividad del género en una secuencia de El lugar sin límites (1977), de Arturo Ripstein”. Cuicuilco, vol. 19, núm. 54, 2012, pp. 241-260. https://www.redalyc.org/pdf/351/35126359013.pdf Fecha de acceso: 26 de agosto de 2024.
- Arratia, Ana. “La construcción del primer protagónico homosexual en el cine mexicano: ‘La Manuela’, en El lugar sin límites de Arturo Ripstein (1977)”. Tzintzun. Revista de Estudios Históricos, núm. 75, 2022, pp. 181-211. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-719X2022000100181 Fecha de acceso: 26 de agosto de 2024.
- Brooks, Peter. Reading for the Plot: Design and Intention in Narrative. Knopf Doubleday Publishing Group, 1984. Kindle.
- Bocchino, Adriana. “Sobreescrituras. La cara del villano como el ‘espejo’ en Las Meninas”. Cuadernos Hispanoamericanos, núm. 634, 2003, pp. 31-40. https://www.cervantesvirtual.com/obra/sobreescrituras-la-cara-del-villano-como-el-espejo-de-las-meninas-932660/ Fecha de acceso: 20 de abril de 2024.
- Carretero, Andrea, “Esa cara que no es la misma cara”: La figura del doble en dos cuentos de Silvina Ocampo. 2019. Universidad Complutense de Madrid, trabajo de grado de maestría.
- Cuello, Tatiana. “El símbolo del cisne en Rubén Darío”. Revista de Literaturas Modernas, vol. 47, núm. 1, 2017, pp. 135-150. https://bdigital.uncu.edu.ar/objetos_digitales/12344/09rlm.pdf Fecha de acceso: 20 de julio de 2024.
- Freud, Sigmund. “Sobre algunos mecanismos neuróticos en los celos, la paranoia y la homosexualidad”. Obras completas, tomo 19. Losada, 1997, pp. 2611-2618.
- ---. “Lo siniestro”. Obras completas, tomo 18. Losada, 1997, pp. 2483-2505.
- Klinberg, Patricia. “The Mad Double in the Stories of Silvina Ocampo”. Latin American Literary Review, vol. 16, núm. 32, 1988, pp. 29-40.
- ---. “Silvina Ocampo frente al espejo”. Inti, núm. 40/41, 1994, pp. 271-286.
- León Farías, Isaac. “Las estaciones del infierno. El cine de Arturo Ripstein”. La Gran Ilusión, núm. 7, 1997, pp. 125-134. https://hamamarino.wordpress.com/wp-content/uploads/2018/12/las-estaciones-del-infierno.pdf Fecha de acceso: 20 de mayo de 2024.
- Mira, Alberto. Miradas insumisas. Gays y lesbianas en el cine. EGALES, 2008.
- Ocampo, Silvina. Cuentos completos. Emecé, 1999.
- Rank, Otto. El doble. Ediciones Orión, 1976.
- Schulz-Cruz, Bernard. Imágenes gay en el cine mexicano. Tres décadas de joterío 1970-1999. Fontamara, 2008.
- Todorov, Tzvetan. “Tipología de la novela policial”. Poétique de la prose. Seuil, 1971.
- ---. Introducción a la literatura fantástica. Premia editora de libros, 1981.