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Didactics of Literature: Literary Teaching as a Form of Contagion

Abstract

The objective of this article is to propose a strategy of contagion of literature as a means for practical intervention in the literary education of students. We propose aesthetic modeling as a pertinent strategy to transmit the passion for literature. This proposal is based in the theory of literary contagion, dialogical pedagogy and general aesthetics. The formulation of this strategy is inspired, on the one hand by Bandura ́s concept of cognitive modeling, and on the other, by the pedagogical experiences of the writer Vladimir Nabokov and his successful experience in literary education. Through an analysis of the classes and testimonies of Nabokov, we offer the concept of “aesthetic modeling”, with its corresponding didactic procedures, as an alternative didactic strategy for educating the literary sensibility of students

Keywords

Verbal aesthetic model, literary contagion, didactics of literature

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Author Biography

Federico Altamirano Flores

Profesor asociado de Lingüística Hispánica en la Universidad
Nacional de San Cristóbal de Huamanga. Licenciado en Lengua
y Literatura por la Universidad Nacional de San Cristóbal
de Huamanga (Ayacucho, Perú), Magíster en Filología Hispánica
por el Instituto de la Lengua Española del Consejo Superior
de Investigaciones Científicas de Madrid, y Magister en
Formación del Profesores de Español como Lengua Extranjera
por Universidad de León (España). Es director fundador del
Instituto de Estudios Mijail Bajtín y de la revista académica
Dialogía, y también es miembro de la Red de Investigadores
“Dámaso Alonso” del CSIC de Madrid.


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