Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

From Reader-Response Criticism to Reading Animation: Theoretical Considerations for a Literary Reading Animation Project in Unconventional Settings

Abstract

The present article aims at exploring the way in which reader-response criticism becomes the basis for understanding the importance of reading promotion in at-risk communities. This reflection provides the theoretical support for the development of a reading animation project with the interns of El Olivo prison in Santa Rosa de Viterbo, Colombia, using strategies such as reading animation formats by Beatriz Robledo and reading categories by Sarah Hirschman

Keywords

Reader-response criticism, reading promotion, reading animation, animation formats, reading categories.

PDF (Español) HTML (Español)

Author Biography

Gladys Yaneth Higuera Guarín

Docente de Humanidades. Institución educativa-técnica La libertad (Tutazá, Boyacá). Estudiante Maestría en Literatura (UPTC).


References

  1. Álvarez, D., Castrillón, S. (2012). La educación literaria en Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI). Colección de Metas Educativas 2021. España: Anzos, SL.
  2. Álvarez, D., Naranjo, E. (2003). La animación a la lectura: Manual de Acción y Reflexión. Medellin: Universidad de Antioquia.
  3. Andruetto, M., Rodríguez, O., Rodríguez, G., Hanán, F., Yepes, L., Andricaín, Sergio., Vasco, L., Naranjo, I., (2014). Ir más allá de la Selección y Evaluación de materiales de Lecturas Infantiles y Juveniles. Bogotá: Panamericana Editorial.
  4. Banco de la Republica. (2010). Lineamientos para la promoción de la lectura en la Red de Bibliotecas del Banco de la República. Recuperado el 20 de Noviembre 2014 de http://www.banrepcultural.org/sites/default/files/Politica_de_Promocion_de_lectura_en_la_Red_6.pdf
  5. Ceserani, R. (1999). Lo fantástico. España: Visor Dis. S.A.
  6. Colomer, T. (2012). La educación literaria en Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI). Colección de Metas Educativas 2021. España: Anzos, SL.
  7. Halliday, M. (1982). El lenguaje como semiótica social. México: Fondo de Cultura de Económica.
  8. Hirshman, S. (2011). Gente y Cuentos ¿a quién pertenece la Literatura? Argentina: Fondo Económica.
  9. Ministerio de Cultura. (2009). Interculturalidad y biblioteca pública/ memorias del I Encuentro de Interculturalidad y Biblioteca Pública. Colombia, Bogotá: Biblioteca Nacional.
  10. Petit, M. (1999). Nuevos acercamientos a los jóvenes y la lectura. México: Fondo de Cultura Económica.
  11. Petit, M. (2001). Lecturas: del Espacio Íntimo al Espacio Público. México: Fondo de Cultura Económica.
  12. Ricoeur, P. (2004). Tiempo y Narración I. Argentina: Siglo XXI Editores, Argentina, s.a.
  13. Robledo, B.H. (2010). El arte de la mediación. Colombia, Bogotá: Norma.
  14. Suarez, C. (Ed). (2010). Cuarto encuentro de Cafés Literarios y Talleres de Creación Literaria. Colombia, Bogotá: Secretaria de Educación del Distrito Capital.
  15. Suescún, P. (2012). “El sentido del hacer: Una apuesta por el aprendizaje permanente”. Colombia, Bogotá: Secretaria de Educación del Distrito Capital.
  16. Todorov, T. (1981). Introducción a la literatura fantástica. México: Premia Editora de Libros.
  17. Verlag, W. (1979). Estética de la recepción. España: Rainer Warning(ed.)
  18. Xirau, R.,Sobrevilla,D (2003). Estética. Madrid: Editorial Trotta, S.A.
  19. Yepes, L. (2013). No soy un gánster soy un promotor de lectura: en una ciudad en querra. Bogotá: Panamericana Editorial.
  20. Yepes, L. (2008). El promotor de lectura entre la sensatez y la necesidad. Colombia, Antioquia: Comfenalco.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.