Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

«Novel without World» and other Techniques for the Fading of the Self in Macedonio Fernández

Abstract

In the novel Museo de la novela de la Eterna [ Museum of Eterna›s Novel (The First Good Novel )] and through the use of the concepts of « Belarte » [Belle art] and «Humorism», Macedonio Fernández aims to create an experimental novel based on the doubt and fading of the Self. Processes of massification and industrialization in the Buenos Aires of the late nineteenth and early twentieth centuries resulted, among others, in the fragmentation and alienation of the subject. In such a context, and through the rise of avant-garde movements, the arts, and specifically literature, set out to find ways to name this transformed environment. In this context, Macedonio starts to plan his novel, a novel that doesn ́t begin, and that theorizes about its own construction; a novel about the illogical, that will liberate the subject. This paper will explore how this novel develops the liberation of the self in the light of «Belarte» and «Humorism», and how Macedonio ́s legacy to literature is a novel of failure

Keywords

Museo de la novela de la Eterna [Museum of Eterna›s Novel (The First Good Novel)], Ma-cedonio Fernández, Belarte, Humorismo, Fading of the Self

PDF (Español) XML (Español)

References

  • Beristáin, H. (1993). Enclaves, traslapes, espejos, dilataciones (la seducción de los abismos). Acta poética, 14(1-2), 235- 276. Recuperado el 25 de enero de 2016 de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5240976. DOI: https://doi.org/10.19130/iifl.ap.1993.1-2.535
  • Borinsky, A. (2007). La novelística de Macedonio Fernández. Entre la teoría y el chiste. En: F. Roberto. Historia crítica de la literatura argentina: Macedonio (pp. 261-288.). Buenos Aires: Emecé Editores.
  • Breton, A. (2001). Manifiestos del surrealismo. Trad. Aldo Pellegrini. Buenos Aires: Argonauta.
  • Camblong, A. M. (1997). Otra lectura del texto. En M. Fernández. Museo de la novela de la Eterna. (Edición crítica) (pp.445-460). París: Colección Archivos, Allca XX, Universidad París X y Universidad de Costa Rica.
  • Cervantes de, M. (2007). Don Quijote de la Mancha. Madrid: Punto de lectura.
  • Fernández, M. (1943). Dos de los 29 prólogos de la obra Museo de la novela de la Eterna y de Niña de Dolor, la Dulce Persona De-un-Amor que no fue sabido. Revista de las Indias, (53), 203-210.
  • Fernández, M. (1974). Teorías. Obras completas, III. Buenos Aires: Corregidor.
  • Fernández, M. (1982). Museo de la novela de la Eterna. Caracas: Ayacucho.
  • Fernández, M. (1997). Museo de la novela de la Eterna. (Edición crítica) Ana María Camblong, y Adolfo de Obieta (Coords.). París: Colección Archivos, Allca XX, Universidad París X y Universidad de Costa Rica.
  • Fernández, M. (2007a). Epistolario (3ª. Ed.). Obras completas, II. Buenos Aires: Corregidor.
  • Fernández, M. (2007b). No todo es vigilia la de los ojos abiertos y otros escritos metafísicos (1ª. Ed.) Obras completas, VIII. Buenos Aires: Corregidor.
  • Fernández, M. (2010). Museo de la novela de la Eterna. Madrid: Cátedra.
  • Fernández Moreno, C. (1982). El existidor. En: M. Fernández. Museo de la Novela de la Eterna. (pp. IX- LXXXV.). Caracas: Ayacucho.
  • Foix, J. C. (1997) Meditación de la novelidad. En: M. Fernández. Museo de la novela de la Eterna. (Edición crítica) (pp. 500-503). París: Colección Archivos, Allca XX, Universidad París X y Universidad de Costa Rica.
  • Gaitán Bayona, J. (2014). Metaficción y Escritura del Desastre en Simone, de Eduardo Lalo. La Palabra (24), 79 – 87. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.2503
  • Gómez de la Serna, R. (1931). Humorismo. Ismos. Recuperado el 2 de febrero de 2016.de http://www.bibliothecascriptorumcomicorum.org/images/pdfs/G%C3%B3mez%20de%20la%20Serna%20Humorismo.pdf.
  • Hernández O., B. (2015). Poéticas de la reescritura: Héctor Viel Temperley y Leónidas Lamborghini. La palabra, (27), 127-146. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.4000
  • Lucchelli, J. P. (2007). Macedonio Fernández: work in progress. En: R. Ferro. Historia crítica de la literatura argentina: Macedonio (pp. 459-474). Buenos Aires: Emecé Editores.
  • Monder, S. (2007). Ficciones filosóficas. Narrativa y discurso teórico en la obra de Jorge Luis Borges y Macedonio Fernández. Buenos Aires: Corregidor.
  • Unamuno de, M. (1968). Malhumorismo. En: Soliloquios y conversaciones, Obras completas. Tomo III (pp. 418-423). Nueva York: Las Américas Publishing Company.
  • Vecchio, D. (2003). Egocidios. Macedonio Fernández y la liquidación del yo. Rosario, Argentina: Beatriz Viterbo Editora.
  • Vivas, S. (2003). Análisis del Discurso del método. Bogotá, Colombia: Panamericana Editorial.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.