Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

From the Author as Word-Assembler to the Author as Word/Image/Sound/Interactivity/Algorhythm-Assembler: Literary Management in the (Post) Digital Era

Abstract

Understanding literature as language, information and communication management opens relevant per- spectives with regards to the challenges posed by the contemporary media outbreak. This paper propos- es a journey through four moments, differentiated by the evolution of communication modes and their frantic acceleration in recent years. Literature as management of certain textual dynamics; literature as intermedial management; literature as expanded scenario of fiction -given the extent of digital culture practices-, and literature as post-digital exercise. In the end, this tour becomes a space to be traveled synchronously, a map that offers a conceptual cartography inviting an exploratory journey through the transformations of today ́s increasingly complex and rich cultural landscape.

Keywords

Expanded literature, Intermedialities, Post digitalisms, Literary algorithms

PDF (Español) XML (Español)

References

  • Altamirano Flores, F. (enero-junio de 2016). Didáctica de la literatura: ¿cómo se contagia la literatura? La Palabra, (28), 155-171. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.4813
  • Barth, J. (1967). La literatura del agotamiento. The Atlantic Monthly, 220(2), 170-182.
  • Bejarano, A. (julio-diciembre de 2016). Poéticas del intruso. Jacques Rancière, lector de Mallarmé. La Palabra, (29), 129-137. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.n29.2016.5706
  • Brijaldo Olarte, G. (enero-junio de 2014). Interpretaciones íntimas sobre la escritura performativa. La Palabra, (24), 111-117. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.2506
  • Bolívar Calixto, C.P., & Gordo Contreras, A. (julio-diciembre de 2016). Leer texto literario en la escuela: una experiencia placentera para encontrarse consigo mismo. La Palabra, (29), 199-211. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.n29.2016.5710
  • Carrión, J. (2010). Los muertos. Barcelona: Random House Mondadori.
  • Carrión, J. (2016). Bob Dylan, ¿el primer nobel del futuro? Recuperado de https://www.nytimes.com/es/2016/10/13/bob-dylan-el-primer-nobel-del-futuro/Croll, A. (2015). If Hemingway wrote javascript. San Francisco: No Starch Press, Inc.
  • Cubillo Paniagua, R. (2013). La intermedialidad en el siglo XXI. Diálogos. Revista Electrónica de Historia, 14(2), 169-179. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/dialogos/article/view/8444/11465 DOI: https://doi.org/10.15517/dre.v14i2.8444
  • Elwell, J. S. (2014). The transmediated self: Life between the digital and the analog. Convergence, 20(2), 233-249. Recuperado de http://con.sagepub.com/content/20/2/233 DOI: https://doi.org/10.1177/1354856513501423
  • Ferré, J. F. (2009). Providence. Barcelona: Anagrama.
  • Fumero, A., & Roca, G. (2007). Web 2.0. Madrid: Fundación Orange. Recuperado de http://www.oei.es/salactsi/WEB_DEF_COMPLETO2.pdf
  • García Canclini, N. (2007). Lectores, espectadores e internautas. Barcelona: Gedisa.
  • Goldsmith, K. (2015). Escritura no-creativa: gestionando el lenguaje en la era digital. (A. Page, trad.). Buenos Aires: Caja Negra.
  • Goytisolo, M. (2013). La saga de los Marx. Barcelona: Galaxia Gutemberg.
  • Guzmán Méndez, D.P., & Marín Colorado, P.A. (julio-diciembre de 2016).Lectores y textos escolares durante la primera mitad del siglo XX en Colombia. La Palabra, (29), 185-197. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.n29.2016.5709
  • Knobel, M., & Lankshear, C. (2011). Remix: la nueva escritura popular. Revista Cuadernos comillas, 1, 105-126.
  • Kosmopolis. (s.f.). La fiesta de la literatura amplificada. Recuperado de http://www.cccb.org/kosmopolis/es/
  • Kristeva, J. (1974). El texto de la novela. Barcelona: Editorial Lumen.
  • Llosa, Á. (2016). El libro que quería ser máquina digital. Remediación y fisicidad en el Cuerpo del libro. Recuperado de http://hdh2015.linhd.es/ebook/hdh15-llosa.xhtml
  • Marín Colorado, P. (julio-diciembre de 2017). Reseña: Sapiro, Gisèle. (2016). La sociología de la literatura. La Palabra, (31), 191–195. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.n31.2017.7273
  • Mora, V. L. (2010). Alba Cromm. Barcelona: Seix Barral.
  • Mora, V. L. (2012). El lectoespectador. Barcelona: Seix Barral.
  • Ong, W. J. (1997). Oralidad y escritura. Tecnologías de la palabra. México: FCE.
  • Osmo. (2015). About us. Recuperado de https://www.playosmo.com/en/about-us/
  • Perryman, N. (2008). Doctor Who and the convergence of media: a case study in ‘transmedia storytelling’. Convergence: TheInternational Journal of Research into New Media Technologies, 14(1), 21-39. DOI: https://doi.org/10.1177/1354856507084417
  • Piscitelli, A. (2009). Nativos digitales. Dieta cognitiva, inteligencia colectiva y arquitectura de la participación. Buenos Aires: Santillana.
  • Rajewsky, I. (2005). Intermediality, Intertextuality, and Remediation: A Literary Perspective on Intermediality [Intermedialidad, intertextualidad y remediar: una perspectiva literaria en intermedialidad]. Intermédialités, 1(6), 43-64. Recuperado de http://cri.histart.umontreal.ca/cri/fr/intermedialites/p6/pdfs/p6_rajewsky_text.pdf DOI: https://doi.org/10.7202/1005505ar
  • Rodríguez, J. A. (2009). Sueños digitales de un escritor: la convergencia digital al servicio del ejercicio literario. Signo y Pensamiento, 28(54), 131-143.
  • Saavedra Galindo, A. (enero-junio de 2017). Los nombres de la realidad. Autoficción en Formas de volver a casa. La Palabra, (30). DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.n30.2017.6213
  • Scheaffer, J. M. (2002). ¿Por qué la ficción? Madrid: Lengua de trapo.
  • Scolari, C. (2013). Narrativas transmedia: cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto.
  • Serres, M. (1994). Atlas. Madrid: Cátedra.
  • Skains, R. L. (2017). The Adaptive Process of Multimodal Composition: How Developing Tacit Knowledge of Digital Tools Affects DOI: https://doi.org/10.1016/j.compcom.2016.11.009
  • Creative Writing. Computers and Composition, 43, 106-117.
  • Vélez Correa, R. (s.f.). Misterios y encantos de la intertextualidad. Manizales: Universidad de Caldas.
  • Vigna, D. (julio-diciembre de 2016). Exhumación informática en el Archivo de Daniel Moyano. Una reflexión sobre soportes, materialidades y el devenir de originales y borradores. La Palabra, (29), 139-158. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.n29.2016.5707

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.