Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Contemporary Textualities: Tendencies and Styles in Latin American Narrative

Abstract

This review article establishes a series of reflections on the relations between Latin American literature and contemporary aesthetics, and the ways in which the specific artistic languages redimension the fictional statute and its critical potential. It also considers innovative perspectives that escape canonical narrative and traditional genre categorization by imposing new aesthetic expressions and themes in which the experience of textual or physical displacement is present. This paper explores a corpus of con- temporary narrative works whose creative practices and discursive procedures operate on the frontier of genre, languages and forms of expression.

Keywords

Latin American narrative, Tendencies and styles, Contemporary aesthetics, Hybridity, Displacement

PDF (Español) XML (Español)

References

  • Aguilar, P. (verano 2013). Ni mágico ni maravilloso: realismo visceral y fantástico rioplatense en Llamadas telefónicas. Pasavento. Revista de Estudios Hispánicos. (vol. I, n.º 2), 299-309. DOI: https://doi.org/10.37536/preh.2013.1.2.641
  • Augé, M. (1994). Não-lugares (introdução a uma antropologia da supermodernidade). (M. L. Pereira, trad.). Campinas: Papirus.
  • Beccacece, H. (2009). Sobre vidas oscuras y usurpadas. ADN cultura/La Nación. Recuperado el 10 de octubre de 2016, de http://www.lanacion.com.ar/1183006-sobre-vidas-oscuras-y-usurpadas
  • Brijaldo Olarte, G. (enero-junio de 2014). Interpretaciones íntimas sobre la escritura performativa. La Palabra, (24), 111-117. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.2506
  • Bhabha, H. K. (2003). O local da cultura. (M. Á. trad.). Belo Horizonte: Editora UFMG.
  • Braidotti, R. (2000). Sujetos nómades. Buenos Aires: Editorial Paidós.
  • Bueno, R. (1991). Escribir en Hispanoamérica. Ensayos sobre teoría y crítica literarias. Lima/Pittsburgh: Latinoamérica Editores.
  • Cárcamo, S. I. (1990). Posfácio. En: M. L. Alcalá. Nova narrativa argentina (p. 237-247). São Paulo: Iluminuras.
  • Collazos, O. Cortázar, J. Vargas LLosa, M. (1970). Literatura en la revolución y revolución en la literatura. México: Siglo XXI Editores.
  • Collazos, O. (1969). La encrucijada del lenguaje. Marcha. Montevideo, 30 de agosto (1460).
  • Cortázar, J. (2007). Rayuela. Edición de Andrés Amorós. 19. ed. Madrid: Editorial Cátedra.
  • Cortázar, J. (2011). O jogo da amarelinha. (F. de Castro Ferro, trad.). 16. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.
  • Cortázar, J. (2016). 62/Modelo para armar. Buenos Aires: Alfaguara.
  • Cozarinsky, E. (2009). Lejos de donde. Buenos Aires: Tusquets.
  • Diaconu, D. (enero-junio de 2017). La autoficción: simulacro de teoría o desfiguraciones de un género. La Palabra, (30), 35-52. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.n30.2017.6964
  • Diegues, D. (2003). Dá Gusto Andar Desnudo por Estas Selvas. Curitiba: Travessa dos Editores.
  • Domínguez Torres, M. A. (enero-junio de 2017). El espejo en La Rambla paralela (2002) de Fernando Vallejo. La Palabra, (30), 53-68. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.n30.2017.6208
  • Donoso, J. (1999). Historia personal del boom. Madrid: Alfaguara.
  • Eltit, D., y Errazuriz, P. (1994). El infarto del alma. Santiago de Chile: Francisco Zegers.
  • Escobar Vera, H. (enero-junio de 2017). Guiño, ambigüedad e incertidumbre: claves de lectura y efectos estéticos del pacto ambiguo. La Palabra, (30), 69-91. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.n30.2017.6210
  • Fornet, J. (2005). Nuevos paradigmas en la narrativa latinoamericana. Latin American Studies Center. Maryland: University of Maryland, College Park, n. 13, 1-52. Recuperado el 25 de octubre de 2016 de http://www.lasc.umd.edu/Publications/WorkingPapers/NewLASCSeries/wp13.pdf
  • Gaitán Bayona, J. L. (enero-junio de 2014). Metaficción y Escritura del desastre en Simone, de Eduardo Lalo. La Palabra, (24), 79-87. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.2503
  • Galindo, C. (1978). El boom en Latinoamérica. En: Glantz, M. La literatura II. México: Universidad Autónoma de México (pp.131-146).
  • García Canclini, N. (1993). Culturas Hibridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. México: Editorial Grijalbo.
  • Garramuño, F. (2014). Frutos estranhos. Sobre a inespecificidade na estética contemporânea. Rio de Janeiro: Editora Rocco.
  • Giordano, A. (enero-junio de 2017). Ejercicios de supervivencia. La Palabra, (30), 277-286. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.n30.2017.6205
  • Giordano, A. (2008). El giro autobiográfico de la literatura argentina actual. Buenos Aires: Mansalva.
  • Giordano, A. (2010). Los límites de la literatura. Rosario: Cuadernos del Seminario. Centro de Estudios de Literatura Argentina.
  • Gutiérrez, R. (2015). Formas híbridas na literatura latino-americana contemporânea. Revista Landa, 3, 94-115.
  • Gutiérrez-Mouat, R. (1983). José Donoso: impostura e impostación. La modelización Indica y carnavalesca en la producción literaria. Gaithersburg, Md: Hispamérica.
  • Harss, L. (2012). Los nuestros. Madrid: Alfaguara.
  • Hernández O., B. (julio-diciembre de 2015). Poéticas de la reescritura: Héctor Viel Temperley y Leónidas Lamborghini. La palabra, (27) ,127-146. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.4000
  • Horne, L. (2011). Literaturas reales. Transformaciones del realismo en la narrativa latinoamericana contemporánea. Rosario: Beatriz Viterbo.
  • Jozef, B (1999). Manuel Puig: las máscaras y los mitos en la noche tropical. Ciberletras: Revista de Crítica Literaria y de Cultura, 1. Recuperado el 30 de marzo de 2016 de http://www.lehman.cuny.edu/ciberletras/v1n1/ens_06.htm
  • Laddaga, R. (2006). Estéticas de la emergencia. La formación de otra cultura de las artes. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
  • Laddaga, R. (2007). Espectáculos de realidad. Ensayo sobre la narrativa latinoamericana de las últimas dos décadas. Rosario: Beatriz Viterbo.
  • Levrero, M. (2008). La novela luminosa. Barcelona: Mondadori.
  • Ludmer, J. (2007). Literaturas posautónomas. Ciberletras - Revista de crítica literaria y de cultura, 17. Recuperado el 16 de febrero de 2017 de http://www.lehman.cuny.edu/ciberletras/v17/ludmer.htm
  • Ludmer, J. (2010). Literaturas pós-autônomas. Sopro 20 (Panfleto político-cultural). Recuperado el 16 de febrero de 2017 de http://www.culturaebarbarie.org/sopro/n20.pdf
  • Ludmer, J. (2010). Aquí América Latina. Una especulación. Buenos Aires: Eterna Cadencia.
  • Manrique Sabogal, W. (2008). América Latina pasa página. ¿Hacia dónde va la literatura latinoamericana? El País/Babelía. Recuperado el 17 de octubre de 2017 de https://elpais.com/diario/2008/05/24/babelia/1211585953_850215.html?rel=mas
  • Mejía Rivera, O. (2002). La generación mutante: nuevos narradores colombianos. Colombia: Editorial Universidad de Caldas.
  • Molloy, S. (2010). Desarticulaciones. Buenos Aires: Eterna Cadencia.
  • Montaldo, G. (2014). La culpa de escribir. Cuadernos de Literatura, XVIII (35),173-187. DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.CL18-35.lcde
  • Monroy Zuluaga, L. (julio – diciembre de 2014). Entre el artista y el crítico: Basura de Héctor Abad Faciolince. La Palabra (25), 57-68. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.2870
  • Montesino, J. (2009). Tré la tré María (novelita-í). Córdoba: Babel Editorial.
  • Mora Valcárcel, C. (1985). Julio Cortázar. En: C. Mora Valcárcel. Historia de la literatura latinoamericana 3 (pp. 41-56). Madrid: Planeta Agostini.
  • Musitano, J. (enero-junio de 2017). El problema del nombre. Los casos de Jorge Baron Biza y Julián Herbert. La Palabra, (30). DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.n30.2017.6209
  • Oliver, F. (enero-junio de 2015). Mano de obra. El supermercado por dentro. La Palabra (26), 75-84. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.3206
  • Olmos, A. C. (2011). Transgredir o gênero: políticas da escritura na literatura hispano-americana atual. Revista Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, 38, 11-21. DOI: https://doi.org/10.1590/2316-4018381
  • Pérez Montañez, A. (2013). Vozes do exílio e suas manifestações nas narrativas de Julio Cortázar e Marta Traba. Londrina: Eduel, Editora da Universidade Estadual de Londrina.
  • Perus, F. (1983). Balance y perspectivas de la investigación literaria en América Latina (mimeo).
  • Instituto de Investigaciones sociales. Posgrado en Estudios Latinoamericanos. Facultad de Filosofía y Letras, UNAM, 1-18.
  • Piglia, R. (1986). Crítica y ficción. Barcelona: Anagrama.
  • Piglia, R. (2007). Teoría del complot. Buenos Aires: Mate.
  • Piglia, R. (2013). Dos observaciones sobre Rodolfo Walsh. ADN Cultural/ La Nación. Recuperado el 30 de abril de 2016 de http://www.lanacion.com.ar/1589001-dos-observaciones-sobre-rodolfo-walsh
  • Rama, A. (1982). Transculturación narrativa en América Latina. México: Siglo XXI Editores.
  • Rancière, J. (1996). El desacuerdo. Política y filosofia. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión.
  • Rancière, J. (2005a). A partilha do sensível. (M. Costa Netto, trad.). São Paulo: EXO Experimental Org./Ed. 34.
  • Rancière, J. (2005b). Política da arte. São Paulo S.A.: práticas estéticas, sociais e políticas em debate. Situação # 3 – Estética e Política. Recuperado el 25 de octubre de 2016 de http://www.sescsp.org.br/sesc/images/upload/conferencias/206.rtf
  • Richard, N. (2004). Prólogo. En: T. Escobar. El arte fuera de sí (pp. 9-15). Asunción: Museo del Barro.
  • Richard, N. (2010). Crítica de la memoria (1990-2010). Santiago: Ediciones Universidad Diego Portales.
  • Saavedra Galindo, A. (enero-junio de 2017). Los nombres de la realidad. Autoficción en Formas de volver a casa. La Palabra, (30), 93-106. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.n30.2017.6213
  • Souza, E. M. (enero-junio de 2017). Autoficção e sobrevivência. La Palabra, (30), 107-114. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.n30.2017.6334
  • Schøllhammer, K. E. (2004). Prefácio. En: P. Vidal. A história em seus restos: Literatura e exílio no cone sul (pp. 13-15). São Paulo: AnnaBlume Editora.
  • Severo, F. (2015). Viralata. Montevideo: Rumbo Editorial.
  • Shaw, D. (2005). La nueva narrativa hispanoamericana. Boom, pós-boom, pós-modernismo. Madrid: Cátedra.
  • Smith, T. (2012). ¿Qué es el arte contemporáneo? Buenos Aires: Siglo XXI.
  • Vidal, P. (2004). A história em seus restos: Literatura e exílio no cone sul. São Paulo: AnnaBlume Editora.
  • Vigna, D. (julio-diciembre de 2016). Exhumación informática en el Archivo de Daniel Moyano. Una reflexión sobre soportes, materialidades y el devenir de originales y borradores. La Palabra, (29), 139-158. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.n29.2016.5707
  • Volpi, J. (2009). El insomnio de Bolívar. Cuatro consideraciones intempestivas sobre América Latina en el siglo XXI. Barcelona: Debate.
  • Walsh, R. (2008). Operación Masacre. Buenos Aires: Ediciones de La Flor.
  • Walsh, R. (1997). ¿Quién mató a Rosendo? Buenos Aires: Ediciones de La Flor.
  • Xavi, A. (2013). Aquellos años del boom. García Márquez, Mario Vargas Llosa y el grupo de amigos que lo cambiaron todo. Canadá: Editora RBA.
  • Zambra, A. (2016). Bonsái & La vida privada de los árboles. Barcelona: Anagrama.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.