Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Under the Sign of Kandinsky. On Pure Becoming in the Poetics of the Maldonado Bailey Brothers

Abstract

The work of Tomás Maldonado (1922), painter and designer, and Edgar Bayley (1919-1990), poet, share the features of simplicity, sobriety, and accuracy. But their blood relation is not enough to explain that “family air” that binds their productions. Their different artistic disciplines blurs the comparison of these features in their work. This study starts from the concept of «purity of forms», present in the develop - ment of abstract art and modern poetry, and the comparative analysis of the theoretical productions of both artists, and inquires about mutual influences and joint reflections which led them to agree on and elaborate a consolidated avant-garde discourse, which ended up linking their productions

Keywords

Tomás Maldonado, Edgar Bayley, Purity of form, Avant-garde, Concrete art, Design, Inventionism

PDF (Español) XML (Español)

References

  • Aguirre, Raúl Gustavo. primavera de 1953 - verano de 1954. «Notas sobre el problema de la comunicación». poesía buenos aires (13-14), 17.
  • Arturo. Verano de 1944. (1).
  • AAVV. (1946). Manifiesto invencionista. Revista Arte Concreto Invención (1), 8.
  • Badiou, A. (2005). El siglo. Buenos Aires: Manantial.
  • Bajarlía, J. J. (1964). La polémica Reverdy-Huidobro. Origen de Ultraísmo. Buenos Aires: Devenir.
  • Bayley, E. (1999 [1983]). Vida y memorias del doctor Pi. En Obra completa (pp. 451-508). Buenos Aires: Grijalbo Mondadori.
  • Bayley, E. (1957). En torno a la poesía contemporánea: la poesía como realidad y comunicación. En AAVV, Primera reunión de arte contemporáneo (pp. 112-120). Santa Fe: Universidad Nacional de Litoral – Instituto Social.
  • Bayley, E. (1955). El arte, fundamento de la libertad. Poesía Buenos Aires, (18), 5-8.
  • Bayley, E. (1952). Realidad interna y función de la poesía. Poesía Buenos Aires, (6) (7), 3-4 / 7-12.
  • Bayley, E. (1948). La poesía. Contemporánea, año1(1), 1.
  • Bayley, E. (1946). Sobre la invención poética. Revista Arte Concreto Invención (1), 13.
  • Bayley, E. (1944a). Sin título. Arturo, (1), 7-8.
  • Bayley, E. (1944b). Estreno escurre. Arturo, (1), 15-16.
  • Bejarano, A. (julio-diciembre de 2016). Poéticas del intruso. Jacques Rancière, lector de Mallarmé. La Palabra, (29), 129-137. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.n29.2016.5706
  • Crispiani, A. (2001). Un mundo continuo. ARQ (Santiago), (49), 57-59. DOI: https://doi.org/10.4067/S0717-69962001004900030
  • De Micheli, M. (2000). Las vanguardias artísticas del siglo XX. Madrid: Alianza.
  • Foucault, M. (2012). Esto no es una pipa. Ensayo sobre Magritte. Buenos Aires: Eterna Cadencia.
  • Foucault, M. (2002). Las palabras y las cosas. Una arqueología de las ciencias humanas. Buenos Aires: Siglo XXI.
  • García, M. A. (2011). El arte abstracto. Buenos Aires: Siglo XXI.
  • Hauser, A. (1964). Historia social de la literatura y el arte (vol. 2). Madrid: Ediciones Guadamarra.
  • Heidegger, M. (2000). El origen de la obra de arte. En: Arte y poesía (pp. 29-100). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
  • Lauria, A. (2003). El arte concreto en Argentina. Buenos Aires: Centro Virtual de Arte Argentino - Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires. Recuperado el 5 de febrero de 2018, de http://cvaa.com.ar/02dossiers/concretos/03_definicion.php.
  • Lucena, D. (2015). Contaminación artística. Vanguardia concreta, comunismo y peronismo en los años 40. Buenos Aires: Biblos.
  • Maldonado, T. (1953a). Problemas actuales de la comunicación. Nueva visión, (4), 21-25.
  • Maldonado, T. (1953b). Vordemberge-Gildewart y el tema de la pureza. Nueva visión, (2-3), 12-18.
  • Maldonado, T. (1949). El diseño y la vida social. Boletín 2 del Centro de Estudiantes de Arquitectura (2), 7-8.
  • Maldonado, T. (2003). El arte concreto y el tema de lo ilimitado. Notas para un estudio teórico. Zurich 1948. Buenos Aires: ramona.
  • Maldonado, T. (1946). Lo abstracto y lo concreto en el arte moderno. Revista Arte Concreto Invención (1), 5-7.
  • Maldonado, T. (1945). «Encuesta». Contrapunto. Año 1 (3) (en: Maldonado, Tomás. 1997. Escritos preulmianos. Buenos Aires: Infinito, 35-36).
  • Méndez Mosquera, C. A., & García, M. A. (2007). Notas sobre la revista nueva visión y sus recorridos. En: Tomás Maldonado, un itinerario (pp. 178-189). Buenos Aires: Museo Nacional de Bellas Artes.
  • Poggioli, R. (1964). Teoría del arte de vanguardia. Madrid: Revista de Occidente.
  • Rancière, J. (2013). El arte decorativo como arte social: el templo, la casa, la fábrica. París, Londres, Berlín. En: Aisthesis. Escenas del régimen estético del arte (pp. 159-181). Buenos Aires: Manantial.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.