Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Literature, political subjectivity and education. A Triad for Reflection

Abstract

Reading literature affects the subjective dimension of students and teachers, as well as readers and writ ers, and configures itself differently, taking into account the assymetry between agents. This article re- views the relation between the reading of literature and political subjectivity in the educational context, taking into account the importance given to the school and university as scenarios for the education of citizens. We propose that literature contributes decisively to the political configuration of children and young adults; this implies providing them with tools for the exercise of power and specifically oriented pedagogical action. The theorists discussed are Ruíz and Prada (2012), Nussbaum (1995, 1997, 2001, 2005, 2010) and Ricoeur (1996).

Keywords

Political subjectivity, Literature, Narrative identity, Reading education

PDF (Español) XML (Español)

References

  1. Altamirano, F. (2016). Didáctica de la literatura: ¿cómo se contagia la literatura? La Palabra, (28), 155-171. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.4813
  2. Aranzueque, G., & Gabilondo, A. (1999). Introducción. En Historia y narratividad (pp. 9-39). México: Paidós.
  3. Ávila, A. (2014). De la germinación de lo siniestro: La belleza en espejo roto. La Palabra, (24), 99-109. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.2505
  4. Bolívar, A. (2002). “¿De nobis ipsis silemus?”: Epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 4(1). Recuperado de http://redie.uabc.uabc.mx/vol4no1/contenido-bolivar.html
  5. Bolívar, C., & Gordo, A. (2016). Leer texto literario en la escuela: una experiencia placentera para encontrarse consigo mismo. La Palabra, (29), 199-211. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.n29.2016.5710
  6. Brijaldo, G. (2014). Interpretaciones íntimas sobre la escritura performativa. La Palabra, (24), 111-117. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.2506
  7. Campo, R., & Restrepo, M. (1999). Formación Integral. Modalidad de educación posibilitadora de lo humano. Bogotá: Formas en Educación, Pontificia Universidad Javeriana.
  8. Cárdenas, J. A. (2002). Pedagogía y vocación ética de la literatura. Revista Educación y Pedagogía, 14(32), 121-133. Recuperado de http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/revistaeyp/article/view/6738
  9. Carretero, M., & Kriger, M. (2010). Enseñanza de la historia e identidad nacional a través de las efemérides escolares. En M. Carretero & J. A. Castorina, La construcción del conocimiento histórico. Enseñanza, narración e identidades (pp. 57-80). Buenos Aires: Paidós.
  10. CD PHI 7 (Packard Humanities Institute)
  11. García-Dussán, É. (2016). Sobre el misterio estético en el texto literario: claves para una pedagogía de la literatura. La Palabra, (28), 141-154. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.4812
  12. González-Otero, A. (2016). Definiciones y aproximaciones teóricas al género de la literatura de viajes. La Palabra, (29), 65-78. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.n29.2016.5701
  13. González-Otero, A. (2017). El diario: La escritura autobiográfica en su dimensión sociocultural y sus posibilidades cognoscitivas y creativas. La Palabra, (30), 151-167. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.n30.2017.6961
  14. Higuera, G. (2016). De la estética de la recepción a la animación a la lectura: consideraciones teóricas para una propuesta de animación de la lectura literaria en espacios no convencionales. La Palabra, (28), 187-199. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.4815
  15. Kriger, M. (2010). Jóvenes de escarapelas tomar: escolaridad, comprensión histórica y formación política en la Argentina contemporánea. La Plata: UNLP. DOI: https://doi.org/10.35537/10915/26669
  16. Larrosa, J. (1998). La experiencia de la lectura. Estudios sobre Literatura y Formación. Barcelona: Editorial Laertes.
  17. López, H. (2016). Pedagogía, feminismo y emociones: una lectura de “Lección de cocina” de Rosario Castellanos. La Palabra, (29), 79-88. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.n29.2016.5702
  18. Nunes, B. (1996). Ética e Leitura. En Leitura: Teoria e Prática. Campinas: ALB.
  19. Nussbaum, M. (1995). Forma y contenido, filosofía y literatura. Estudios de Filosofía, (11), 43-105.
  20. Nussbaum, M. (1997). Justicia poética. La imaginación literaria y la vida pública. Barcelona: Andrés Bello.
  21. Nussbaum, M. (2001). El cultivo de la humanidad. Santiago de Chile: Editorial Andrés Bello.
  22. Nussbaum, M. (2005). El conocimiento del amor. Ensayos sobre filosofía y literatura. Madrid: Machado Libros.
  23. Nussbaum, M. (2010). Sin fines de lucro. Madrid: Katz Editores. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvndv60c
  24. Ortiz-Caraballo, C. (2016). Los Cuícatl de Acomiztli Netzahualcóyotl: entre el ritual y la estética del pueblo Nahual. La Palabra, (29), 45-63. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.n29.2016.5700
  25. Pinzón-Manrique, H. (2014). La literatura como in-corporación: el cuerpo como proceso. La Palabra, (24), 91-97. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.2504
  26. Prada, M. (2010). Lectura y subjetividad. Una mirada desde la hermenéutica de Paul Ricoeur. Bogotá: Uniediciones.
  27. Ricoeur, P. (1996). Sí mismo como otro. Madrid: Siglo XXI editores.
  28. Ricoeur, P. (1999). Historia y narratividad. México: Paidós.
  29. Ricoeur, P. (2004). Tiempo y narración I. México: Siglo XXI editores.
  30. Ruiz-Silva, A., & Prada, M. (2012). La formación de la subjetividad política. Propuestas y recursos para el aula. Buenos Aires: Paidós.
  31. Ruiz-Silva, A. y Carretero M. (2010). Ética, narración y aprendizaje de la historia nacional. En M. Carretero & J. A. Castorina, La construcción del conocimiento histórico. Enseñanza, narración e identidades. Buenos Aires: Paidós.
  32. Saavedra, S. (2017). Formación (Bildung) y creación literaria. "Llegar a ser lo que se es" en diversos mundos posibles. La Palabra, (31), 197-210. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.n31.2017.7267
  33. Sierra-Díaz, D. (2016). El Muntu: la diáspora del pensamiento filosófico africano en Changó, el gran putas de Manuel Zapata Olivella. La Palabra, (29), 23-44. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.n29.2016.5699
  34. Vargas Llosa, M. (2000). Un mundo sin novelas. Letras Libres, (22), 38-44.
  35. Vargas Quiroz, A. (2014). Me gustan tus ojos miopes (o del diálogo con Hélène Cixous para llevar al cuerpo, a la literatura, a la vida). La Palabra, (25), 143-156. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.2877
  36. Wilson, R. (2009). Filoctetes: a ferida e o arco. En Sófocles, Filoctetes (pp. 193-213). São Paulo: Editora 34.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.