Motorization vs. pedestrianization: an analysis of user perception in the historic center of Toluca
Abstract
Motorization in large cities currently constitutes a factor that demands alternatives for urban centres to recover their functionality and offer their inhabitants public spaces that prioritize social interaction. The objective of this article is to analyse the perception of the population that for some reason goes to the historic centre of the city of Toluca, Mexico, regarding its pedestrianization. For this purpose, a semi-structured survey was designed that collects the opinions of visitors to this polygon, considering the reasons for travel, costs, modes of transportation and their position in Favor of or against pedestrianization. The results indicate that, although there is a high percentage (69%) that supports initiatives to avoid traffic congestion and implement improvement actions, it is also a reality that pedestrianization cannot be total: 53.5% of the population is in favour of partially pedestrianizing, that is, only some roads, while 31% prefer to maintain the conditions as they currently are despite the negative effects that prevail. These figures reflect that the authorities responsible for urban mobility at the local and state level must take on the challenge of designing alternatives to move towards more sustainable schemes that counteract the externalities derived from the increase in the motorization rate in the historic centre of Toluca.
Keywords
motorization, pedestrianization, urban mobility, mode of transport
Author Biography
Alberto Ferriz Gómez
Maestro en Movilidad y Transporte por la Universidad Autónoma del Estado de México. Miembro de la Asociación Mexicana del Asfalto, Maestro invitado en la UAEMex FaPUR, U. Valle de Toluca. U Iberoamericana. Líneas de investigación: Movilidad, Transporte, Seguridad Vial, Auditoría Técnica de Operación, Peaje, Sistemas Inteligentes de Transporte. ORCID: https://orcid.org/0009-0007-4854-5893. E-mail: al_ferriz@yahoo.com
Juan Roberto Calderón Maya
Doctor en Urbanismo por la Universidad Autónoma del Estado de México. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores (SNI) nivel I. Integrante del Cuerpo Académico Planeación, Urbanismo y Medio Ambiente (CAPUMA) nivel consolidado. Perfil PRODEP. Líneas de investigación: Planeación urbana y ambiental, Movilidad urbana. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6584-8868. ResearcherID: B16042016. E-mail: jrcalderonm@uaemex.mx
Verónica Miranda Rosales
Doctora en Urbanismo por la Universidad Autónoma del Estado de México. Integrante del Cuerpo Académico Planeación, Urbanismo y Medio Ambiente (CAPUMA) nivel consolidado. Perfil PRODEP. Líneas de investigación: Planeación ambiental, Sustentabilidad ambiental y Ordenamiento del territorio. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2710-5155. ResearcherID: B35212016. E-mail: vmirandar@uaemex.mx
References
- Agencia d'Ecologia Urbana de Barcelona (6 de octubre de 2015). Qué son las supermanzanas y cómo benefician a las ciudades. [Video]. https://www.youtube.com/watch?v=TQssmd5Z9Es&t=62s
- Ayuntamiento de Toluca (2019). Plan de Desarrollo Municipal de Toluca 2019-2021. Gaceta Municipal.
- Ayuntamiento de Toluca (2012). Acuerdo de Decreto para el centro histórico de Toluca. Gaceta Municipal Especial, 13 de junio.
- Blanchar, C. (2023, marzo 29). Crear calles peatonales con más verde en Barcelona mejora la salud mental. El País. https://elpais.com/espana/catalunya/2023-03-29/crear-calles-peatonales-con-mas-verde-en-barcelona-mejora-la-salud-mental.html
- Capron, G., Monnet, J., & López, R. (Coord.) (2022). Banquetas: el orden híbrido de las aceras en la Ciudad de México y su área metropolitana. Universidad Autónoma Metropolitana-Azcapotzalco.
- Centro Mario Molina para Estudios Estratégicos sobre Energía y Medio Ambiente (2014). Estudio del Sistema Integral de Movilidad Sustentable para el valle de Toluca. Centro Mario Molina.
- Colegio Nacional de Abogados Municipalistas (2022). Enciclopedia de los municipios y delegaciones de México.,. https://www.derechomunicipal.org.mx/single-post/2018/07/24/enciclopedia-de-los-municipios-y-delegaciones-de-m%C3%A9xico
- Federación Española de Municipios y Provincias & Red Española de Ciudades por el Clima (2008). Diseño y elaboración de encuestas locales de movilidad sostenible. https://redciudadesclima.es/proyectos?field_categoria_proyecto_target_id=17
- Galindo Trejo, J. (2013). La traza urbana de ciudades coloniales en México. Ibero-Amerikanisches Institut Preuβischer Kulturbesitz.
- Gené, G. & Ferré, J. (2014). Peatonalización de Nueva York. Paisea: revista de paisajismo, 29, 80-86. https://www.paisea.com/wp-content/uploads/PAISEA-29-ART-2a.pdf
- Instituto Municipal de Planeación (Implan) Toluca (2021a). Información sociodemográfica del municipio de Toluca de acuerdo a ITER de localidades del censo de población y vivienda 2020, Inegi. Gobierno Municipal de Toluca. https://www2.toluca.gob.mx/wp-content/uploads/2021/08/tol-pdf-umplan-Informacion-sociodemografica-Toluca-2020-Implan.pdf
- Instituto Municipal de Planeación (Implan) Toluca (2021b). Nuevo sistema de paradas de transporte público en el Municipio de Toluca. https://www2.toluca.gob.mx/wp-content/uploads/2021/12/tol-pdf-imp-Nuevo-sistema-paradas-TP-Toluca.pdf
- Instituto de Políticas para el Transporte y el Desarrollo (ITDP). (2012). Planes Integrales de Movilidad. Lineamientos para una movilidad urbana sustentable. ITDP
- Instituto Nacional de Estadística y Geografía (Inegi) (2020). Censo de población y vivienda 2020. https://www.inegi.org.mx/programas/ccpv/2020/
- Pérez, J. (2017, abril 20). La historia de Manhattan, el corazón de Nueva York. https://istoriamundial.wordpress.com/2017/07/01/la-historia-de-manhattan-el-corazon-de-nueva-york/#:~:text=La%20historia%20dice%20que%20Manhattan,%2C%20revoluciones%2C%20progresos%2C%20atentados%E2%80%A6
- Robayo Castiblanco, A. (2016). Gestión de zonas sin tráfico en centros históricos. Estudio de caso. Análisis de las estrategias de peatonalización en el centro histórico de Bogotá. 1980-2014. [Tesis de grado]. Universidad del Rosario.
- Secretaría de Desarrollo Urbano y Vivienda (2017). Criterios para el ordenamiento del espacio público. Gobierno del Distrito Federal.