Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Sports practices and leisure in the “Periférico Oriente linear park” in Iztapalapa, Mexico City, 2020-2022

Abstract

Sports practices and leisure are necessary elements for socialization and the physical and emotional well-being of people, especially in large Latin American cities where public spaces dedicated to carrying out these activities are increasingly scarce and insufficient in the face of growth. urban. Therefore, this research analyses the sports and leisure practices that are presented in the Periférico Oriente linear park after its renovation, as well as the infrastructure of the place to know if it responds to the needs of the  population or not, and if the park is a space for recreation, meeting and social integration. To do this, direct observation was used as an ethnographic method, which allowed us to investigate the different uses and forms of appropriation that the different users make of the park, and surveys were carried out on the users and semi-structured interviews with the instructors of the sports practices. In both instruments, the following items were addressed: general data, safety, equipment and maintenance of the park, uses, sports and leisure practices, and what the park represents. It was identified that the renovation of the linear park has allowed an appropriation of the place through new sports practices such as calisthenics, aerial dance, skating and soccer, and other recreational and leisure activities such as walks, children’s games, rest, coexistence, cinema, music and workshops. All of this has had an impact on the lives of the people who are part of that space.

Keywords

public space, leisure, urban parks and recreation, geography

PDF (Español)

Author Biography

Jonni Mendez Atempa

Geógrafo. Licenciado en Geografía por la Universidad Nacional Autónoma de México. Estudiante de la Maestría en Planeación y Políticas Metropolitanas de la Universidad Autónoma Metropolitana, unidad Azcapotzalco, México.

Maria Guadalupe Avila Reyes

Geógrafa. Maestra en Estudios Regionales por el Instituto de Investigaciones Dr. José María Luis Mora. Estudiante del Doctorado en Estudios del Desarrollo en el Instituto de Investigaciones Dr. José María Luis Mora, México.


References

  1. Aguilar, L. (2013). Tiempo libre, ocio y recreación, pensamiento crítico en México. Educación Física y Deporte, 31(2), 1097-1106. https://doi.org/10.17533/udea.efyd.14413
  2. Alcaldía de Iztapalapa (2021). ¿Qué son las Utopías? https://www.culturaiztapalapa.com/cultura-en-utop%C3%ADas
  3. Autoridad del Espacio Público (AEP) (2016). Informe anual. https://ciudadsaludable.files.wordpress.com/2021/03/2016-aep-informe-de-actividades.pdf
  4. Borja, J. & Muxi, Z. (2000). El espacio público, ciudad y ciudadanía. Electa. https://www.researchgate.net/profile/ZaidaMartinez/publication/31731154_El_espacio_publico_ciudad_y_ciudadania_J_Borja_Z_Muxi_prol_de_O_Bohigas/links/543fbcd00cf2be1758cf9779/El-espacio-publico-ciudad-y-ciudadania-J-Borja-Z-Muxi-prol-de-O-Bohigas.pdf
  5. Colectivo Escala Urbana (2023). Parques lineales, elevados y vías verdes. https://colectivoeu.wixsite.com/colectivoeu/post/parques-lineales-elevados-y-v%C3%ADas-verdes
  6. Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social (Coneval) (2015). Pobreza a nivel municipio 2015. Ciudad de México (D. F.). https://www.coneval.org.mx/coordinacion/entidades/DistritoFederal/Paginas/pobreza_municipal2015.aspx
  7. Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social (Coneval) (2020). Índice de rezago social 2000-2020. https://www.coneval.org.mx/Medicion/IRS/Paginas/Indice_de_Rezago_Social_2020_anexos.aspx
  8. Constitución Política de la Ciudad de México (2017). https://infocdmx.org.mx/documentospdf/constitucion_cdmx/Constitucion_%20Politica_CDMX.pdf
  9. Dumazedier, J. (1971). Realidades del ocio e ideologías. En J. Dumazedier et al., Ocio y sociedad de clases (pp. 9-45). Fontanella.
  10. Gobierno de la Ciudad de México (2023). Programa Pilares CDMX. https://pilares.cdmx.gob.mx/
  11. Gobierno del Distrito Federal (2011). Carta de la Ciudad de México por el Derecho a la Ciudad. https://hic-al.org/wp-content/uploads/2019/02/CARTA_CIUDAD_2011-muestra.pdf
  12. Gutiérrez, M. (2004). El valor del deporte en la educación integral del ser humano. Revista de Educación, 335, 105-126. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:1ea03671-4ead-42b8-8731-50d39893a0ef/re33510-pdf.pdf
  13. Instituto de Deporte de la Ciudad de México (2023). Ponte Pila. https://indeporte.cdmx.gob.mx/ponte-pila
  14. Instituto Nacional de Estadística y Geografía (2022). Encuesta Nacional de Victimización y Percepción sobre Seguridad Pública (ENVIPE) 2022. https://www.inegi.org.mx/contenidos/programas/envipe/2022/doc/envipe2022_presentacion_nacional.pdf
  15. Jaramillo, P., Villamil, A., & Bañales, J. (2008). Espacio público y derecho a la ciudad. La política del espacio público físico y la venta informal en Bogotá. ONU-Habitat. https://unhabitat.org/espacio-publico-y-derecho-a-la-ciudad-la-politica-de-espacio-publico-fisico-y-la-venta-informal-en
  16. Jociles, M. (2018). La observación participante en el estudio etnográfico de las prácticas sociales. Revista Colombiana de Antropología, 54(1), 121-150. https://doi.org/10.22380/2539472X.386
  17. Lindón, A. (2007). La ciudad y la vida urbana a través de los imaginarios urbanos. Revista EURE (Santiago), 33(99), 7-16. https://dx.doi.org/10.4067/S0250-71612007000200002
  18. Marcopark (2021). Parques urbanos: ¿qué son, funciones y cómo diseñarlos? https://marcopark.mx/parques-urbanos/
  19. Organización de las Naciones Unidas (ONU) (1948). Declaración Universal de los Derechos Humanos. https://www.un.org/es/about-us/universal-declaration-of-human-rights
  20. Pascucci, M. (2012). El ocio como fuente de bienestar y su contribución a una mejor calidad de vida. Calidad de Vida y Salud, 5(1). http://revistacdvs.uflo.edu.ar/index.php/CdVUFLO/article/view/76
  21. Ramírez, W., Vinaccia, S., & Suárez, G. (2004). El impacto de la actividad física y el deporte sobre la salud, la cognición, la socialización y el rendimiento académico: una revisión teórica. Revista de Estudios Sociales, 18, 67-75. https://doi.org/10.7440/res18.2004.06
  22. Secretaría de Medio Ambiente (Sedema) (2017). Inventario de Áreas Verdes. https://sedema.cdmx.gob.mx/programas/programa/inventario-de-areas-verdes
  23. Secretaría de Obras y Servicios (2019). Sembrando Parques. Recuperación de espacios públicos. https://sembrandoparques.cdmx.gob.mx/storage/app/media/sembrando-parques-rehabilitacion-espacios-publicoscompressed.pdf
  24. Téllez, Y. & Castro, J. (2020). Parques urbanos de la Ciudad de México: ¿son suficientes? En J. G. Zamora (coord.), Factores críticos y estratégicos en la interacción territorial desafíos actuales y escenarios futuros. Universidad Nacional Autónoma de México y Asociación Mexicana de Ciencias para el Desarrollo Regional. http://ru.iiec.unam.mx/5204/
  25. Valdez, V., Rivera, E., & Gaudino, E. (2020). Parques urbanos: un enfoque para su estudio como espacio público. Intersticios Sociales, 19, 67-86. https://doi.org/10.55555/IS.19.277

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.