Reflections about Inclusive Education in Colombia: State of topic
Abstract
This article is a documentary review of academic articles published in specialized journals, related to inclusive education and the teaching of English in Colombia, in a period of time between 2006 and 2019. A rigorous content analysis was carried out with instruments of information gathering such as: thematic files and categorical matrices. The results were grouped into the following categories: concept of inclusive education; legislation and regulations; experiences in educational contexts; studies on inclusive education and ways of teaching. It is concluded that, despite the efforts made by the Colombian government, educational institutions, teachers and researchers, more research is still required on the teaching of English to inclusion students to guarantee quality education to this student population.
Keywords
Inclusive education, learning, teaching, bilingual education
References
- Acevedo, S. (2014). Inclusión digital y educación inclusiva. Aportes para el diseño de proyectos pedagógicos con el uso de tecnologías de la comunicación. Revista de investigaciones UNAD, 13(1), 41-57. http://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/revista-de-investigaciones-unad/article/view/1130/1328
- Acevedo, S. (2016). Reflexiones éticas sobre gestión de la diversidad en educación superior inclusiva. Praxis & saber, 7(15), 147 – 164. http://dx.doi.org/10.19053/22160159.v7.n15.2016.5727
- Acosta, L., Lugo, J., & Solano, F. (2017). Educación inclusiva en las instituciones educativas de Caicedonia Valle del Cauca, Colombia. Prospectiva, (25), 113-140. http://www.scielo.org.co/pdf/prsp/n25/2389-993X-prsp-25-00113.pdf
- Agudelo, G., Bedoya, M., & Correa, J. (2014). Formación de docentes participantes en el programa de educación inclusiva con calidad en Colombia. Revista latinoamericana de educación inclusiva, (9), 43-61. https://www.mendeley.com/catalogue/f4555324-b8a3-3675-8844-4f311ddaf6b5/
- Agudelo, M., & Hurtado, L. (2014). Inclusión educativa de las personas con discapacidad en Colombia. Movimiento y salud, 2(1), 45-55. http://riberdis.cedd.net/handle/11181/4889
- Alarcón, M., Bonilla, N., Carrillo, S., Forgiony, J., Montanchez, M., & Rivera Porras, D. (2018). Prácticas pedagógicas frente a la educación inclusiva desde una perspectiva docente. Espacios, 39(17), 15–33.
- Alfaro, C. (2015). La investigación como estrategia pedagógica en la Guajira, desde una perspectiva de la inclusividad y diversidad como nuevo paradigma para el desarrollo de habilidades, destrezas y competencias. Educación y ciudad, (29), 150-162. http://repositoryinst.uniguajira.edu.co:8080/xmlui/handle/123456789/53
- Arias, L., Montoya, M., & Zuluaga, A. (2016). Proyecto mosqueteros: una propuesta de intervención en el aula para favorecer los procesos de inclusión escolar. Pensamiento psicológico, 14(1), 77-88. http://dx.doi.org/10.11144/Javerianacali.PPSI14-1.pmpi
- Arizabaleta, M., & Ochoa, A. (2016). Hacia una educación superior inclusiva en Colombia. Pedagogía y saberes (45), 41 – 52.
- Ballesteros, B., Iriarte, F., Jabba, D., Ordoñez, M., Ricardo, C., Said, E., & Vergara, E. (2015). Fortalecimiento pedagógico en las universidades en Colombia a través de las TIC. Caso de la región Caribe. Educación XX1, 18(2), 277-304.
- Beltrán, Y., Martínez, Y., & Vargas, B. (2015a). El sistema educativo colombiano en camino hacia la inclusión: avances y retos. Educación y educadores, (18), 65–72. http://dx.doi.org/10.5294/edu.2015.18.1.4
- Beltrán, Y., Martínez, Y., & Torrado, O. (2015b). Creación de una comunidad de aprendizaje: una experiencia de educación inclusiva en Colombia. Encuentros, 13(2), 57-72. http://dx.doi.org/10.5569/2340-5104.02.02.05
- Bermúdez, G., Cuervo, G., Flórez, R., & Moreno, M. (2009). Lineamientos de política para la atención educativa de poblaciones en situación de discapacidad en las instituciones de educación superior en Colombia. Fonoaudiología Iberoamericana, (9), 11-24. https://arete.ibero.edu.co/article/view/393
- Blanco, R. (2004). La equidad y la inclusión social: uno de los desafíos de la educación y la escuela de hoy. Revista Electrónica Iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación, (4), 1696-4713.
- Calvo, G. (2013). La formación de docentes para la inclusión educativa. Páginas de educación, 6(1), 13-33.
- Canal, J. (2014). Discapacidades en la escuela. Revista de Investigación Silogismo, 1(14), 116-120.
- Cardona, H. (2013). Perspectiva topológica de la inclusión en la educación superior. Espiral, Revista de Docencia e investigación, 3(2), 41-52.
- Cobos, A., & Moreno, M. (2014) Educación superior y discapacidad: análisis desde la experiencia de algunas universidades colombianas. Revista española de discapacidad, (2), 93-101.
- Correa, L., & Rúa, J. (2018). La trampa de la educación especial: rodeos y laberintos jurisprudenciales para garantizar el derecho a la educación inclusiva de las personas con discapacidad. Revista de derecho del estado, (41), 97-118.h ttps://doi.org/10.18601/01229893.n41.04
- Coy, L., Martín, E., & Sarmiento, P. (2013). Educación inclusiva y diversidad funcional en la universidad. Revista facultad de medicina, 61 (2), 195 – 204. http://riberdis.cedd.net/handle/11181/4525
- Díaz, L., & Rodríguez, L. (2016). Educación inclusiva y diversidad funcional: conociendo realidades, transformando paradigmas y aportando elementos en la práctica. Revista del instituto de estudios educación universidad del norte, (24), 43-61. http://dx.doi.org/10.14482/zp.24.8721
- Fernández, F., & Duarte, J. (2016). Retos de la inclusión académica de personas con discapacidad en una universidad pública de Colombia. Formación universitaria,9 (4), 95-104. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062016000400011
- Gómez, M. (2015). Derecho a la educación superior inclusiva para grupos de especial protección. Educación y desarrollo social, (9), 10-27.
- González, M. (2017). Diálogos de saberes. Las homogeneizaciones–diversidades y las exclusiones–inclusiones en la educación colombiana, narrativas autobiográficas. Revista de pedagogía, (38), 211-248.
- Gutiérrez, M. (2017). Repensar el papel del diálogo para la inclusión social, la responsabilidad política y la educación dialógica. Actualidades pedagógicas, (69), 15-47. http://dx.doi.org/10.19052/ap.3765
- Hernández, E., & Velásquez, J. (2016). Comprensiones del discurso normativo sobre inclusión educativa en Colombia. El Ágora U.S.B., 16(2), 493-512.
- Jaraba, L. (2015). Experiencias relacionadas con la implementación de políticas de inclusión social en educación a distancia. Espiral, (5), 111-126. http://dx.doi.org/10.15332/erdi
- Martínez, A., Uribe, A., & Velazquez, H. (2015). La discapacidad y su estado actual en la legislación colombiana. Duazary, (12), 49-58.
- Materón, S. (2016). Principios de equidad e igualdad: una perspectiva inclusiva para la atención educativa de las poblaciones con discapacidad en Colombia. Revista colombiana de bioética. 11(1), 25-153. https://doi.org/10.18270/rcb.v11i1.1817
- Montaño, J., & Vera, E. (2012). Inclusive English classrooms: requirements, implications and limitations. -A qualitative case study-. Folios, (36), 77-95.
- Mosquera, O., Cárdenas, M., & Nieto, M. (2018). Pedagogical and research approaches in inclusive education in ELT in Colombia: Perspectives from some Profile journal authors. Profile: Issues in Teachers’ Professional Development, (20), 231-246. https://doi.org/10.15446/profile.v20n2.72992.
- Motta, E. (2017) Caracterización de estudios e investigaciones sobre la relación entre necesidades educativas especiales con población sorda y representaciones sociales desde la inclusión. Actualidades pedagógicas, (70), 97-121. http://dx.doi.org/10.19052/ap.4109
- Orjuela, G. (2010) El interés por la diferencia en el mundo contemporáneo: ¿Una posibilidad para pensar hoy la educación especial?. Praxis & Saber. 1(1), 217-233.
- Padilla, A. (2011). Inclusión educativa de personas con discapacidad. Revista colombiana de Psiquiatría, 40(4), 670-699.
- Parra, C. (2011). Educación inclusiva en un modelo de diversidad humana. Educación y desarrollo social, 5(1), 139-150.
- Pérez, L. (2016). Praxis inclusiva, para la atención de necesidades educativas especiales en el sector rural de Bucaramanga. Praxis & saber, 7(15). 127 – 145. http://dx.doi.org/10.19053/22160159.v7.n15.2016.5726
- Quinceno, E., Tamayo, W., & Velásquez, Y. (2016). Construcción de planeaciones pedagógicas para la educación inclusiva. Actualidades investigativas en educación, 16(3), 1-35. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v16i3.26113
- Ramírez, W. (2017). La inclusión: una historia de exclusión en el proceso de enseñanza–aprendizaje. Cuadernos de lingüística hispánica, (30), 211-230.
- Rivera de Antonio, F. (2017). El síndrome asperger: estrategias, soluciones para una inclusión efectiva. Actualidades pedagógicas, (69), 133-165. http://dx.doi.org/10.19052/ap.4078
- Robayo, L. & Cárdenas, M. (2017). Inclusive education and ELT policies in Colombia: Views from some PROFILE journal authors. PROFILE Issues in Teachers’ Professional Development, (19), 121-136. https://www.crossref.org/iPage?doi=10.15446%2Fprofile.v19n1.61075
- Romero, M., & Urrego, S. (2016). Inclusión de personas con discapacidad sensorial (ciegos y sordos) en los programas de formación musical universitaria en la ciudad de Bogotá, D.C. Uni-pluri/versidad, 16(2), 27-40.
- Rojas, L., Arboleda, N., & Pinzón, L. (2018). Caracterización de población con discapacidad visual, auditiva, de habla y motora para su vinculación a programas de pregrado a distancia de una universidad de Colombia. Revista Electrónica Educare, 22(1), 1-28. http://dx.doi.org/10.15359/ree.22-1.6
- Tilano-Vega, L., Cardenas-Torres, A., Betancur-Caro, I. Rivera-Muñoz, L., Gómez-Gómez, B., Arango-Restrepo, J., Moreno-Asprilla, R., & Jaramillo-
- Velázquez, A. (2014). Tools facilitating communication for the deaf. Educación y Educadores, (17), 468-480. http://dx.doi.org /10.5294/edu.2014.17.3.4
- Vaillant, D. (2011). Preparing teachers for inclusive education in Latin America. Prospects, 137(1). 385. http://dx.doi.org /10.1007/s11125-011-9196-4
- Vásquez, D. (2015). Políticas de educación inclusiva: Una comparación entre Colombia y Chile. Educación y educadores, (18), 45-61. http://dx.doi.org /10.5294/edu.2015.18.1.3
- Yarza, A., Rojas, H., & López, J. (2013). Discapacidad y educación superior: las contiendas por la participación y la ciudadanía de las reformas neoliberales de la universidad y la educación superior en Colombia. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 8(1), 35-49. http://ayura.udea.edu.co:8080/jspui/handle/123456789/3175
- Yarza de los Ríos, V. (2011). Educadores especiales en la educación inclusiva como reforma y práctica de gubernamentalidad en Colombia: ¿perfil personal o productor de saber? Curriculum sem fronteiras, 11(1), 34-41. http://200.24.17.10/handle/10495/3924