Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Teachers’ Perceptions about Change in Times of Pandemic

Abstract

The pandemic caused by Covid-19 has transformed all sectors. In education, challenges are assumed to give continuity to the processes in a virtual way, however, until now they do not transcend the use of technological tools that are far from becoming models of virtual education. This work was interested in knowing the perceptions of teachers about the change generated by the pandemic, which guides the design of training plans in institutions. In the same way, it presents a change management model that can be adapted to specific situations and needs, with which it is intended to help managers of educational institutions to properly lead the change the challenges they face. For this, an online questionnaire was applied to teachers of educational institutions of all levels. The results show the need to implement learning models in virtual environments, as well as the urgency of dealing with the anguish of teachers at this time of transition, through the facilitating strategies for change that are presented in the proposed model.

Keywords

organizational change, management education, pandemic, online education, organizational change model

PDF (Español)

References

Acevedo, G., & Padierna Cardona, J. (2018). Resultados de un plan de formación dirigido a auxiliares deportivos vinculados a un Centro de Iniciación y Formación Deportiva. Revista de Educación Física, 7(3), 10–23. https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/336422
Álvarez, O., & Zapata, D. (2002). La enseñanza virtual en la educación superior. Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior.
Barbera, N., Hernández, E., & Vega, A. (2020). Desafíos de la gestión pedagógica en la virtualidad ante la crisis del COVID-19. Revista Disciplinaria En Ciencias Económicas y Sociales, 2(Especial), 43–48. https://doi.org/10.47666/summa.2.esp.05
Barsky, O. (2012). Acerca de los rankings internacionales de las universidades y su repercusión en Argentina. Debate Universitario, 1(1), 30–78.
Becerra P., G. (2017). La Educación Virtual: Retos y Desafíos en Colombia. Revista Empresarial y Laboral. https://revistaempresarial.com/educacion/virtual/la-educacion-virtual-retos-desafios-colombia/
Bengoetxea, E. (2012). Higher Education Governance Reform in Practice. Matching Institutional Implementation Practices and Policies. Revista de Universidad y Sociedad Del Conocimiento, 9(2), 267–279. https://doi.org/10.7238/rusc.v9i2.1415
Buendía Espinosa, A. (2020). Desafíos de la educación superior en tiempos de pandemia: la contingencia inesperada. Revista Reporte CESOP, (132), 25-32. http://www5.diputados.gob.mx/index.php/camara/Centros-de-Estudio/CESOP/Tema-Covid-19/Reporte-CESOP.-Covid-19-La-Humanidad-a-Prueba.-Edicion-Especial.-Num.-132-mayo-2020
Cardona, L. (2017). El cambio organizativo en las instituciones de educación superior. [Tesis doctoral, Universidad de Valencia]. http://roderic.uv.es/handle/10550/61016
Cardona, L., Pardo de Val, M., & Dasí, A. (2020). El cambio organizativo en la educación superior en Colombia: Perspectivas y retos. Revista de Docencia Universitaria, 18(1), 249–273. https://doi.org/10.4995/redu.2020.12878
Casani, F., & Rodríguez Pomeda, J. (2015). Cambios y tendencias en la educación superior: los retos para la universidad. Encuentros Multidisciplinares, 17(49), 1–10. https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/678635/EM_49_4.pdf?sequence=1
Chávez, N., & Cardona, L. (2019). La gestión del cambio organizacional: el caso de la Corporación Deportiva Los Paisitas. Revista de Educación Física, 8(4), 67–77. https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/337343
Clarke, M. (2007). The Impact of Higher Education Rankings on Student Access, Choice, and Opportunity. Higher Education in Europe, 32(1), 59–70. https://doi.org/10.1080/03797720701618880
De Wit, H. (2020). Internationalization of higher education: The need for a more ethical and qualitative approach. Journal of International Students, 10(1), 1-4. https://doi.org/10.32674/jis.v10i1.1893
Dee, J., & Leisyte, L. (2017). Knowledge sharing and organizational change in higher education. Learning Organization, 24(5), 355–365. https://doi.org/10.1108/TLO-04-2017-0034
Didriksson, A. (2008). Contexto global y regional de la Educación Superior en América Latina y El Caribe. En L. Gazzola, & A. Didriksson. (Coord.), Tendencias de la Educación Superior en América Latina y el Caribe (pp. 1–43). UNESCO.
Erkkilä, T. (2014). Global university rankings, transnational policy discourse and higher education in Europe. European Journal of Education, 49(1), 91–101. https://doi.org/10.1111/ejed.12063
Erwin, D., & Garman, A. (2010). Resistance to organizational change: linking research and practice. Leadership & Organization Development Journal, 31(1), 39–56. https://doi.org/10.1108/01437731011010371
Friedrich, P. (2019). Organizational Change in Higher Education Ministries in Light of Agencification: Comparing Austria and Norway. Higher Education Policy, 1–21. https://doi.org/10.1057/s41307-019-00157-x
Garcés, J., & Mora, C. (2020). Estrategias de aprendizaje para mitigar la deserción estudiantil en el marco de la Covid-19. Revista Disciplinaria En Ciencias Económicas y Sociales, 2(Especial), 49–55. www.doi.org/10.47666/summa.2.esp.06
García-Planas, M., & Taberna, J. (2021). Transición de la docencia presencial a la no presencial en la UPC durante la pandemia. International Journal of Educational Research and Innovation, 15, 177–187. https://upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/download/5015/4537
Guido, E. (2005). Acreditación: ¿Calidad o Instrumento de Legitimación para la Educación Superior?. Actualidades Investigativas En Educación, 5, 1-20. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44759907
Herrington, C., & Summers, K. (2014). Global pressures on education research: quality, utility, and infrastructure. Asia Pacific Education Review, 15, 339–346. https://doi.org/10.1007/s12564-014-9328-7
Invernizzi, E., & Romenti, S. (2012). Identity, communication and change management in Ferrari. Corporate Communications: An International Journal, 17(4), 483–497. https://doi.org/10.1108/13563281211274194
Jorritsma, P., & Wilderom, C. (2012). Failed culture change aimed at more service provision: a test of three agentic factors. Journal of Organizational Change Management, 25(3), 364–391. https://doi.org/10.1108/09534811211228102
Kienle, A., & Loyd, N. (2005). Globalization and the Emergence of Supranational Organizations: Implications for graduate programs in higher education administration. College Student Journal, 39(3), 580–587.
Kotter, J., & Schlesinger, L. (2008). Choosing Strategies for Change. Harvard Business Review, 1–8. https://projects.iq.harvard.edu/files/sdpfellowship/files/day3_2_choosing_strategies_for_change.pdf
Lee, J. (2004). Globalization and Higher Education: A South Korea Perspective. Online Submission, Globalization, 4(1), 1–28. https://eric.ed.gov/?id=ED490410
Lewin, K. (1988). La Teoría del Campo en la Ciencia Social. Paidós.
López, T., Cardona, L. M., & Padierna, J. C. (2019). Formación permanente de los profesores de práctica del Instituto Universitario de Educación Física de la Universidad de Antioquia. Revista de Educación Física, 8(3), 65–96. https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/336974
Macías, M. (2016). Gestión del cambio y planificación estratégica en Instituciones de Educación Superior. Palermo Business Review, (13), 51–72. https://www.palermo.edu/economicas/cbrs/pdf/pbr12/PBR_13_04.pdf
Marcellán, F. (2005). Criterios de garantía de calidad en educación superior: praxis europea. Educatio, (23), 15–32. https://revistas.um.es/educatio/article/view/119
Martínez-Garcés, J., & Garcés-Fuenmayor, J. (2020). Competencias digitales docentes y el reto de la educación virtual derivado de la covid-19. Educación y Humanismo, 22(39), 1–16. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4114
Mitre, M. (2009). TESQUAL: propuesta de microtesauro para el ámbito de la gestión de calidad en el Espacio Europeo de Educación Superior. Revista Española de Documentación Científica, 32(2), 66–82. https://doi.org/10.3989/redc.2009.2.663
Morales, C., Reyes, L., Medina, M., & Villon, A. (2019). Competencias digitales en docentes: desafío de la educación superior. Reciamuc, 3(3), 1006–1034. https://doi.org/10.26820/reciamuc/3.(3).julio.2019.1006-1034
Moreno, C. (2014). Políticas, incentivos y cambio organizacional en la educación superior en México. Editorial Universitaria; Libros UDG.
Morey, A. (2004). Globalization and the emergence of for-profit higher education. Higher Education, 48, 131–150. https://doi.org/10.1023/B:HIGH.0000033768.76084.a0
Negrete, C. (2012). Gestión del cambio organizacional. Revista académica Contribuciones a La Economía, (9), 1-17. https://www.eumed.net/ce/2012/cnj.html
Ojeda, R., & Agüero, F. (2019). Globalización, Agenda 2030 e imperativo de la educación superior: reflexiones. Conrado, 15(67), 125–134.
Padierna, J., González, E., & Cardona, L. (2015). Metodología experiencial: una ruta para la enseñanza aprendizaje de la educación física en la educación superior. Universidad de San Buenaventura.
Padierna, J. (2020). La formación profesional en gestión de instalaciones deportivas: revisión documental. Revista de Educación Física, 9(1), 72–89. https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/340134
Padierna, J., Cachón, J., & Díaz, A. (2018). Estrategias de formación permanente para gestores de instalaciones y equipamientos deportivos en las municipalidades de la región de Antioquia en Colombia. Revista Española de Educación Física y Deportes, 422(3), 115–133. https://www.reefd.es/index.php/reefd/article/view/684/0
Penrose, E. (2009). The Theory of the Growth of the Firm (4 Ed.). Oxford University Press.
Quintana-Baker, M., & Covington, B. (2010). Higher education, globalization and economic development in Virginia. State Council of Higher Education for Virginia. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED511011.pdf
Ramírez-Gutiérrez, Z., Barachina-Palanca, M., & Ripoll-Feliu, V. (2019). Divulgación de rankings universitarios y eficiencia en educación superior. Análisis bibliométrico y sistémico. Revista de Educación, (384), 247–286. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2019-384-412
Rodríguez-Ponce, E., & Palma-Quiroz, Á. (2010). Challenges for Higher Education in Knowledge Economy. Ingeniare, (18), 8–14. https://www.ingeniare.cl/index.php?lang=en&option=com_ingeniare&view=va&aid=175&vid=67
Rosario-Rodríguez, A., González-Rivera, J. A., Cruz-Santos, A., & Rodríguez-Ríos, L. (2020). Demandas Tecnológicas, Académicas y Psicológicas en Estudiantes Universitarios durante la Pandemia por COVID-19. Revista Caribeña de Psicología, 4(2), 176–185. https://doi.org/10.37226/rcp.v4i2.4915
Salinas, O. (2005). Tendencias mundiales que afectan la educación superior. Universidad & Empresa, 7(9), 42–65.
Sorroza, N., Jinez, J., Rodríguez, J., Caraguay, W., & Sotomayor, M. (2018). Las Tic y la resistencia al cambio en la Educación Superior. Revista Científica Mundo de La Investigación y El Conocimiento, 2(2), 477–495. https://doi.org/10.26820/recimundo/2.(2).2018.477-495
Sponsler, B. (2009). The Role and Relevance of Rankings in Higher Education Policymaking. Issue Brief. Institute for Higher Education Policy. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED506752.pdf
Sursock, A., & Smidt, H. (2010). Trends 2010: A decade of change in European Higher Education. European University Association.
Syahmi, A., Fadzil, A., Hassan, R., Abdul, S., Mohamad, N., Izzuddin, M., Eimer, A.-A., & Ali, R. (2019). Towards a successful organizational change: the role of dialogic communication. International Journal of Asian Social Science, 9(1). 86-95 https://doi.org/10.18488/journal.1.2019.91.86.95
Tang, C., & Gao, Y. (2012). Intra-department communication and employees´reaction to organizational change: The moderating effect of emotional intelligence. Journal of Chinese Human Resource Management, 3(2), 100–117. https://doi.org/10.1108/20408001211279210
Vaira, M. (2004). Globalization and Higher Education Organizational Change: A Framework for Analysis. Higher Education, 48(4), 483–510. https://link.springer.com/article/10.1023/B:HIGH.0000046711.31908.e5
Valdés, M. (2019). Internacionalización del currículo universitario virtual en el contexto de la globalización. Revista de Estudios Interdisciplinarios En Ciencias Sociales, 21(3), 754–775.https://doi.org/10.36390/telos213.13
Villén, C. (2020). El profesorado y las tecnologías en tiempos de confinamiento por la pandemia Covid-19. Creencias sobre actitudes, formación, competencia digital e importancia de las TIC en educación [Tesis de maestría, Universidad de Salamanca]. https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/143691/TFM_VillénSánchezC_Profesoradoytecnologías.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Williams, R., de Rassenfosse, G., Jensen, P., & Marginson, S. (2013). The determinants of quality national higher education systems. Journal of Higher Education Policy and Management, 35(6), 599–611. https://doi.org/10.1080/1360080X.2013.854288
De Wit, H., Jaramillo, C., Gacel-Avila, J., & Knight, J. (2005). Educación Superior en América Latina: La dimensión Internacional. Banco Mundial; Mayol Ediciones.
Yilmaz, S. (2013). The impact of change management on the attitudes of Turkish security managers towards change: A case study. Journal of Organizational Change Management, 26(1), 117–138. https://doi.org/10.1108/09534811311307941

Downloads

Download data is not yet available.