Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Strengthening critical thinking in the mathematics classroom: a pandemic experience.

Abstract

The objective of this research was to strengthen the critical thinking of high school students, through the analysis of social situations of their interest, so that the use of mathematical concepts would help them to understand them, take a position and provide solutions. Eighteen eleventh grade students from a private educational institution in the municipality of Madrid, Colombia, participated and analyzed the situation generated by covid-19, specifically vaccination and its effect on the family environment. An action research methodological design was used. It was possible to demonstrate that, by involving in the mathematics classroom problems with which the students feel identified, critical thinking is strengthened, since the participants became autonomously interested in a problem situation, deepened their understanding and reacted by providing solutions.

Keywords

critical thinking, pandemic, participatory research, basic science education

PDF (Español) HTML (Español) XML (Español) EPUB (Español)

References

  1. Alvis-Puentes, J. F., Aldana-Bermúdez, E., y Caicedo-Zambrano, S. J. (2019). Los ambientes de aprendizaje reales como estrategia pedagógica para el desarrollo de competencias matemáticas en estudiantes de básica secundaria. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 10(1), 135–147. https://doi.org/10.19053/20278306.v10.n1.2019.10018 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v10.n1.2019.10018
  2. Andrade, A. M. (2017). Una aplicación de la educación matemática crítica para la clase de matemáticas [Tesis de maestría, Instituto Politécnico Nacional].
  3. Arias, S., y Téllez, R. D. (2018). Potenciar valores democráticos en la clase de estadística: ¿del papel al hecho hay mucho trecho? [Trabajo de grado, Universidad Pedagógica Nacional]. http://hdl.handle.net/20.500.12209/11222
  4. Batanero, C. (2001). Didáctica de la Estadística. Universidad de Granada.
  5. Brito, Z. (2008). Educación popular, cultura e identidad desde la perspectiva de Paulo Freire. En M. Godotti, M. Gómez, J. Mafra, y A. Fernandes. Paulo Freire. Contribuciones para la pedagogía (pp. 26-45).
  6. Claudio, I. (2015). Pensarnos en una educación crítica. ¿A quién le interesa la formación de sujetos críticos? En C. Valki, J. González, M. Góngora, y H. Bazán (coords) La educación crítica y los desafíos en el siglo XXI (pp. 114-144). Ediciones y Gráficos Eón.
  7. Fernández-Hernández, F., y Andrade-Escobar, L. (2021). La educación estadística a la luz de la educación matemática crítica. Revista Colombiana de Educación, 1(83), 1-20. https://doi.org/10.17227/rce.num83-10772 DOI: https://doi.org/10.17227/rce.num83-10772
  8. Fuentes, C. (2017). Salarios y calidad de vida: Una experiencia de aula en educación matemática crítica, Unión, 50, 153-163. Recuperado de http://www.revistaunion.org/index.php/UNION/article/view/442
  9. García-Quintero, M. M., Rendón-Mesa, P. A., y Villa-Ochoa, J. A. (2020). La participación de profesores en la resignificación del currículo de matemáticas: un desafío sociopolítico de la educación matemática crítica. Revista Latinoamericana De Etnomatemática, 13(4),
  10. -49. https://doi.org/10.22267/relatem.20134.75 DOI: https://doi.org/10.22267/relatem.20134.75
  11. López, G. (2012). Pensamiento crítico en el aula. Revista de la Escuela Universitaria de Magisterio de Toledo, 37(22), 41-60, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4391695
  12. Miranda, S., y Ortiz, J. A. (2020). Los paradigmas de la investigación: un acercamiento teórico para reflexionar desde el campo de la investigación educativa. Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 11(21), https://doi.org/10.23913/ride. DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v11i21.717
  13. v11i21.717
  14. Molina-Patlán, C., Morales-Martínez, G., y Valenzuela-González, J. (2016). Competencia transversal del pensamiento crítico: su caracterización en estudiantes de una escuela secundaria de México. Revista Electrónica Educare, 20 (1), 1-26. https://doi.org/10.15359/ree.20-1.11 DOI: https://doi.org/10.15359/ree.20-1.11
  15. Moreno-Pinado, W. E., y Velázquez, M. E. (2017). Estrategia Didáctica para Desarrollar el Pensamiento Crítico. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(2), 53-73. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55150357003 DOI: https://doi.org/10.15366/reice2017.15.2.003
  16. Rumsey, D. (2002) Statistical Literacy as a Goal for Introductory Statistics Courses. Journal of Statistics Education, 10 (3) https://doi.org/10.1080/10691898.2002.11910678 DOI: https://doi.org/10.1080/10691898.2002.11910678
  17. Sá, L. C., Milli, E. P., y Chiabai, Í. (2021). Uma Experiência de Educação Matemática Crítica com Alunos do Ensino Médio a Partir da Tabela Nutricional de Alimentos. Revista Paranaense De Educação Matemática, 10(22), 516-530. https://doi.org/10.33871/22385800.2021.10.22.516-530 DOI: https://doi.org/10.33871/22385800.2021.10.22.516-530
  18. Skovsmose, O. (1999). Hacia una filosofía de la educación matemática crítica. Una empresa
  19. docente.
  20. Skovsmose, O. (2000). Escenarios de investigación. Revista EMA, 6(1), 3-26. https://www.researchgate.net/publication/277738267_Escenarios_de_investigacion
  21. Skovsmose, O., y Valero, P. (2012). Rompimiento de la neutralidad política: el compromiso crítico de la educación matemática con la democracia. En P. Valero, y O. Skovsmose (Eds.), Educación matemática crítica: Una visión sociopolítica del aprendizaje y la enseñanza
  22. de las matemáticas (pp. 1-24). Ediciones Uniandes.
  23. Solar, H., García, B., Rojas, F., y Coronado, A. (2014). Propuesta de un modelo de Competencia Matemática como articulador entre el currículo, la formación de profesores y el aprendizaje de los estudiantes. Educación matemática, 26(2), 33-67.
  24. Tobón, S. (2013). Los proyectos formativos: transversalidad y desarrollo de competencias para la
  25. sociedad del conocimiento. Instituto CIFE.
  26. Weiland, T. (2019). Critical Mathematics Education and Statistics Education: Possibilities for Transforming the School Mathematics Curriculum. Burrill., Ben-Zvi, D. (eds) Topics and Trends in Current Statistics Education Research. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-03472-6_18 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-03472-6_18
  27. Zapata, L. (2011). ¿Cómo contribuir a la alfabetización estadística? Revista Virtual Universidad Católica Del Norte , 1(33), 234-247. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/4

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.