Searching for Remedy: disseminating the rational use of medications through cinema
Abstract
This document shows the results of the research project “Buscando Remedio”, an educational intervention around the rational use of medications that was applied in tenth grade students of a district educational institution in the city of Bogotá D.C. This document summarizes the practical background, as well as the theoretical basis of the project. The methods used during the design and execution of the intervention are reported, as well as the results obtained from the sessions. The project resulted in a pilot training program that applies a novel methodology, leveraging the tools of community cinema and game-based learning to learn relevant public health messages as well as technical and practical knowledge in a simple way. The students demonstrated to be more receptive to learning about the rational use of medications, taking an active role in the creation of audiovisual pieces and disseminating this information in media frequented by their peers
Keywords
health policy, Medicines, Film making, Health education, community cinema
Author Biography
Luisa María Mendieta Chaparro
Lawyer, student of the Master's Degree in Biosciences and Law at the National University of Colombia. Researcher at the Medications, Information and Power Thinking Center. Member of Allied Universities for Essential Medicines (UAEM Colombia)
Geny Carolina Silva Carrillo
Pharmaceutical Chemistry from the National University of Colombia and Master in Public Health from the University of the Andes. Member of Allied Universities for Essential Medicines (UAEM Colombia)
Aura Cristina Restrepo Sierra
Philosopher, professional from the National University of Colombia and director of the Kiné School
References
- AIS-Nicaragua & Colectivo de Mujeres de Matagalpa. (2010). ¿Cómo trabajar temas de salud y medicamentos desde el aula? AIS-Nicaragua. Managua, Nicaragua.
- Baumann, J. F. (1983). A generic comprehension instructional strategy. Reading World, 22(4), 284-294. https://doi.org/10.1080/19388078309557718
- Cabrera Ardila, M. (2022). De las máquinas de representación a las identificaciones múltiples: Lo plural y lo diverso en el cine y el audiovisual colombiano. En Cuadernos de Cine Colombiano: Diversidades, disidencias y pluralidades (Vol. 32, pp. 10-23). Cinemateca de Bogotá. http://idartesencasa.gov.co/artes-audiovisuales/libros/cuadernos-de-cine-colombiano-no-32-diversidades-disidencias-y
- Calayud González, V. (2021). Aprendizaje Basado en el Juego (ABJ). Universidad de Murcia. España.
- Castillo, M., Rodríguez-Morán, M., & Guerrero-Romero, F. (2001). El juego como alternativa para la enseñanza de conceptos básicos de salud. Revista Panamericana de Salud Pública, 9. https://doi.org/10.1590/S1020-49892001000500005
- Dandolini, B. W., Batista, L. de B., Souza, L. H. F. de, Galato, D., & Piovezan, A. P. (2012). Uso racional de antibióticos: Uma experiência para educação em saúde com escolares. Ciência & Saúde Coletiva, 17, 1323-1331. https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000500026
- Danniels, E., & Pyle, A. (2018). Definir el aprendizaje basado en el juego. En Enciclopedia sobre el Desarrollo de la Primera Infancia (pp. 8-15). OISE University of Toronto.
- Elisbet, B., & Granados, N. (2018). Impacto de una intervención educativa para el uso adecuado de Amoxicilina en estudiantes del 4to año de secundaria de la I.E Fe y Alegría. Universidad Católica Los Ángeles de Chimbote, N° 14, Nuevo Chimbote. https://repositorio.uladech.edu.pe/handle/20.500.13032/23487
- Fernández, C., & Perilla, S. (2011, octubre 15). Adolescentes, cada vez más, se drogan con medicamentos psiquiátricos. El Tiempo. https://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-10573014
- Gumicio Dragón, A. (2014). Procesos colectivos de organización y producción en el cine comunitario Latinoamericano. MEDIACIONES, 10(12), Article 12. https://doi.org/10.26620/uniminuto.mediaciones.10.12.2014.8-19
- Holloway, K. A., Ivanovska, V., Wagner, A. K., Vialle-Valentin, C., & Ross-Degnan, D. (2013). Have we improved use of medicines in developing and transitional countries and do we know how to? Two decades of evidence. Tropical Medicine & International Health: TM & IH, 18(6), 656-664. https://doi.org/10.1111/tmi.12123
- Huarte Royo, J., & Moranta Ribas, F. (2021). Impacto de intervenciones educativas en el uso racional del medicamento por farmacéuticos comunitarios en estudiantes de bachiller. Farm Comunitarios, 13(2), 11-24. https://doi.org/10.33620/FC.2173-9218.(2021/Vol13).002.04
- La Vanguardia. (2019, junio 6). Alerta por uso de clonazepam para drogar y abusar de adolescentes. www.vanguardia.com. https://www.vanguardia.com/colombia/alerta-por-uso-de-clonazepam-para-drogar-y-abusar-de-adolescentes-KB1047873
- Maldonado, J.-C., Meléndez, S. D., & Figueras, A. (2007). Long-term effects of an educational intervention on self-medication and appropriate drug use in single-sex secondary public schools, Quito, Ecuador. British Journal of Clinical Pharmacology, 63(1), 92-99. https://doi.org/10.1111/j.1365-2125.2006.02749.x
- Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2018). Lineamientos Curriculares. https://www.mineducacion.gov.co/portal/micrositios-preescolar-basica-y-media/Direccion-de-Calidad/Referentes-de-Calidad/339975:Lineamientos-curriculares
- Montoya, A. K. (2016). Ante la brecha digital: El cine comunitario como herramienta de educación. REencuentro. Análisis de Problemas Universitarios, 72, 121-133.
- National Cancer Institute. (2011, febrero 2). Definition of medication. National Institute of Health - United States. https://www.cancer.gov/publications/dictionaries/cancer-terms/def/medication
- Organismo Andino de Salud - Convenio Hipólito Unanue. (2015). Estrategia Andina de Uso Racional de Medicamentos. Organización Panamericana de la Salud. https://www3.paho.org/hq/dmdocuments/2015/ESTRATEGIA-ANDINA-DE-USO-RACIONAL-REMSAA-2015.docx
- Organización Mundial de la Salud. (1985). The rational use of drugs and WHO. Development Dialogue, 2, 1-4. Washington D.C.
- Organización Mundial de la Salud. (2023). Promoting rational use of medicines. WHO Health. Washington D.C. Topics. https://www.who.int/activities/promoting-rational-use-of-medicines
- Organización Panamericana de la Salud. (2008). Encuesta sobre Conocimiento, Actitudes y Prácticas (CAP): Una herramienta para el abordaje intercultural de la malaria. Ministerio de Salud de Panamá. Panamá. ISBN 978-9962-642-37-4
- RTVC Noticias. (2022, abril 9). Alerta por efectos del viagra en jóvenes de colegios para hacer retos. RTVC Noticias. Bogotá D.C. https://www.rtvcnoticias.com/efectos-viagra-jovenes-colegios-hacer-retos
- Secretaría de Integración Social. (2021). Focalización geográfica – mapa de pobreza de la Localidad (11) Suba. Alcaldía Mayor de Bogotá. Bogotá D.C. https://www.integracionsocial.gov.co/images/_docs/2021/transparencia/mapas_pobreza/LOCALIDAD_FOCALIZACIONES_SUBA.pdf
- Secretaría Distrital de Planeación. (2016). Coeficiente de Gini para Bogotá y la región (2011 y 2014). Alcaldía Mayor de Bogotá. Bogotá D.C. https://www.sdp.gov.co/sites/default/files/8._coeficiente_de_gini_para_bogota_y_region.pdf
- Secretaría Distrital de Planeación. (2022). Unidades de Planeamiento Local: UPL (8) Britalia. Secretaría Distrital de Planeación. Bogotá D.C. https://drive.google.com/file/d/1nVQa7FLxqJm1qvmhvPv_RykAFspREyno/view
- Svensson, V. (2013). Relaciones entre cine, literatura y educación. Revista Pilquen, 16(1)
- Zunino, P. E. A. (2020). Deleuze y la filosofía del cine. En Deleuze: El laberinto de la imagen (pp. 63-113). Editorial Teseo. Bogotá D.C. https://www.teseopress.com/deleuze/chapter/capitulo-ii-deleuze-y-la-filosofia-del-cine/