Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Proposal of a didactic guide for teacher training in the use of AI

Ilustrada por Sara Nicolle Osorio.

Abstract

This article starts with an analysis of the vision and challenges of teacher training, as well as the use of artificial intelligence (AI) in education, to offer a proposal/model for training in prompts engineering and the ethical use of AI. It begins with a brief review of the state of the art of how the use of artificial intelligence in education is conceived and the importance of teacher training; to support the fact that it is necessary to promote new ways of working, focused on digital literacy, that allow teachers to manage the knowledge tools that lead them to face assertively the new wave of artificial intelligence use, which is born with the launch of ChatGPT, in November 2022. It concludes with the presentation of a guide for the assertive use of AI in the educational context, highlighting the need not only to acquire knowledge.
about the specifications and use of these tools, but also about the ethical implications
and regulatory frameworks. It is also recognized that effective teacher training in the
use of technology must be constant, as it is evolving at an accelerated pace, which
makes continuous updating necessary.

Keywords

Scientific cooperation, dissemination of knowledge, education professionals, information and communication

PDF (Español) HTML (Español) EPUB (Español)

References

  1. Annepaka, Y. y Pakray, P. (2025). Large language models: a survey of their development, capabilities, and applications. Knowledge and Information Systems. 67, 2967–3022. https://doi.org/10.1007/s10115-024-02310-4
  2. Ayala, A. e Hidrobo, A. (2021). “Ciencia al rescate”: descubre el científico que hay en ti. Esferas, 2(1), 20. https://doi.org/10.18272/esferas.v2i.1968
  3. Ayuso-del Puerto, D. y Gutiérrez-Esteban, P. (2022). La Inteligencia Artificial como recurso educativo durante la formación inicial del profesorado. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(2). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=331470794017
  4. Benvenuto, G., Di Genova, N., Nuzzacci, A., & Vaccarelli, A. (2021). Scala di Resilienza Professionale degli Insegnanti: prima validazione nazionale. Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies (ECPS Journal). https://doi.org/10.7358/ecps-2021-023-benv
  5. Brunner, J. J. (2002). Globalización, educación e innovación tecnológica. Perspectivas Revista trimestral de educación comparada, 139–156.https://revistavipi.uapa.edu.do/index.php/edusup/article/view/23/pdf
  6. Calderón-Figueroa, C. D., Marín-Loor, R. A., Díaz-Campozano, E. G. y Proaño-Molina, M. Y. (2024). Inteligencia artificial en la educación superior. Dominio de las ciencias, 10(3), 753–763. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/3952
  7. Carbonell-García, C. E., Burgos-Goicochea, S. Calderón-de-los-Ríos, D. O. y Paredes-Fernández, O. W. (2023). La Inteligencia Artificial en el contexto de la formación educativa. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 6(12), 152-166.https://doi.org/10.35381/e.k.v6i12.2547
  8. Castillejos-López, B. (2022). Inteligencia artificial y entornos personales de aprendizaje: atentos al uso adecuado de los recursos tecnológicos de los estudiantes universitarios. Educación, 31(60), 9-24. https://dx.doi.org/10.18800/educacion.202201.001
  9. Crawford, J., Cowling, M., Ashton-Hay, S., Kelder, J.-A., & Middleton, R. (2023). Artificial intelligence and authorship editor policy: ChatGPT, Bard Bing AI, and beyond. Journal of University Teaching and Learning Practice, 20(5), 1–11. https://search.informit.org/doi/10.3316/informit.T2024112700020401244487741
  10. Cortés-Díaz, M. Ferreira-Villa, C. y Arias-Gago, A. R. (2021). Fundamentos del Diseño Universal para el Aprendizaje Desde la Perspectiva Internacional. Revista brasileira de educação especial. 27. https://doi:10.1590/1980-54702021v27e0065
  11. Estrada-Araoz, E. G., Manrique-Jaramillo, Y. V., Díaz-Pereira, V. H., Rucoba-Frisancho, J. M., Paredes-Valverde, Y., Quispe-Herrera, R., & Quispe-Paredes, D. R. (2024). Assessment of the level of knowledge on artificial intelligence in a sample of university professors: a descriptive study. Data and Metadata, 3, 285.https://doi.org/10.56294/dm2024285
  12. Flores-Vivar, J. M. y García-Peñalvo, F. J. (2023). Reflexiones sobre la ética, potencialidades y retos de la Inteligencia Artificial en el marco de la Educación de Calidad (ODS4). Revista Comunicar, 74, 37-47. https://doi.org/10.3916/C74-2023-03
  13. Gil, R. L. (2018). Una mirada a los paradigmas de formación docente, plataforma para repensar la formación. La formación docente: horizontes y rutas de innovación / Rafael Lucio Gil. - 1a ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO.
  14. Granda-Ayabaca, D. M., Jaramillo-Alba, J. A. y Espinoza-Guamán, E. E. (2019). Implementación de las TIC en el ámbito educativo ecuatoriano. Sociedad y Tecnología, 2(2), 45-53.https://doi.org/10.51247/st.v2i2.49
  15. Grunbaum, S., & de-Souza-Nunes, P. (2024). The Utility of Artificial Intelligence as an Example of Large Language Models in Healthcare Education. ScienceOpen. https://doi.org/10.14293/pr2199.000846.v1
  16. Jácome-Encalada, S. H. y Sánchez-Vera, M. D. M. (2023). Autopercepción de la alfabetización digital en la comunicación y gestión del conocimiento. Revista Científica UISRAEL, 10(3), 73-96.https://doi.org/10.35290/rcui.v10n3.2023.938
  17. Lee, J. Y. (2023). Can an artificial intelligence chatbot be the author of a scholarly article? Jeehp. Journal of Educational Evaluation for Health Professions, 20(6). https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10033224/#:~:text=In%20this%20respect%2C%20it%20is,inventor%20%5B22%2C23%5D.
  18. Macías-Lara, R. A., Solorzano-Criollo, L. R., Choez-Calderón, C. J. y Blandón-Matamba, B. E. (2023). La inteligencia artificial; análisis del presente y futuro en la educación superior. Revista Científica Multidisciplinar G-Nerando, 4(1). https://revista.gnerando.org/revista/index.php/RCMG/article/view/98
  19. Mejía-Trejo, J. (2024). Artificial Intelligence. Fundamentals of Prompt Engineering with ChatGPT as An Innovation Driving Creativity (Over 500 Prompts Included).https://doi.org/10.55965/abib.2024.9786076984505.
  20. Nieto de Pascual-Pola, D. M. (2009). Análisis de las políticas para maestros de educación básica en México.chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.ses.unam.mx/curso2016/pdf/09-sep-Nieto.pdf
  21. Novoa, A. (2009). Para una formación de profesores construida dentro de la profesión. Revista de Educación, 350, 203–221.
  22. Parra-Sánchez, J. S. (2022). Potencialidades de la Inteligencia Artificial en Educación Superior: Un Enfoque desde la Personalización. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 14(1), 19-27. Epub 16 de junio de 2023. https://doi.org/10.37843/rted.v14i1.296
  23. Pinargote-Castro, M. A., Solorzano-Ortega, C. V., Ruilova-Alvarado, N. A. y Bulgarín-Sánchez, R. M. (2024). Inteligencia artificial en el contexto de la formación docente. RECIAMUC, 7(4), 153-161. https://doi.org/10.26820/reciamuc/7.(4).oct.2023.153-161
  24. Rodríguez-Chávez, M. H. (2021). Sistemas de tutoría inteligente y su aplicación en la educación superior. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(22).https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.848
  25. Rodríguez-Torres, Ángel Á. F., Orozco-Alarcón, K. E., García-Gaibor, J. A., Rodríguez-Bermeo, S. D., & Barros-Castro, H. A. (2023). La Implementación de la Inteligencia Artificial en la Educación: Análisis Sistemático. Dominio de las Ciencias, 9(3), 2162–2178.https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/3548
  26. Tribunal Federal de Justicia Administrativa [TFJA]. (2024). Derechos de autor. Las obras creadas por inteligencia artificial, no son sujetas de protección de conformidad con la ley federal del derecho de autor. https://www.tfja.gob.mx/cesmdfa/sctj/tesis-pdf-detalle/47734/
  27. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [Unesco]. (2021). Recomendación de la Unesco sobre la Ciencia Abierta. París: Unesco. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379949_spa
  28. Wu, S., Fei, H, Qu, L., Ji, W. y Chua, T. (2024). NExT-GPT: Any-to-Any Multimodal LLM. Open Review. https://openreview.net/forum?id=NZQkumsNlf
  29. Zhao, W. X., Zhou, K., Li, J., Tang, T., Wang, X., Hou, Y., Min, Y., Zhang, B., Zhang, J., Dong, Z., Du, Y., Yang, C., Chen, Y., Chen, Z., Jiang, J., Ren, R., Li, Y., Tang, X., Liu, Z., Liu, P., Nie, J., & Wen, J. (2023). A Survey of Large Language Models. https://arxiv.org/abs/2303.18223

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.