Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Mobilization of the environment concept on sixth grade students

Abstract

The preliminary results of the project Mobilization of the environment concept in sixth grade students are presented, specifically the results of the conceptual exploration about the environment. The objective of the project is the design and construction of a pedagogical and didactic proposal that contributes to the mobilization of the concepts of environment installed in students towards a systemic vision of the same and that is pertinent to the formative intentions of the School Environmental Project (SEP). The project is carried out under the socio critical paradigm, with a qualitative research approach and research action methodology, with a sample of 29 students between the ages of 11 and 13 belonging to one of the three sixth grade groups of the “Enrique Olaya Herrera” Educational Institution in Guateque (Boyacá, Colombia). Twentyone (21) students made a drawing and an explanatory text, based on the question, what is the environment for you? The categorization of the answers allowed us to conclude that the results coincide with what was reported in the background check: the students do not establish interactions between components of the environment and focus their responses on an anthropocentric and naturalistic vision of the same. These results confirm the need to build a pedagogical and didactic proposal that allows the understanding of the concept environment from a systemic vision.

Keywords

education, mobilization of concepts, environment, systemic vision, environmental education.

pdf (Español)

References

Albert, M. (2007). La investigación educativa: claves teóricas. Madrid: McGrawHill.
Álvarez, Y. (2015) Concepciones de ambiente en estudiantes de educación media del
Colegio Carlos J. Huelgos de Ibagué. (Tesis de Maestría) Universidad del
Tolima. Tolima, Colombia. Recuperado de http://repository.ut.edu.co/
bitstream/001/1426/1/RIUT-BHA-spa-2015-Concepciones%20de%20
ambiente%20en%20estudiantes%20de%20educaci%C3%B3n%20media%20
del%20colegio%20carlos%20j.%20huelgos%20de%20ibague.pdf
Ángel, A. (2013). El Reto de la Vida. Ecosistema y Cultura, Una Introducción al Estudio
del Medio Ambiente. (2a ed.). Recuperado de: www.augustoangelmaya.com
Audicio, A., Enrico, A., & Rivarosa, A. (2010). Análisis de las concepciones sobre
Ambiente a partir de representaciones gráficas: Una experiencia de formación
docente. Revista de Educación en Biología. 13 (1). Recuperado de: http://www.
revistaadbia.com.ar/ojs/index.php/adbia/article/viewFile/172/116
Bonilla, E., & Rodríguez, P. (1995). Más allá del dilema de los métodos. Bogotá:
Editorial Norma.
Capra, F. (2003). La trama de la vida. Una perspectiva de los sistemas vivos. (5 ed.).
Barcelona: Anagrama.
Carrizosa, J. (2000). ¿Qué es ambientalismo? –La visión ambiental compleja. Santafé de
Bogotá: Centro de estudios ambientales Universidad Nacional de Colombia
Castaño, A. (2014). Prácticas de Escritura en el Aula. Orientaciones Didácticas para
Docentes. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional. Recuperado de: http://
www.colombiaaprende.edu.co/html/micrositios/1752/articles-341021_
recurso_1.pdf
Flórez, G. (2012). Saberes y prácticas de la EA en los escenarios escolares del Municipio de
Nobsa, Boyacá. (Tesis de Maestría). Universidad Pedagógica y Tecnológica de
Colombia, Tunja, Boyacá.
García, S. (S.F). El Concepto de Ambiente en los Libros de Texto. Bio-grafía Escritos sobre la
Biología y su Enseñanza. Edición Extra-Ordinaria. Recuperado de http://revistas.
pedagogica.edu.co/index.php/bio-grafia/article/viewFile/2393 /2243
Giordan A., & Vecch i G de. (1988). Los orígenes del saber. De las concepciones personales a
los conceptos científicos. Sevilla. Diada Editora.
Giordan A. (1996) . ¿Cómo ir más allá de los modelos constructivistas? La utilización
didáctica de las concepciones de los estudiantes. Investigación en la escuela. (28).
González, E. (s.f.) Las Concepciones del Medio Ambiente en Estudiantes de Nivel
Superior. Revista Iberoamericana de Educación. Recuperado de http://rieoei.org/
deloslectores/602Gonzalez.PDF
González, F. (2006). En busca de caminos para la comprensión de la problemática ambiental.
(La escisión moderna entre cultura y naturaleza). Bogotá: Pontificia Universidad
Javeriana.
Menegaz, A., Cordero, S., & Mengascini, A. (2012). Sistematización de una
experiencia de educación ambiental en la formación docente continua:
representaciones, ambiente y análisis colaborativo. Revista Electrónica de
Enseñanza de las Ciencias. 11 (3). Recuperado de https://www.researchgate.
net/publication/234842904_Sistematizacion_de_una_experiencia_de_
educacionambiental_en_la_formacion_docente_continuarepresentaciones_
ambiente_y_analisis_colaborativo
Ministerio de Educación Nacional. (2012). Política Nacional de Educación Ambiental.
SINA. Bogotá: Stilo Impresores
Ministerio de Educación Nacional. Corporación Autónoma Regional de Boyacá.
(s.f.). Informe Final Diplomado: Educación Ambiental y Contexto Institucional: Estrategia
Transversal, para la Cualificación de la Gestión Ambiental y su Proyección, en el Departamento
de Boyacá.
Molano, R. (2011) Criterios para la lectura del proyecto ambiental escolar (PRAE) del
centro educativo Suazapawa del municipio de Nobsa, Boyacá. Un estudio de caso. (Tesis
de Maestría). Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Tunja,
Colombia.
Niño, L. (2013). Estudio de caso. Una estrategia para la enseñanza de la Educación Ambiental.
(Tesis de Maestría). Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia,
Tunja, Colombia.
Rodriguez, J. (s.f.). Paradigmas Enfoques y Métodos en la investigación Educativa. s.c., s.e.
Rosas, R., & Sebastián, C. (2008). Piaget, Vigotski y Maturana. Constructivismo a tres voces.
Buenos Aires: Aique, Grupo Editor.
Venegas, C. (2015). Movilización de las Concepciones Docentes sobre la Enseñanza de la
Oralidad en el Aula de Lengua Castellana. (Tesis de Maestría). Universidad Distrital
Francisco José de Caldas, Bogotá, Colombia.

Downloads

Download data is not yet available.