Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Didactic unit to promote orality and writing from local history

Abstract

This research project aims to develop a didactic unit for fourth and fifth grade students, in order to improve communication skills, emphasizing orality and writing through the recognition of the local history of the “Gaunza Abajo” school branch in Guateque (Boyacá). The proposal is framed under the socio-critical
paradigm, Qualitative Research approach and Action Research design, proposed in four stages, starting with a diagnosis to determine the level of development that students have, then design and development of the teaching unit based on quality referents emanating from the Ministry of National Education (MEN, 2010), after the application, execution and analysis; finally, socialization through a radio station. The didactic unit allowed children to be the architects of learning in interaction with the context. In this way, students’ progress is evident in the oral-writer process.

Keywords

communication skills, local history, new school, education.

pdf (Español)

References

Álvarez, J., & Cortés, M. (1990). Discurso y desarrollo de la competencia
comunicativa en la educación básica. Bogotá, Colombia: Trilce Editores
Arboleda, A. (2012).Propuesta didáctica para mejorar la oralidad de los discursos
orales formales de estudiantes de quinto grado de educación básica primaria
con y sin el apoyo del programa de audio digital Audacity..Recuperado de:
ayura.udea.edu.co:8080/jspui/bitstream/123456789/208/1PAO630.pdf.
Bustamante, G.,& Jurado, F. (1997). Entre la lectura y la escritura. Santafé de
Bogotá, Colombia: Magisterio.
Cañizález Mesa, N. E., & Benavides Rozo, F. A. (2018). La didáctica como
herramienta de la reflexión docente. Educación Y Territorio, 6(11), 105 - 145.
Recuperado a partir de https://jdc.edu.co/revistas/index.php/reyte/article/
view/48
Castaño, A. (2014). Prácticas de lectura en el aula. Bogotá, Colombia: Ministerio
de Educación Nacional.
Negret, J. (2005). La escritura antes de la escritura Historia del desarrollo individual
del lenguaje escrito. Bogotá Colombia: Herramientas y Gestión, E.A.T.
Castro, N. (2016). Memoria social y narrativas audiovisuales en niños de Usme
rural. Recuperado de repository.udistrital.edu.co/bitstream/11349/3095/1CastroNelsonFederico2016.pdf
Céspedes, L. (2012). Concepciones de niños y niñas del área rural sobre el
lenguaje escrito Recuperado de repositorio.utc.edu.co/dspace/bitstream/
handle11059/2821/372634C422.pdf;jsessionid=CEO51COF79398D8A421
CF856E9217DD5?sequence=
Díaz, F., & Hernández, G. (2010). Leer y escribir para un aprendizaje significativo
y reflexivo. México: McGraw Hill.
Lerner, D. (2001). Leer y escribir en la escuela: lo real, lo posible y lo necesario.
México: Fondo de Cultura Económica.
Le Goff, J. (1991). El orden de la memoria. El tiempo como imaginario. Barcelona,
España: Paidós.
López, L,. & Jung, I. (1998). Sobre las huellas de la voz. Madrid, España: Morata,
S.L.
Ministerio de Educación Nacional. (1998). Lineamientos Curriculares Lengua
Castellana. Bogotá Colombia: Nomos Impresores S.A.
Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares Básicos de Competencias
en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Bogotá, Colombia:
Imprenta Nacional de Colombia.
Ministerio de Educación Nacional. (2010). Escuela Nueva Manual de
Implementación Escuela Nueva Generalidades y Orientaciones Pedagógicas
para Transición y Primer Grado. Tomo 1. Recuperado de: www.mineducación.
gov.co/1759/articles-340089_archivopdf.orientaciones_pedagogicas_tomo1.
pdf
Ong, W. (1987). Oralidad y escritura tecnologías de la palabra. México: Fondo de
Cultura Económica.
Parra, R. (1996). Escuela y Modernidad en Colombia. La Escuela Rural. Colombia:
Tercer Mundo Editores.
Ricoeur, P. (2003). La memoria, la historia, el olvido. España: Trotta.
Río, P. (s.f.). La radio en el Diseño Curricular. Madrid, España: Bruño.
Rincón, Y,. & Parra, A. (2015). Fortalecimiento de la expresión oral en un contexto
de interacción comunicativa. Recuperado de repositorio.uptc.edu.co/jspui/
bitstream/001/1513/1TGT-149.pdf
Sánchez, C. (2014). Prácticas de lectura en el aula. Bogotá, Colombia: Ministerio
de Educación Nacional.
Sigcha, M. (2010). Elaboración y aplicación de un manual de ejercicios para
desarrollar el lenguaje oral en los niños de 5-6 años de la escuela de práctica
docente Agustín Albán 2009-2010. Recuperado de repositorio.utc.edu.ec/
bistream/27000/279/1/T-UTC-0278.pdf

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.