Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The challenge: educate to coexist

Abstract

Educating to coexist is the challenge assumed by today’s teachers to work in the construction of a peaceful society. This research aimed to develop
pedagogical strategies that promote school coexistence in the third, fourth and fifth grade students of the branch “Campoamor” of the “Álvaro
González Santana” Educational Institution (IEPAGS), in Sogamoso - Boyacá. school life, communicative citizenship skills (CCC), and classroom climate: three axes that gave meaning to the research were defined. Likewise, pedagogical strategies proposed from Guide 49 “Pedagogical guidelines for school coexistence” of the Ministry of National Education - MEN, aimed at the development of communicative citizenship skills: argumentation, assertiveness and active listening. Based on the results, an evaluation was made through the analysis of this implementation that led to the construction of recommendations
addressed to the IEPAGS to strengthen school coexistence.

Keywords

school coexistence, citizenship skills, assertiveness, argumentation, active listening

pdf (Español)

References

Bonilla, E., & Rodríguez, P. (2005). Más allá del dilema de los métodos. Colombia:
Editorial Nomos S.A.
Chaux, E. Lleras, J., & Velásquez, A.M. (Eds.) (2004). Competencias ciudadanas: de
los Estándares al aula. Bogotá: Uniandes.
Dubet, F., & Martuchelli, D. (1998) En la escuela. Sociología de la experiencia
escolar. Revista Mexicana de Investigación Educativa. Recuperado de http://
www.redalyc.org/articulo.oa?id=14001008
Elliott J. (1990). La investigación-acción en educación. Ediciones Morata.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación
(4a. ed.) México, Iztapalapa: McGraw Hill.
Institución Educativa Politécnico Álvaro González Santana. (2014). Proyecto
educativo Institucional (PEI).
Institución Educativa Politécnico Álvaro González Santana. (2015). Manual de
Convivencia.
MEN. (2004). Formar para la ciudadanía ¡Sí es posible! Guía N° 6. Bogotá: IPSA.
MEN. (2013). Guías Pedagógicas para la convivencia escolar. Guía N° 49. Bogotá:
Amado Impresores.
Orrego Noreña, J., & Toro González, L. (2014). Relaciones vitales: el aula como
escenario permanente de investigación. Praxis & Saber, 5(10), 121 - 139.
https://doi.org/10.19053/22160159.3025
Ospina Nieto, Y. (2014). Rescatar lo antropológico… una necesidad de la educación.
Praxis & Saber, 5(10), 193 - 218. https://doi.org/10.19053/22160159.3029
Pérez, R. (2007). Educación, ciudadanía y convivencia. Diversidad y sentido social
de la educación. Revista de Pedagogía, 59(2-3), 239-260.
Samacá Bohórquez, Isabel. (2016). El espíritu científico en la primera infancia.
Praxis & Saber, 7(13), 89-106. https://doi.org/10.19053/22160159.4167

Downloads

Download data is not yet available.