Didactic Implications Promoting the Learning of French in Children whit Asperger’s Syndrome
Abstract
This article presents the results of a case study on the learning of French as a foreign language in a child with Asperger's syndrome. The objective is to highlight the didactic implications that promote this learning in children with this syndrome. We have developed teaching and learning strategies tailored to a 7-year-old child with this autism spectrum disorder, in collaboration with teachers, a neuropsychiatrist, and a psychologist. The interviews conducted and the observations made throughout this research have deepened our understanding of the spectrum, the peculiarities, and the care of these children. This study demonstrates that the implementation of pedagogical strategies and adapted activities can enable children with Asperger's syndrome to communicate with others through the learning of French as a foreign language
Keywords
Asperger's Syndrome, socialization, pedagogical gestures, pedagogical strategies, teaching-learning strategies for FLE, children
References
- Asociación Americana de Psiquiatría. (2014). Guía de consulta de los criterios diagnósticos del DSM-V. American Psychiatric Association
- Asperger Aide France (2007). Guide d’Intervention pédagogique. Le Syndrome d’Asperger et l’autisme de Haut niveau en milieu scolaire. http://www.aspergeraide.com/images/stories/guidepedagogique09b.pdf
- Asperger, H. (1998). Les psychopathes autistiques pendant l’enfance. France : Empêcheurs de penser en rond.
- Attwood, T. (2009). Guía del Síndrome de Asperger. Paidos Ibérica.
- Attwood, T. (2011). Le síndrome d’Asperger, guide complet. De Boeck.
- Azofra, M.J. (2000). Cuadernos Metodológicos No. 26. Cuestionarios. Centro de Investigaciones Sociológicas.
- De la Iglesia, G. M., & Olivar, P. J. S. (2008). Intervenciones Sociocomunicativas en los Transtornos del Espectro Autista de Alto Funcionamiento. Revista de Psicopatología Clínica(13)1, 1-19. https://revistas.uned.es/index.php/RPPC/article/view/4046 DOI: https://doi.org/10.5944/rppc.vol.13.num.1.2008.4046
- Denzin, N. K. (1970). The research act. Aldine Publishing.
- Doucet, H. (2002). L’Éthique de la recherche. Guide pour le chercheur en sciences de la santé. Presse de l’Université de Montréal. DOI: https://doi.org/10.4000/books.pum.13750
- Drucker-Godard, C., Ehlinger,S., & Grenier, C. (2014). Méthodes de recherche en ménagement. (4e édition). https://doi.org/10.3917/dunod.thiet.2014.01.0297 DOI: https://doi.org/10.3917/dunod.thiet.2014.01.0297
- Flores, R. (2009). Observando observadores. Una introducción a las técnicas cualitativas de investigación social. Ediciones Universidad Católica de Chile.
- Frith, U. (1991). Autismo hacia una explicación del enigma. Alianza.
- Gagné, A. (2010). J’accueille un élève ayant un trouble du spectre autistique dans ma salle de classe. Guide pour le personnel de la salle de classe ordinaire. CEPEO.
- Martos, J. (2005). Intervención Educativa en autismo desde una perspectiva psicológica. Revista de Neurología(40)1, 177-180. https://www.neurologia.com/articulo/2005055 DOI: https://doi.org/10.33588/rn.40S01.2005055
- Taylor, S. J. & Bogdan, R. (1984). « La observación participante en el campo ». Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Paidós Ibérica.
- Wing, L. (2011). El autismo en niños y adultos. Una guía para la familia. Paídos.